Columns

Een overzicht van columns geschreven door de redactie en medewerkers van aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Faculty of Skills | 10-10-2017 | Article Rating | (0) reacties

Waarom je medewerkers niet beginnen te trainen - en wat je eraan doet

Waarom je medewerkers niet beginnen te trainen - en wat je eraan doet

Niet iedereen start onmiddellijk na de aanvang van een programma met trainen. Dat is helemaal niet erg, want beginnen op een moment dat het je uitkomt is juist een van de sterke punten van online training. Maar wat als een deelnemer van jouw programma helemaal niet begint met trainen? We deden onderzoek naar dit probleem voor een van de grote organisaties waar we mee werken. Wat zijn de 3 meest genoemde redenen om niet te beginnen met trainen? We vertellen er meteen bij hoe je deze drempels wegneemt!

william-stitt s.png

Geen tijd om te trainen

Het grootste gedeelte van de niet-starters (37%) geeft aan simpelweg te weinig tijd te hebben om te trainen. Dit gevoel is begrijpelijk, werknemers hebben immers vaak andere prioriteiten en hun schema ligt redelijk vast. Ook is de werkdruk niet voor iedereen hetzelfde. Toch is het jammer om te lezen dat dit dé reden is om niet te beginnen. Deze reden is namelijk vooral gebaseerd op de aanname dat trainingen lang moeten duren, terwijl dit niet altijd zo is. Uit onze ervaring blijkt dat een deelnemer die eenmaal is gestart, direct merkt dat microtraining lang niet zoveel tijd inneemt als traditionele trainingen. Microtraining kan altijd en overal gedaan worden en neemt niet meer dan een kwartier per keer in beslag. Tegelijkertijd is het belangrijk dat je als werkgever genoeg ruimte en tijd geeft aan je werknemers om zichzelf te ontwikkelen. Een werknemer moet zich nooit bezwaard voelen om een korte trainingssessie te doen, maar daartoe juist aangemoedigd worden! Plan desnoods een vast moment per dag of week in voor iedereen, of zorg dat men dit persoonlijk doet.

De training is irrelevant

Een deelnemer zoekt altijd een antwoord op de vraag: What’s in it for me? 31 procent van de niet-starters ziet de relevantie van de training niet meteen in. Het is begrijpelijk dat wanneer je niet inziet dat de training belangrijk voor jou is, je ook niet gemotiveerd raakt om eraan mee te doen. Juist hierom worden onze online trainingen ontworpen vanuit een design thinking-perspectief, met de medewerker als vertrekpunt. Wat moet de werknemer kunnen en wanneer moet hij de benodigde skills echt onder de knie hebben? Welke vaardigheden past hij direct toe op de werkvloer? Een goed programma traint de deelnemer in skills die nodig zijn om prettig, effectief en succesvol te functioneren. Zorg er ook voor dat je geregeld kritisch kijkt naar de content van je trainingsprogramma. Is deze nog up-to-date? Na een tijdje dezelfde video’s gebruikt te hebben, zou je bijvoorbeeld enkele nieuwe toe kunnen voegen.chart onderzoek quinten TT colors.png

De trainingsmethode is niet mijn ding

Voor velen zal online training iets nieuws zijn, en nieuwe dingen kunnen weerstand oproepen. 10% van de niet-starters geeft aan dat de methode de reden is om niet te trainen, zonder dat ze die methode dus zelf hebben ervaren. Daarom is het relevant dat nieuwe deelnemers altijd goed op de hoogte zijn van het doel en de opbouw van het programma. Een eerste videorollenspel betekent ook dat je jezelf ineens op camera ziet, maar deelnemers vertellen ons dat het binnen enkele minuten al went. Een goede tip is om medewerkers even kennis te laten maken met een nieuw programma, eventueel gezamenlijk, zodat deze drempel ze niet van trainen afhoudt!


Meer cijfers over online trainen? Lees dan ons E-training jaaroverzicht!


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Website

Meest gelezen columns

Geen columns gevonden