Leren (is) concentreren
Dat de nieuwe generatie jongeren alles tegelijk kan en daar ook nog eens veel van leert, is een luchtbel. Althans, volgens een recent onderzoek dat is uitgevoerd door de afdeling Psychologie van de Universiteit van Californië. En volgens vele onderzoeken daarvoor, waarbij gekeken is naar de invloed van afleiding bij leertaken ten aanzien van reactietijden en geheugen. Maar goed, nu zegt een Amerikaans professor het nog maar een keer.
Multi-tasking beïnvloedt het leren negatief. Wat je leert is minder, en van mindere kwaliteit. Dat geldt voor het leren van feiten en begrippen, maar nog veel meer voor het leren van complexe taken. Weg dus met die iPod in dat oor, het mobieltje dat maar rinkelt en die berichten die tijdens het leren via MSN binnenstromen.
"Concentrate while you're studying," zegt professor Poldrack. “Duhh”, was mijn eerste gedachte. Maar toch ben ik blij met dit bericht. Je mag als 37-jarige tenminste weer hardop zeggen dat leren tijdens het tv-kijken of gamen een slecht plan is, zonder direct als bejaard te worden bestempeld. Jongeren van vandaag zijn opgegroeid met technologie, kunnen alles en willen alles tegelijk (en wel meteen), in een onnavolgbaar tempo voor de generaties boven hen. Maar dat wil niet zeggen dat zij hierdoor in staat zijn om beter te leren, of sneller. Hooguit anders.
“Eat you’re heart uit, Mark Prensky (Games2Train)”, zou ik willen zeggen. Misschien dat hij eerst eens kan starten met het verwijderen van wat mediageweld uit zijn eigen presentaties? En misschien dat Wim Veen (TUD) en soortgelijken hun missie toch ook nog maar wat moeten nuanceren.
Het is net als met het leerstijlenonderzoek van Jan Vermunt (IVLOS): mensen leren op verschillende manieren in verschillende situaties. Daarmee rekening houden is één ding, maar je daarbij aansluiten is een heel ander verhaal. Het gaat erom wat effectief is. Welke leerstijl of -strategie, in welke situatie, en voor wie. Wat dit onderzoek toevoegt is dat wederom wordt aangeven dat ruis in de omgeving van de lerende niet best uitpakt. Zoals in het persbericht over het onderzoek wordt vermeld:
“the researchers noted that they are not saying never to multi-task, just don't multi-task while you are trying to learn something new that you hope to remember.”
Je zou denken dat dit een staaltje ironie is van de bovenste plank, maar niets is minder waar. Het is bloedserieus.
Arja Veerman, onderwijskundig adviseur Omtrend Advies.
E-mail: veerman@e-learning.nl