Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
De resultaten zijn gebaseerd op de reviews van 886 deelnemers in het tweede kwartaal. In totaal volgden 1.377 mensen in die periode een TrainTool-programma. Studenten die TrainTool gebruiken zijn hierin niet meegenomen, het gaat om deelnemers bij commerciële en non-profit organisaties. Bijna 60% van de deelnemers die een review achterlieten gaf zelfs een 8 of hoger.
88% van de deelnemende studenten heeft aangegeven tevreden te zijn over het gebruik van TrainTool en gaf het programma een rapportcijfer zes of hoger. Van deelnemers aan universiteiten heeft 86% van de studenten die gestart zijn aan een programma dat programma ook afgerond. Op hogescholen lag dat percentage nog wat lager, mogelijk doordat TrainTool voor veel van de studenten nieuw was.
Vaak hebben organisaties een visie op permanent leren, omdat dit goed is voor de medewerker en voor het bedrijf. Vrijwillig, maar niet vrijblijvend. Dan is het jammer als het wel vrijblijvend wordt opgevat. Bij mensen die niet meedoen of het programma niet afmaken zal het vaak ontbreken aan voldoende intrinsieke motivatie. Om die op peil te houden moet aan drie belangrijke voorwaarden worden voldaan volgens de volgens de self-determination theory van Deci en Ryan (2000): autonomie, competentie en verbondenheid. Kort gezegd: het is heel waardevol om ervoor te zorgen dat werknemers op autonome wijze hun sterke kanten kunnen inzetten in een omgeving waar ze zich verbonden mee voelen. Laten we wat dieper op deze drie voorwaarden ingaan.
In dit artikel gaat het over trainingen van soft skills in het kader van organisatieontwikkeling, beroepsmatige groei en persoonlijke effectiviteit. Denk daarbij aan klantcontact, leidinggevende vaardigheden, commerciële gespreksvoering of specifieke skills als coachen, onderhandelen, adviseren, beïnvloeden. Bij de grote meerderheid van dit type trainingen geldt: deelnemers zijn werkende mensen en de baas betaalt.
In het hbo en op universiteiten zetten docenten al jaren TrainTool in om studenten te ondersteunen bij het ontwikkelen van hun vaardigheden. De tool wordt jaarlijks door meer dan 10.000 studenten gebruikt. Ook vanuit het mbo zien we steeds meer belangstelling. Zo starten later dit jaar alle eerstejaars van het Horizon College met een programma, na een succesvolle pilot in Alkmaar. We leggen hier uit waarom TrainTool ook heel goed toe te passen is in het mbo.
Kort gezegd gaan studenten/leerlingen korte videopresentaties geven. Docenten maken on onze auteursomgeving een presentatie-opdracht. Die opdracht is 1:1 gerelateerd aan de stof die behandeld wordt en zou net zo goed in de klas/werkgroep gegeven kunnen worden. Bijvoorbeeld over de bankencrisis: vertel in een video van maximaal 3 minuten hoe de bankencrisis is ontstaan (minimaal 3 oorzaken) en geef een onderbouwde mening over de kans op herhaling.
In deze blog:
Agressie begint vaak verbaal en kan in het slechtste geval ook fysiek worden. Het is in eerste instantie belangrijk om te kijken naar de intentie achter de agressie. Op basis daarvan zijn er in professionele en publieke omgevingen twee veelvoorkomende soorten te onderscheiden: frustratieagressie en instrumentele agressie. Beide soorten hebben hun eigen effectieve methode. Als de dreiging desondanks toch fysiek wordt, moet een derde manier worden ingezet.
In het programma Topcollega! volg je 12 online video role plays. Ze laten situaties zien die je tegenkomt op de werkvloer, zoals collega’s aanspreken op gedrag, om hulp vragen en omgaan met feedback. In de role plays neem je je eigen reactie op op video. Vervolgens kun je de opnames bekijken en krijg je direct checks te zien over wat je wel en niet gedaan hebt. Op de achtergrond wordt dit verwerkt in een persoonlijke competentierapport dat je direct -en ook gratis- ontvangt. Je kunt het programma volgen op je smartphone of laptop.
Een boek dat grote invloed heeft gehad op hoe er in het hoger onderwijs naar leren wordt gekeken is Teaching for Quality Learning van John Biggs & Catherine Tang (1999). In dit boek wordt de theorie van constructive alignment uitgelegd. Die draait om het uitgangspunt dat de leeractiviteiten moeten bijdragen aan de leerdoelen, en dat de leerdoelen daadwerkelijk getoetst moeten worden in de toets. Een open deur van jewelste, lijkt het, maar in de praktijk wordt er niet altijd goed bij stilgestaan of alle elementen wel op de juiste manier bijdragen. In deze blog zet ik op een rij hoe je dat aanpakt.
Het blijft belangrijk om de neuzen dezelfde kant op te zetten. Een live-bijeenkomst om mee te starten, geleid door een ervaren trainer is daar het ideale platform voor. Schets vanuit de organisatie de visie op leiderschap en de thema’s die behandeld gaan worden. Leg het ontwikkeltraject uit.
Bij het ontwikkelen van een blended leertraject komt ontzettend veel kijken. Natuurlijk moet de inhoud van het programma gemaakt worden, maar om echt succesvol te zijn moet je je aandacht verdelen over tal van gebieden. Dat kun je niet alleen. In onze whitepaper lees je alles om goed beslagen ten ijs te komen. Van de samenstelling van het projectteam, tot een evaluatie waar écht iets uit te halen valt.
Dit probleem kwamen we ook tegen in de ontwikkeling van een training voor een grote internationale partij. Dit bedrijf vroeg ons een salestraining te ontwikkelen voor hun consultants in medische apparatuur. Deze mensen werken door heel Europa en voeren op hun eigen lokale markt salesgesprekken. Om die gesprekken te verbeteren wilden ze graag gebruik maken van videorollenspellen in TrainTool. Medewerkers kunnen dan op afstand de training volgen, op een moment dat het hen uitkomt en op hun eigen apparaat. Door de gestandaardiseerde nul- en eindmeting is de voortgang van alle deelnemers centraal in kaart te brengen.
De jury heeft de volgende projecten beloond met een plaats op de shortlist:
Boudewijn van der Velde: “TrainTool-trainingen bestaan uit een reeks video rollenspellen waarmee de deelnemer kan oefenen. De acteur op het scherm speelt bijvoorbeeld een klant, het filmpje stopt, de camera gaat aan en de deelnemer kan zijn reactie opnemen. Als we bij Faculty of Skills zo’n training ontwikkelen, bekijken onze communicatie-experts samen met de opdrachtgever wat de criteria zijn. Wanneer heeft de deelnemer het goed gedaan? Welke vaardigheden moet je laten zien? Een coach bekijkt het filmpje en geeft feedback. Deels is dat uitgebreide schriftelijke feedback met advies, maar voor de beoordeling moet de coach ook een lijstje vinken of bepaalde onderdelen wel of niet benoemd zijn. Die beoordeling proberen we nu te automatiseren.”
‘Het is leuk om te doen en fijn om iets te kunnen betekenen voor een ander’. Dat is de reden die vrijwilligers opgeven als je ze vraagt waarom ze vrijwilligerswerk doen. Bijna de helft van de Nederlanders van 15 jaar en ouder doet vrijwilligerswerk (CBS). En waar mensen samenwerken, kan een goede training in communicatieve vaardigheden waardevolle, en soms essentiële, ondersteuning bieden. Lees de vier redenen waarom je moet investeren in de communicatieve vaardigheden van je vrijwilligers, en bekijk hoe het Rode Kruis dat aanpakt.
Hoe krijg je mensen zo ver dat ze meedoen aan je training, de training afmaken en hoe check je of ze er ook nog iets van opgestoken hebben? Een bekend probleem bij met name e-learning is de gebrekkige participatie. Deelnemers beginnen gewoon niet, of klikken even wat rond maar maken de training nooit af. Aan welke knoppen kun je draaien om de participatie in je training omhoog te krijgen?
Klanten die tegen je schreeuwen of je intimideren: veel beroepsgroepen maken zoiets weleens mee. Hoe handel je in zo’n situatie? Het AD ondervroeg Wim Schellekens van Faculty of Skills over verschillende vormen van agressie en hoe daar mee om te gaan.
Het gros van de gesprekken die we voeren in het dagelijks verkeer is net zo voorspelbaar als de voorstellingen van Jan Klaassen en Katrijn. Het zijn die korte zinnetjes aan de kassa, in het openbaar vervoer en aan de balie. Iedereen kent ze, accepteert ze en werkt eraan mee. De winkelmedewerker kent zijn rol en spreekt zijn tekst uit. De klant weet welke reactie verwacht wordt en voert het antwoord op. In een paar zinnen is de scène klaar en kan iedereen weer verder. Deze kleine gesprekken lijken te standaard om belangrijk te zijn, maar mits goed ingezet kunnen ze enorm bijdragen aan de extreme klantfocus en daarmee aan de hele organisatie.
Richt je op het positieve. Ga uit van het goede. Praat niet slecht over jezelf en de ander, maar geef erkenning voor wat allemaal wél goed gaat. Het lijkt recht uit een zelfhulpboek te komen. Iets te zoetsappig? Misschien, maar als je wil dat je feedback impact heeft is dit wel de juiste insteek. Appreciative inquiry, of in het Nederlands waarderend onderzoeken, zet de medewerker op een voetstuk om van daaruit nog verder te kunnen springen.
Alle studieboeken, werkgroepjes, colleges en tentamens ten spijt, écht leren doe je in de praktijk. Dat weten ze in het hoger beroepsonderwijs als geen ander. Maar voor veel HBO-studenten voelt een eerste stage- of werkdag toch alsof ze voor de leeuwen geworpen worden. Ineens kom je in contact met collega’s, klanten, leveranciers en opdrachtgevers. Dat vraagt om flink wat communicatieve vaardigheden. Want wat heb je aan je boeken als je met je mond vol tanden staat?
De aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt vraagt het uiterste van werkgevers om vacatures te vervullen. Alles wordt uit de kast gehaald om genoeg mensen te vinden. Of iemand over alle kwalificaties beschikt is steeds vaker van ondergeschikt belang. In sommige sectoren nemen werkgevers daarmee een fors risico. Kan deze tikkende tijdbom nog onschadelijk gemaakt worden?
Slechte vergaderingen kosten de economie miljarden euro’s per jaar (Telegraaf, 14januari). Dat zal geen verrassing zijn voor iedereen die regelmatig aan devergadertafel zit. Ze duren vaak te lang, deelnemers luisteren te weinig naaranderen of zitten op hun telefoon te spelen. Vergaderingen zijn geen noodzakelijk kwaad. Het is niet voor niets dat we af en toe samen overleggen: dit gebeurt al eeuwen. Er zijn wel nieuwe manieren om vergaderen minder saai te maken (en effectiever).
Ze zijn flexibel, creatief en idealistisch, vinden groei belangrijker dan geld. Het zijn job hoppers, maar ze voelen zich wel heel betrokken bij hun werk, en lopen zichzelf daarin ook voorbij. Natuurlijk, geen twee mensen zijn hetzelfde en dus kun je ook de veelbesproken millennials niet over een kam scheren. Toch delen veel leden van de generatie 1980-2000 deze eigenschappen met elkaar. Wat betekent dat op de werkvloer? Hoe ben je een goede werkgever voor de millennial?
De vonken vlogen in de nieuwjaarsnacht door Scheveningen, maar nu de as bij elkaar is geveegd, is het burgemeester Pauline Krikke van Den Haag die nog onder vuur ligt. De kritiek op haar bestuursstijl is niet nieuw. Kan zij bestuurder blijven?
Om studenten te activeren, hogere cognitieve niveaus te bereiken en om tijdsinvestering van docenten te verlagen maken steeds meer docenten gebruik van online tools naast klassikale lessen en colleges. De variatie van mogelijke ingrediënten voor blended learning in het onderwijs is groot: verschillende soorten e-learning en e-training, online training en assessments, hoorcolleges, werkgroepen, groepsdiscussies, vragenuurtjes... En aan de docent de taak om de juiste ingrediënten én hoeveelheid in de spreekwoordelijke blender te doen zodat de leerdoelen bereikt worden. Maar kijk uit: als je teveel kiwi in je smoothie doet en te weinig banaan, kan het resultaat tegenvallen. Voorkom een blended vak met een zure nasmaak met de volgende 3 tips.
Faculty of Skills maakt gebruik van online rollenspellen om medewerkers van verschillende organisaties te trainen. In deze infographic laten we je kennis maken met 4 verschillende typen rollenspelen die voor allerlei doeleinden kunnen worden ingezet!
In HR-land is het doodverklaren van begrippen een trend aan het worden. Zo kan de managementlaag volledig uit de organisatie worden geknipt. Maar is het niet dat, dan moest de afgelopen weken toch vooral het beoordelingsgesprek het ontgelden. Volgens de directeur human resources van Universiteit Maastricht kunnen we, samen met het functioneringsgesprek, zelfs de hele HR-afdeling opdoeken. Maar laten we eerlijk zijn: hij heeft wel een punt. De traditionele insteek van het eindejaarsgesprek heeft zijn langste tijd wel gehad. Je komt er niet meer mee weg om één keer per jaar te vragen ‘Hoe vind je zelf dat het gaat?’. Tijd voor iets nieuws, maar wat komt er eigenlijk na het eindejaarsgesprek?
Leidinggevenden en medewerkers communiceren te weinig met elkaar. Natuurlijk, jij en je medewerker hoeven geen beste vrienden te zijn, maar op het moment dat bepaalde zaken niet meer besproken kunnen worden gaat er iets mis. Dit is helaas niet zelden zo: 60 procent van de Nederlandse kantoormedewerkers geeft aan onuitgesproken issues met zijn leidinggevende te hebben. Dit betekent dat dit in jouw organisatie waarschijnlijk ook voor ruim de helft geldt. Maar welke mensen zijn het? En waar lopen ze mee rond?
In het eerste deel van het interview dat we hadden prof. dr. Carel Jansen, emeritus hoogleraar van de Rijksuniversiteit Groningen, bespraken we al hoe mensen leren communiceren. Maar dan het vervolg: hoe kun je dat leerproces en daarmee de communicate verbeteren? En hoe toets je dat? Je leest het in dit tweede deel.
Gelukkig leren we het grootste deel van het communicatiepalet vanzelf. Door af te kijken bij anderen én doordat wij mensen nou eenmaal de gave hebben om taal en communicatie kunnen absorberen en te gebruiken, ook al begrijpen we niet precies wat er gezegd wordt. Over die bijzondere mix spraken we prof. dr. Carel Jansen, emeritus hoogleraar van de Rijksuniversiteit Groningen en coauteur van het handboek Leren communiceren.
Winkeliers worstelen om het hoofd boven water te houden in de concurrentie met online retailers. Om de Nederlandse winkelstraten te behoeden voor totale leegloop is ‘beleving’ het toverwoord. Het winkelend publiek van nu heeft een heel andere behoefte dan alleen spullen aanschaffen. Van winkelmedewerkers wordt een breed palet aan vaardigheden gevraagd. Gelukkig zijn die uitstekend te trainen.
TrainTool gaat verder als Faculty of Skills. Op Science Park Utrecht zijn we zes jaar geleden gestart met videosoftware. Inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot een trainings- en testbureau dat blended programma’s ontwikkelt en uitrolt.
Zo tegen het einde van het jaar staan bij veel managers eindejaarsgesprekken op de agenda. Een belangrijk moment om met werknemers terug te blikken op het afgelopen jaar, en vooruit te kijken naar de toekomst. Toch gaan veel managers onvoorbereid zo'n eindejaarsgesprek in. Zorg dat jij deze vijf fouten niet maakt!
De meeste mensen die een opleiding volgen, zijn niet anders gewend: je krijgt les, aan het eind volgt een toets en daar krijg je een cijfer voor. Voldoe je aan het eind van de rit aan een norm, kun je een tas in de vlaggenmast hijsen, krijg je een certificaat of ga je over. Vaak begint daarna de toetsriedel opnieuw. Met formatief leren is er nu een tegenbeweging opgestaan. Hoe helpt dit jouw training?
Talent development is een begrip dat vaak terugkomt in HR. Bij het woord ‘talent’ denk je misschien snel aan een Lionel Messi, Serena Williams of een andere sporter of artiest met een onevenaarbare gave. Ondanks dat zij misschien van nature een voorsprong hebben op ons stervelingen, zouden zij lang zo ver niet zijn gekomen zonder al die trainingsuren. Talent valt te ontwikkelen, maar dan moet dit wel op de juiste manier gebeuren!
Hoewel het stereotype van de aalgladde salesmedewerker die je zoete broodjes voert steeds minder opgaat, blijft goede communicatie een grote succesfactor in sales. Hierbij gaat het niet alleen om soft skills, maar afhankelijk van de organisatie, ook om meer technische communicatie vaardigheden. Ontdek in dit artikel hoe sales in jouw organisatie naar een nieuw niveau getild kan worden!
Uit onderzoek blijkt dat non-verbale communicatie vaak beter blijft hangen bij je gesprekspartner(s) dan verbale communicatie. Als je als manager je punt wil maken, is het dus van belang dat je non-verbale communicatie in orde is. Zet jij de verschillende aspecten van non-verbale communicatie bewust in?
Om met rapper Bizzey te spreken: het antwoord op de vraag is ja. Ja, empathie is te ontwikkelen en ja, dat wil je. Verschillende onderzoeken tonen een positief verband met relaties, creativiteit, sfeer en productie op de werkvloer en daarbuiten. Nederlandse medewerkers missen deze eigenschap echter in hun collega’s, blijkt uit onderzoek. Tegelijkertijd blijkt dat slechts 10% van de menselijke empathie genetisch bepaald is. Maar hoe kun je die empathie trainen bij je medewerkers?