Columns

Een overzicht van columns geschreven door de redactie en medewerkers van aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 01-10-2006 | Article Rating | (3) reacties

Leren (is) concentreren

Dat de nieuwe generatie jongeren alles tegelijk kan en daar ook nog eens veel van leert, is een luchtbel. Althans, volgens een recent onderzoek dat is uitgevoerd door de afdeling Psychologie van de Universiteit van Californië. En volgens vele onderzoeken daarvoor, waarbij gekeken is naar de invloed van afleiding bij leertaken ten aanzien van reactietijden en geheugen. Maar goed, nu zegt een Amerikaans professor het nog maar een keer.

Multi-tasking beïnvloedt het leren negatief. Wat je leert is minder, en van mindere kwaliteit. Dat geldt voor het leren van feiten en begrippen, maar nog veel meer voor het leren van complexe taken. Weg dus met die iPod in dat oor, het mobieltje dat maar rinkelt en die berichten die tijdens het leren via MSN binnenstromen.

"Concentrate while you're studying," zegt professor Poldrack. “Duhh”, was mijn eerste gedachte. Maar toch ben ik blij met dit bericht. Je mag als 37-jarige tenminste weer hardop zeggen dat leren tijdens het tv-kijken of gamen een slecht plan is, zonder direct als bejaard te worden bestempeld. Jongeren van vandaag zijn opgegroeid met technologie, kunnen alles en willen alles tegelijk (en wel meteen), in een onnavolgbaar tempo voor de generaties boven hen. Maar dat wil niet zeggen dat zij hierdoor in staat zijn om beter te leren, of sneller. Hooguit anders.

“Eat you’re heart uit, Mark Prensky (Games2Train)”, zou ik willen zeggen. Misschien dat hij eerst eens kan starten met het verwijderen van wat mediageweld uit zijn eigen presentaties? En misschien dat Wim Veen (TUD) en soortgelijken hun missie toch ook nog maar wat moeten nuanceren.

Het is net als met het leerstijlenonderzoek van Jan Vermunt (IVLOS): mensen leren op verschillende manieren in verschillende situaties. Daarmee rekening houden is één ding, maar je daarbij aansluiten is een heel ander verhaal. Het gaat erom wat effectief is. Welke leerstijl of -strategie, in welke situatie, en voor wie. Wat dit onderzoek toevoegt is dat wederom wordt aangeven dat ruis in de omgeving van de lerende niet best uitpakt. Zoals in het persbericht over het onderzoek wordt vermeld:

the researchers noted that they are not saying never to multi-task, just don't multi-task while you are trying to learn something new that you hope to remember.”

Je zou denken dat dit een staaltje ironie is van de bovenste plank, maar niets is minder waar. Het is bloedserieus.

 

Arja Veerman, onderwijskundig adviseur Omtrend Advies
E-mail: veerman@e-learning.nl


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Ton Marée
Van Ton Marée | 24-10-2006
Ik kan me niet goed vinden in je luchtbel benadering. Het recente onderzoek wat veel stof heeft doen opwaaien betrof een onderzoek onder slechts 14 proefpersonen! Of je daaruit generaliseerbare conclusies kunt trekken betwijfel ik sterk. Nader onderzoek lijkt mij wel gewenst om een aantal vooronderstellingen mogelijk te kunnen ontzenuwen. Het begint anders sterk te lijken op de onzinnige BON polemiek.
Jeroen Krouwels
Van Jeroen Krouwels | 09-11-2006
Uit onze eigen praktijk blijkt dat je om echt iets te leren focus en concentratie nodig hebt. Dat geldt voor zowel 'digitale immigranten' als ik (42) als 'digitale natives' zoals mijn kinderen. Ik herken dus wel enkele conclusies van de Californische onderzoekers. Van belang is ook om leerresultaten te monitoren: wat hebben ze geleerd en leidt het ook tot verbetering van de performance?
Arja Veerman
Van Arja Veerman | 22-11-2006
Structureel in dit soort disucssies wordt een aantal zaken door elkaar gehaald. Les 1 op de PABO is om in je onderwijs uit te gaan van de belevingswereld van het kind. Dat deze wereld inmiddels vol zit met technologie en kinderen daaraan (multitaskend) gewend zijn, is iets om rekening mee te houden of bij aan te sluiten als je hun leerprocessen op gang wilt laten komen. De 'belevingswereld' kennen en daarop kunnen anticiperen kan erg belangrijk zijn als ijsbreker, starter of motivator voor de lerenden. Maar heel iets anders is het om je leerarrangement vervolgens vol te willen bouwen met allerlei technologieen en mutlitasking situaties. Wanneer je in onderwijs of opleiding werkt vanuit bepaalde vraag-of doelstellingen, zoek je daarbij vanuit een onderwijsontwikkelmethode passende werkvormen en leeractiviteiten. Die kunnen ICT bevatten, multitasking elementen, maar dat hoeft helemaal niet. En soms kun je het ook echt maar beter laten (zie Leren = concentreren). Het hangt er maar van af wat je wilt bereiken.
Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Website

Meest gelezen columns

15-04

Gepersonaliseerd leren heilige graa...

Door: Wilfred Rubens (redactie)