Columns

Een overzicht van columns geschreven door de redactie en medewerkers van aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van The Courseware Company | 30-05-2003 | Article Rating | (0) reacties

Het eufemisme van blended learning

Blended learning is een versluierende term, bedoeld om de mogelijke negatieve klank van e-learning te verhullen. Het heeft er alle schijn van dat de term blended learning de opvolger moet worden van e-learning. Maar heeft dat zin en is blended learning wel zo nieuw?

Als ik samenvat wat ik lees en hoor over blended learning, dan kom ik tot de volgende 'definitie': Blended learning is een leertraject of cursus waar gebruik word gemaakt van verschillende werkvormen of media. Soms wordt er expliciet aan toegevoegd dat één van die media e-learning moet zijn. Dit klinkt niet echt vernieuwend of anders. Tijdens mijn studie onderwijskunde - en dat is al weer een paar jaar geleden - leerde ik al hoe je een goed lesprogramma in elkaar moet zetten. En altijd was één van de stappen: het kiezen van de optimale media-mix en het vaststellen van de beste werkvormen. Blended learning klinkt dan ook als oude wijn in een nieuwe zak.

Toen we de term e-learning nog maar net gebruikten (nog maar een paar jaar geleden), zat het verschil in de 'e', dus is het niet vreemd dat aanvankelijk de nadruk werd gelegd op het medium. Het leek er op dat leveranciers e-learning wilden positioneren als de beste oplossing voor alles wat met leren te maken heeft, wat nogal een pretentie is voor een nieuw medium. E-learning is natuurlijk niet voor elk leervraagstuk de beste oplossing. E-learning (overigens zul je eerst moeten vaststellen wat er met e-learning wordt bedoeld, zoals ik in mijn vorige column hier al heb betoogd) is heel vaak een goede oplossing voor logistieke en organisatorische 'problemen', maar het is geen oplossing van didactische problemen. Een medium heeft niet zoveel effect op het leren. Al sinds 1983 wordt hierover gediscussieerd, naar aanleiding van onderzoek van Richard Clark die onder meer concludeert: "The best current evidence is that media are mere vehicles that deliver instruction but do not influence student achievement any more than the truck that delivers our groceries causes changes in our nutrition."

Dat wil niet zeggen dat e-learning niet bruikbaar is. Integendeel, het lost vaak veel logistieke en organisatorische problemen op en zorgt dat bepaalde werkvormen mogelijk zijn en dat leermateriaal beschikbaar is voor de lerende. En als dan met blended learning een leertraject wordt bedoeld waar e-learning onderdeel van is, is dat dus niet per definitie de beste oplossing voor leren. Er zijn situaties denkbaar waarbij een mix van allerlei andere werkvormen en media een veel beter leerresultaat oplevert. Als met blended learning alleen maar wordt bedoeld een mix van media, dan is de term nauwelijks bruikbaar, want leren impliceert altijd een keuze voor de beste mix van media en werkvormen. Het gaat niet primair om e-learning of blended learning, maar het gaat om het leren. Zoals één van mijn guru's, Don Norman kortgeleden in een interview zei (op http://www.elearnmag.org): "I've never been a fan of online or distance education. I've been a fan of education."

Om leren mogelijk te maken moet dus altijd de juiste mix worden gevonden tussen de verschillende media. Factoren die daarbij een rol spelen zijn de mogelijkheden van een medium en de tijd en inspanning die de inzet van het medium kost. Deze manier van werken en denken is niet komen aanwaaien toen e-learning 'ontstond', dit is altijd al zo geweest. Blended learning is dus ook niet nieuw. Vanwaar dan die plotselinge aandacht voor blended learning? Misschien dat de volgende 'definitie' de opkomst kan verklaren:

Blended learning is een term, geïntroduceerd door leveranciers en adviseurs, bedoeld om bij gebruikers (de klanten) de angst weg te nemen dat e-learning de traditionele vormen van leren zal verdrukken, met als uiteindelijke doel dat de potentiële klanten de producten en diensten zullen blijven afnemen.

Kortom, eufemistisch taalgebruik.

Ronny Lohuis


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Website

Meest gelezen columns

15-04

Gepersonaliseerd leren heilige graa...

Door: Wilfred Rubens (redactie)
25-10

Kanttekeningen bij het monitoren va...

Door: Wilfred Rubens (redactie)