Columns

Een overzicht van columns geschreven door de redactie en medewerkers van aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 29-05-2006 | Article Rating | (0) reacties

Sluipmoordenaar voor het oude leren

Toen ik een computer en een printer kocht, deed ik dat omdat ik niet wilde dat typefouten mij nog langer tot een rampzalige schrijver maakten. Toen ik de playstation kocht, deed ik dat vanwege “Gran Tourismo”. Fantastische graphics... Toen ik van Wordperfect overstapte op Microsoft Word deed ik dat vanwege de integratie binnen Microsoft Office die het produceren van mooie documenten veel eenvoudiger maakte. Dat waren de “killer apps”, voor mij en voor velen met mij; het waren de toepassingen (applicaties) die mij de overstap deden maken.

Nadenkende over de “killer app” voor e-learning kwam ik tot de conclusie dat die er voor de goegemeente nog niet is. Na ruim 15 jaar internet is er nog steeds geen killer app die ons massaal van het oude leren doet overstappen. Er is nog steeds geen toepassing die ons allen heeft overtuigd dat het oude leren op zolder kan, waarna het oude leren volgend jaar van de rommelmarkt kan worden gehaald, om op Koninginnedag nog hooguit 1 euro op te leveren, uit nostalgische overwegingen.
In mijn wanhopige zoektocht naar een killer app kwam ik tegen: LOI, CBT, VideoDisc, CD-Rom, CDI, Internet, GSM, Playstation en I-mode. Maar geen één heeft het ouderwetse leren om zeep geholpen. Sommige staan zelf al geheel of met één been op mijn rommelzolder.

Bij gebrek aan beter moest ik vaststellen dat televisie nog steeds de technologie is waarmee de massa (jong en oud, wereldwijd) dagelijks leert, met internet als oprukkende tweede. De Oscar-nominaties voor e-learning in de categorie consumptie van passieve feitenkennis: Discovery Channel. Het betreft hier passieve consumptie van interessante maar algemene informatie. In de categorie semi-actieve verwerving  van feitenkennis: de kenniskwis: 21 questions, the weakest link, who wants to be a millionaire. De kijker krijgt de kans om zelf de juiste antwoorden te geven op moelijke vragen. In de categorie actieve kennisvergaring ….. geen! Daar is de TV (nog) niet voor. Hooguit kan het zappen als activiteit worden gezien.

Ondertussen keert de jonge generatie zich massaal af van de televisie ten gunste van de playstation, hangplekken, internet en GSM. Als wij ons oude klaslokaal en TV-gebaseerde denken hierop los laten, komen we er nooit achter hoe door de komst van nieuwe technologie het oude leren eigenlijk allang onderweg is naar de opbergzolder.
De Oscar-nominaties van jongeren in de categorie passieve consumptie van feitenkennis: geen, want niet interessant genoeg om langer dan 5 minuten naar te kijken. In de categorie (semi-) actieve verwerving van feitenkennis: internet: Google. In de categorie interactieve verwerving van sociale vaardigheden en talenkennis, internet: chatplaza en de hangplek. In de categorie interactieve verwerving van ooghand coordinatie: de Playstation. In de categorie interactieve verwerving van attituden: de hangplek en de GSM.

Een nieuwe lichting van deze Net-Generatie is momenteel aan het soliciteren. Velen hebben al een baan. Het zou zomaar kunnen dat u ze in dienst heeft, zonder dat u het weet. Zijn zij de sluipmoordernaars van het oude leren? En is uw leeromgeving, leerbeleid en leercultuur al op hen en hun leren afgestemd?

 

Erik Huisman is consultant bij TinQwise en redactielid van e-learning.nl
E-mail: huisman@e-learning.nl.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Website

Meest gelezen columns

15-04

Gepersonaliseerd leren heilige graa...

Door: Wilfred Rubens (redactie)