Columns

Een overzicht van columns geschreven door de redactie en medewerkers van aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 25-01-2006 | Article Rating | (0) reacties

De playstation als e-learning doorbraak

Oefenen en instrueren van vaardigheden. Bij veel beroepsgroepen speelt dat een grote rol: piloten, chauffeurs en tolken bijvoorbeeld leunen zwaar op vaardigheden. Bij het oefenen speelt de docent, of liever gezegd de trainer, de instruerende rol. Probeer eens iemand uit te leggen hoe je je veters strikt, zonder in dezelfde ruimte te zijn, zonder schoen en veter, zonder plaatjes, zonder videobeelden. Dat wordt moeilijk. Probeer eens iemand te leren autorijden, een vliegtuig te besturen of een live vertaling te laten maken zonder de hulp van een instruerende persoon. Lastig, hoewel....

Inderdaad, er is hulp van de ICT. Lang leve de simulaties en de gaming. De meest verslavende e-learning technologie. Tegen de tijd dat de spelcomputers en de bijbehorende spellen hun grootste groeimarkt hebben gehad, zullen de fabrikanten en programmeurs zich waarschijnlijk massaal storten op de educatieve markt. Een cursus autorijden (en niet een cursus auto's stelen) op de playstation IV, een cursus vliegen op de X-BOX V en een cursus live vertalen via de website van de LOI. Dat laatste lijkt nog niet helemaal triviaal. Dat komt omdat voor de feedback tijdens de instructie, (live) audio en videostreaming van de cursist naar de trainer moet. Hetzelfde geldt voor cursussen presenteren, interviewen, coaching. Over tien jaar, echter......

Over tien jaar denken we terug aan de eerste generatie e-learning en schudden we ons hoofd: hoe was het mogelijk dat we ons dergelijke arme media lieten aanleunen. Welnu, het draait om geld, niet om de technische mogelijkheid. De technologie van nu is allang geschikt om deze mooie oplossingen mogelijk te maken. Partijen met geld hebben de spullen immers allang. Vliegsimulatoren, gevechtssimulatoren, triage-oefeningen, video-vergaderen. Defensie en multi-nationals varen er wel bij.

Nog niet, maar bijna, zijn de playstation en de X-Box, de thuis-speelhal en de 3D-bril de definitieve ondergang van de muffe klaslokalen. Leerverslaving in plaats van spijbelende jeugd en afkick-klinieken voor mensen met te grote leerschulden. Met de speciale Sony/Microsoft/KPN creditcard kun je betalen met e-ducaten, wie had dat gedacht!

 

Erik Huisman is consultant bij TinQwise en redactielid van e-learning.nl
E-mail: huisman@e-learning.nl.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Website

Meest gelezen columns

09-10

Retentie en AI

Door: Let’s Learn!