Een overzicht van columns geschreven door de redactie en medewerkers van aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
E-learning.nl meldde in een recent nieuwtje dat Blackboard, Bb in de volksmond, een patent had gekregen op ‘technology used for internet-based education support systems and methods". Dit patent gaat over processen en technologie die zaken regelen als: toegang tot een online cursus voor meerdere studenten; het contact van de docent met die studenten via een discussieforum; het gebruik van de bijbehorende test door alleen de studenten die ingeschreven zijn, etc. ...
Verwondering alom, want hoe kun je in vredesnaam iets patenteren, dat al jaren ‘common pratice’ was nog voor Bb het levenslicht zag. U denkt misschien dat het zo’n vaart niet loopt. FOUT. Bb kan met dit patent in de hand iedereen voor de rechter slepen en geloof het of niet, dat gebeurt ook. Dus als u ooit een eigen LMS’je in elkaar geknutseld hebt, loopt u gevaar! Bb wil dit patent namelijk ook voor de Europese markt inzetten.
Commercieel monopolisme in onderwijs en opleiding is geen nieuw verschijnsel. Educatieve uitgeverijen hadden tot de komst van Internet het onderwijs in een lucratieve houdgreep. Bovendien was internet niet hun ding en mochten ze niet meedoen met zoiets als Kennisnet. Het effect is dat ze nog steeds in diep gepeins verzonken zijn over hun nieuwe strategie. Het Bb-patent moet voor hen een eye opener zijn, want blijkbaar kun je nu ook basale didactische werkvormen confiskeren.
Het is bekend dat monopolisme leidt tot mummificatie van vernieuwingsprocessen, opdrijving van de prijs, versmalling van het aanbod. Het is ook bekend dat monolitische leermanagement systemen als Bb ook zonder patent een rem op de onderwijsvernieuwing zijn. Zat de uitgever met name in het basis- en voortgezetonderwijs. Het Bb-patent treft vooral het hoger onderwijs. Het is een commerciele truuk, die ‘business wise’ het ei van Columbus lijkt, maar een doodsteek voor de broodnodige onderwijsvernieuwing.
Hoewel monolitische LMS’en hun beste tijd hebben gehad, laat het patent-demoon ongetwijfeld zijn sporen na. Het grote werk kunnen we overlaten aan partijen die ook wat in ‘leren’ zien zoals SAP en IBM. Hun doorgewinterde juridische afdelingen kunnen het Bb moeilijk maken, maar het is niet uit te sluiten dat de commercielen zich op hetzelfde pad begeven. Het resultaat kan zijn dat straks door het woud aan patenten de toegang tot onderwijsvernieuwing wordt geblokkeerd. Dat idee bezorgt me kippevel.
Meer informatie:- Wikipedia “History of virtual learning environments”- Ook tegen? Sign the petition online
Pieter de Vries
Centrum voor Educatie en Technologie, TU Delft
pieter.devries@tudelft.nl
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Website
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar