Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor 'Faculty of Skills'

Van Faculty of Skills | 27-07-2020 | Article Rating | (0) reacties

Hoogste tevredenheid ooit gemeten bij TrainTool-programma’s

Van de deelnemers aan een TrainTool-programma in het tweede kwartaal van dit jaar heeft meer dan 94% aangegeven tevreden te zijn daarover. Die deelnemers gaven een rapportcijfer 6 of hoger. Dit is het hoogste percentage tevreden deelnemers ooit gemeten bij Faculty of Skills. 

De resultaten zijn gebaseerd op de reviews van 886 deelnemers in het tweede kwartaal. In totaal volgden 1.377 mensen in die periode een TrainTool-programma. Studenten die TrainTool gebruiken zijn hierin niet meegenomen, het gaat om deelnemers bij commerciële en non-profit organisaties. Bijna 60% van de deelnemers die een review achterlieten gaf zelfs een 8 of hoger.

Lees verder
Van Faculty of Skills | 08-07-2020 | Article Rating | (0) reacties

Meer dan 10.000 studenten getraind in collegejaar 2019-2020

Opnieuw hebben meer dan 10.000 studenten in het afgelopen collegejaar gebruikgemaakt van TrainTool om online communicatieve vaardigheden te oefenen. Dit jaar was de grote doorbraak in het gebruik van TrainTool op hogescholen. 

Tevreden deelnemers

88% van de deelnemende studenten heeft aangegeven tevreden te zijn over het gebruik van TrainTool en gaf het programma een rapportcijfer zes of hoger. Van deelnemers aan universiteiten heeft 86% van de studenten die gestart zijn aan een programma dat programma ook afgerond. Op hogescholen lag dat percentage nog wat lager, mogelijk doordat TrainTool voor veel van de studenten nieuw was. 

Lees verder
Van Faculty of Skills | 09-06-2020 | Article Rating | (0) reacties

Zo hou je de motivatie vast: autonomie, competentie en verbondenheid

Voor veel werkgevers is het een bekend probleem: je stelt een scala aan online trainingen beschikbaar voor je medewerkers, maar een deel van hen doet niet mee. Aan de inhoud ligt het niet en je geeft ze voldoende mogelijkheden om de training af te ronden. Hoe motiveer je deze deelnemers om trainingen wél te volgen? 

Vaak hebben organisaties een visie op permanent leren, omdat dit goed is voor de medewerker en voor het bedrijf. Vrijwillig, maar niet vrijblijvend. Dan is het jammer als het wel vrijblijvend wordt opgevat. Bij mensen die niet meedoen of het programma niet afmaken zal het vaak ontbreken aan voldoende intrinsieke motivatie. Om die op peil te houden moet aan drie belangrijke voorwaarden worden voldaan volgens de volgens de self-determination theory van Deci en Ryan (2000): autonomie, competentie en verbondenheid. Kort gezegd: het is heel waardevol om ervoor te zorgen dat werknemers op autonome wijze hun sterke kanten kunnen inzetten in een omgeving waar ze zich verbonden mee voelen. Laten we wat dieper op deze drie voorwaarden ingaan. 

Lees verder
Van Faculty of Skills | 28-05-2020 | Article Rating | (0) reacties

Waarom non-verbale communicatie (stelselmatig) wordt overschat

Het lijkt een eeuwigheid geleden, dat we gezellig met z’n allen op kantoor zaten, overleggen hadden in muffe vergaderruimtes en het hele land door crosten op weg naar klanten. Heerlijk om even langs te lopen bij een collega met een korte vraag, of te klagen over het weer bij het koffiezetapparaat. Die informele gesprekjes zitten stiekem boordevol waardevolle informatie, die we nu missen. 

Lees verder
Van Faculty of Skills | 28-05-2020 | Article Rating | (0) reacties

De blend van de toekomst

Met blended training wordt doorgaans de combinatie live (fysieke aanwezigheid) en online bedoeld. Door de corona-uitbraak is pure online training nu het enige dat gemakkelijk kan en tegelijk beperkt plaatsvindt. Voor de plannenmakerij vragen werkgevers en ook de trainingsbureaus zich af wat de toekomst brengt. Terug naar de ordening zoals die was of is er een revolutie gaande? Onderstaande analyse leidt tot de conclusie dat een veel groter deel van training online zal plaatsvinden, voor de echte doorbraak is echter iets anders nodig dan techniek. 

