Columns

Een overzicht van columns geschreven door de redactie en medewerkers van aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 28-02-2006 | Article Rating | (0) reacties

Gemiste kans

Het Van Gogh Museum heeft een speciaal educatief programma ontwikkeld bij de tentoonstelling Rembrandt – Caravaggio, meldt de Automatisering Gids van 24 februari. Rembrandt zag 400 jaar geleden het levenslicht. Met speciale tentoonstellingen wordt aandacht besteed aan wat wordt gezien als onze grootste schilder. Zo ook in het Van Gogh Museum. “Via een ‘webquest’ probeert het museum leerlingen oog te laten krijgen voor de onderlinge beïnvloeding tussen kunstenaars”, aldus De Automatisering Gids.

Het internet leent zich uitstekend om kinderen met kunst in contact te brengen. En een quest – een speurtocht – is natuurlijk helemaal mooi, zeker als het een webquest is. Kinderen houden van games, internet is in toenemende mate hun speelterrein. Maar wie de webquest bezoekt, komt van een koude kermis thuis. Het webadres – www.rembrandt-caravaggio.nl/media/webquest.pdf – had de oplettende lezer al moeten waarschuwen. Het adres verwijst naar een pdf-bestand. En dat is wat een geïnteresseerde leerling krijgt: een stuk tekst op het scherm; geen enkele interactiviteit; slechts leesopdrachten met vragen; naar websites wordt verwezen, geïnteresseerde leerlingen moeten het webadres overtypen om er te komen. Is de webquest bedoeld om leerlingen te interesseren voor kunst, dan ben ik bang dat deze aanpak de plank misslaat. Het bevestigt nog maar eens dat kunst ouderwets is en saai.

Deze aanpak past overigens helemaal bij de manier waarop het Van Gogh Museum omgaat met kunst voor het onderwijs. Ga maar eens naar de sectie Onderwijs van de site, om te ontdekken dat het museum niet verder komt dan het aanbieden van (schriftelijk) lesmateriaal en speciale arrangementen (lees: rondleidingen). Niks geen spannende zoektochten, niks geen games, niks geen mogelijkheid om zelf (virtuele) kunst te maken. Het Van Gogh Museum zou eens te rade moeten gaan bij de collega’s van het MoMa, The Museum of Modern Art in New York. Die hebben beter door wat kinderen beweegt en in beweging krijgt. Zie de sectie Education van deze site.

De webquest is een typisch voorbeeld van ‘oud denken’:

  • Leren doe je aan de hand van opdrachten, die je op papier aan de leerlingen uitdeelt.
  • Internet is teruggebracht tot een veredelde bibliotheek, waar je informatie kunt vinden die je nodig hebt om de opdrachten uit te voeren.

De opdracht mist alles wat voor kinderen het internet zo interessant maakt en wat het leren zo interessant kan maken: interactie, onderlinge communicatie, spanning, zelf de controle. De webquest van het Van Gogh Museum is een gemiste kans. Het bevestigt dat kunst saai is en – nog erger – dat leren saai is.

 

Harm Weistra is hoofdredacteur van Opleiding & Ontwikkeling, zelfstandig adviseur en redactielid van e-learning.nl.
E-mail: weistra@e-learning.nl


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Website

Meest gelezen columns

15-04

Gepersonaliseerd leren heilige graa...

Door: Wilfred Rubens (redactie)