Thema's en historie

Soft skills voor werkende mensen

In dit artikel gaat het over trainingen van soft skills in het kader van organisatieontwikkeling, beroepsmatige groei en persoonlijke effectiviteit. Denk daarbij aan klantcontact, leidinggevende vaardigheden, commerciële gespreksvoering of specifieke skills als coachen, onderhandelen, adviseren, beïnvloeden. Bij de grote meerderheid van dit type trainingen geldt: deelnemers zijn werkende mensen en de baas betaalt.

Lees verder
Van Faculty of Skills | 12-05-2020 | Article Rating | (0) reacties

Online vaardigheden ontwikkelen voor mbo-studenten

Van het primair onderwijs tot de universiteiten: overal worden snel stappen gezet in het verder digitaliseren van het onderwijsaanbod. Ook het mbo is op zoek naar innovatieve oplossingen die aansluiten bij de studenten en die snel en kostenefficiënt te ontwikkelen zijn. Daarbij is het de uitdaging om verder te kijken dan snelle quizjes, polls en passieve e-learnings. Hoe ondersteun je mbo-studenten op afstand bij het ontwikkelen van vaardigheden waar ze echt iets aan hebben?

In het hbo en op universiteiten zetten docenten al jaren TrainTool in om studenten te ondersteunen bij het ontwikkelen van hun vaardigheden. De tool wordt jaarlijks door meer dan 10.000 studenten gebruikt. Ook vanuit het mbo zien we steeds meer belangstelling. Zo starten later dit jaar alle eerstejaars van het Horizon College met een programma, na een succesvolle pilot in Alkmaar. We leggen hier uit waarom TrainTool ook heel goed toe te passen is in het mbo.

Lees verder
Van Faculty of Skills | 26-03-2020 | Article Rating | (0) reacties

Per direct extra online trainingen beschikbaar

De buitengewone omstandigheden waarin we nu leven vragen razendsnelle aanpassingen van veel mensen. Professionals werken plotseling op een heel nieuwe manier samen, via nieuwe kanalen. Dat vraagt om een update van vaardigheden, die zowel in de virtuele wereld als bij live contact overeind blijven. Daarom brengt Faculty of Skills per direct een extra pakket trainingen beschikbaar waarin die vaardigheden online getraind kunnen worden. 

Lees verder
Van Faculty of Skills | 16-03-2020 | Article Rating | (0) reacties

Corona-virus: ondersteuning voor docenten bij online onderwijs

Veel docenten zijn bezig om het onderwijs voor de komende periode digitaal in te richten. Faculty of Skills kan daarbij ondersteunen met de activerende werkvorm ‘online presentatie-opdracht’. We stellen 2000 licenties gratis beschikbaar voor onderwijsinstellingen. 

Zo werkt het: online presentatie-opdracht

Kort gezegd gaan studenten/leerlingen korte videopresentaties geven. Docenten maken on onze auteursomgeving een presentatie-opdracht. Die opdracht is 1:1 gerelateerd aan de stof die behandeld wordt en zou net zo goed in de klas/werkgroep gegeven kunnen worden. Bijvoorbeeld over de bankencrisis: vertel in een video van maximaal 3 minuten hoe de bankencrisis is ontstaan (minimaal 3 oorzaken) en geef een onderbouwde mening over de kans op herhaling.

Lees verder
Van Faculty of Skills | 11-02-2020 | Article Rating | (0) reacties

Virtual Reality in communicatietraining: baanbrekend of hype?

Als groot voorstander van ervaringsleren hebben we er op ons kantoor inmiddels een klein arsenaal van verzameld: Virtual Reality (VR) brillen. De eerste bril, die we al heel wat jaren geleden kochten, had inmiddels een aardig laagje stof verzameld. Het is tekenend voor wat we tot voor kort hebben gedaan met VR in onze communicatietrainingen: niet veel. In 2020 gaat dat veranderen. In dit artikel lees je wat er veranderd is en geven we onze kritische kijk op de toepassing van VR voor communicatietraining in grote organisaties.

Tipje van de sluier: ja het is interessant in sommige situaties en nee, VR verandert niet alles.

In deze blog:

Lees verder
Van Faculty of Skills | 05-02-2020 | Article Rating | (0) reacties

Omgaan met agressie: 3 effectieve methodes

Helaas krijgen veel medewerkers wel eens te maken met boze klanten of patiënten. Goed omgaan met agressie is dan ook geen onbelangrijke vaardigheid. In omgaan met agressie maken we onderscheid tussen instrumentele agressie en frustratieagressie. In dit artikel lees je wat het verschil is tussen die soorten agressie en bespreken we drie effectieve methodes om er mee om te gaan. 

Agressie begint vaak verbaal en kan in het slechtste geval ook fysiek worden. Het is in eerste instantie belangrijk om te kijken naar de intentie achter de agressie. Op basis daarvan zijn er in professionele en publieke omgevingen twee veelvoorkomende soorten te onderscheiden: frustratieagressie en instrumentele agressie. Beide soorten hebben hun eigen effectieve methode. Als de dreiging desondanks toch fysiek wordt, moet een derde manier worden ingezet.

Lees verder
Van Faculty of Skills | 16-01-2020 | Article Rating | (0) reacties

We stellen je voor aan Alix, onze online communicatiecoach

Alix is de naam van onze nieuwe online communicatiecoach die werkt op basis van artificial intelligence. Alix geeft feedback op reacties in video rollenspellen in TrainTool. "Concrete en bruikbare feedback is altijd al de sleutel om vaardigheden snel en efficiënt te verbeteren. Met deze nieuwe technologie ligt hoogwaardige, real-time feedback binnen handbereik voor miljoenen werknemers wereldwijd", zegt Marijn de Geus (CEO van de Faculty of Skills). Alix is de eerste applicatie die reageert op de inhoud van wat er gezegd wordt in de context van sociale interacties. 

Lees verder
Van Faculty of Skills | 12-12-2019 | Article Rating | (0) reacties

Probeer nu gratis het programma Topcollega!

Het online trainingsprogramma Topcollega! is tijdelijk gratis beschikbaar. Dé kans om TrainTool eens te proberen en tegelijk te werken aan je communicatieve vaardigheden als collega.

In het programma Topcollega! volg je 12 online video role plays. Ze laten situaties zien die je tegenkomt op de werkvloer, zoals collega’s aanspreken op gedrag, om hulp vragen en omgaan met feedback. In de role plays neem je je eigen reactie op op video. Vervolgens kun je de opnames bekijken en krijg je direct checks te zien over wat je wel en niet gedaan hebt. Op de achtergrond wordt dit verwerkt in een persoonlijke competentierapport dat je direct -en ook gratis- ontvangt. Je kunt het programma volgen op je smartphone of laptop.

Lees verder
Van Faculty of Skills | 05-12-2019 | Article Rating | (0) reacties

Een leven lang leren: lessen uit het onderwijs

Een leven lang leren is een mooi streven, maar wat leer je dan en hoe leer je dat? Tijd om eens te kijken hoe andere experts dat aanpakken. En wie weten er meer van leren dan onderwijsinstellingen? Ik werk al een aantal jaar aan de implementatie van leer- en ontwikkelprogramma’s op zowel universiteiten als bij bedrijven. Ik deel graag drie inzichten uit het hoger onderwijs die je kunt toepassen op leren in jouw organisatie. 

Een boek dat grote invloed heeft gehad op hoe er in het hoger onderwijs naar leren wordt gekeken is Teaching for Quality Learning van John Biggs & Catherine Tang (1999). In dit boek wordt de theorie van constructive alignment uitgelegd. Die draait om het uitgangspunt dat de leeractiviteiten moeten bijdragen aan de leerdoelen, en dat de leerdoelen daadwerkelijk getoetst moeten worden in de toets. Een open deur van jewelste, lijkt het, maar in de praktijk wordt er niet altijd goed bij stilgestaan of alle elementen wel op de juiste manier bijdragen. In deze blog zet ik op een rij hoe je dat aanpakt.

Lees verder
Van Faculty of Skills | 28-11-2019 | Article Rating | (0) reacties

Faculty of Skills wint 3 Learning Technologies Awards

Faculty of Skills is drie keer in de prijzen gevallen bij de uitreiking van de prestigieuze Learning Technologies Awards. Het trainingsbureau uit Utrecht won twee gouden awards voor projecten met Zilveren Kruis en Aon, en ook nog een zilveren award. De Learning Technologies Awards worden uitgereikt aan de beste, meest innovatieve en succesvolle projecten en organisaties in learning en development.

Lees verder
Van Faculty of Skills | 20-11-2019 | Article Rating | (0) reacties

Leiderschapskwaliteiten blended getraind

Werken aan het groepsgevoel, inspiratie opdoen en het het DNA van de organisatie beleven. Maar ook: in een veilige omgeving vaardigheden kunnen oefenen, concrete skills verbeteren en beter toegerust terug naar de werkvloer gaan. In een blended ontwikkeltraject voor leidinggevenden zit het allebei. We zetten de ingrediënten voor zo’n modern en efficiënt ontwikkeltraject voor je op een rij.

Van start: live bijeenkomst

Het blijft belangrijk om de neuzen dezelfde kant op te zetten. Een live-bijeenkomst om mee te starten, geleid door een ervaren trainer is daar het ideale platform voor. Schets vanuit de organisatie de visie op leiderschap en de thema’s die behandeld gaan worden. Leg het ontwikkeltraject uit.

Lees verder
Van Faculty of Skills | 15-11-2019 | Article Rating | (0) reacties

Mijlpaal: 100.000 mensen trainen hun soft skills

Bjarny van der Linden, student aan de faculteit Recht, Economie, Bestuur en Organisatie van de Universiteit Utrecht, bleek de 100.000ste deelnemer aan een TrainTool-programma ooit. Een mijlpaal voor Faculty of Skills, dat in 2012 de trainingssoftware TrainTool op de markt bracht. Van der Linden volgde de online training Adviesvaardigheden waarin geoefend kan worden met uiteenlopende gesprekssituaties.  

Lees verder
Van Faculty of Skills | 04-10-2019 | Article Rating | (0) reacties

Nieuwe whitepaper: Ontwikkel een blended leertraject

Bij het ontwikkelen van een blended leertraject komt ontzettend veel kijken. Natuurlijk moet de inhoud van het programma gemaakt worden, maar om echt succesvol te zijn moet je je aandacht verdelen over tal van gebieden. Dat kun je niet alleen. In onze whitepaper lees je alles om goed beslagen ten ijs te komen. Van de samenstelling van het projectteam, tot een evaluatie waar écht iets uit te halen valt. 

Lees verder
Van Faculty of Skills | 11-09-2019 | Article Rating | (0) reacties

Zo is deepfake niet eng: maak efficiënt een meertalige training

Op je bed in een hotelkamer in het buitenland, tijdens een doelloos rondje zappen, kom je ze nog wel tegen. Een slecht nagesynchroniseerde Brad Pitt die iets in het Duits roept. Of Chandler en Monica die kibbelen in het Spaans. De woorden kloppen niet met hun monden,  en voor mensen die gewend zijn aan ondertiteling is het alleen maar vreselijk storend. Het is de beste poging om de beelden begrijpelijk te maken voor iedereen, maar dat het niet optimaal is zie je zo.

Dit probleem kwamen we ook tegen in de ontwikkeling van een training voor een grote internationale partij. Dit bedrijf vroeg ons een salestraining te ontwikkelen voor hun consultants in medische apparatuur. Deze mensen werken door heel Europa en voeren op hun eigen lokale markt salesgesprekken. Om die gesprekken te verbeteren wilden ze graag gebruik maken van videorollenspellen in TrainTool. Medewerkers kunnen dan op afstand de training volgen, op een moment dat het hen uitkomt en op hun eigen apparaat. Door de gestandaardiseerde nul- en eindmeting is de voortgang van alle deelnemers centraal in kaart te brengen. 

Lees verder
Van Faculty of Skills | 10-09-2019 | Article Rating | (0) reacties

5 nominaties voor Learning Technologies Awards

Faculty of Skills is vijf keer genomineerd voor de prestigieuze Learning Technologies Awards. Deze prijs wordt ieder jaar in Londen uitgereikt aan de beste, meest innovatieve en succesvolle projecten en organisaties in learning en development. We zijn genomineerd in vier verschillende categorieën, waaronder Learning organisation of the year. 

De jury heeft de volgende projecten beloond met een plaats op de shortlist:

Lees verder
Van Faculty of Skills | 26-06-2019 | Article Rating | (0) reacties

Nieuw in communicatietraining: feedback door artificial intelligence

Je zwemdiploma, eindexamen, afrijden, een assessment of eindtoets bij een cursus. Als je iets geoefend hebt, wil je natuurlijk ook weten of je het al kan, ook als het gaat om communicatieve vaardigheden. Daarom worden veel trainingen in TrainTool beoordeeld door een coach. Heel nuttig en leerzaam, maar ook arbeidsintensief. Boudewijn van der Velde, Head of Labs bij Faculty of Skills, doet onderzoek naar manieren om die feedback te automatiseren. En door alle ontwikkelingen op het gebied van artificial intelligence gaat dat nu heel snel. 

Boudewijn van der Velde: “TrainTool-trainingen bestaan uit een reeks video rollenspellen waarmee de deelnemer kan oefenen. De acteur op het scherm speelt bijvoorbeeld een klant, het filmpje stopt, de camera gaat aan en de deelnemer kan zijn reactie opnemen. Als we bij Faculty of Skills zo’n training ontwikkelen, bekijken onze communicatie-experts samen met de opdrachtgever wat de criteria zijn. Wanneer heeft de deelnemer het goed gedaan? Welke vaardigheden moet je laten zien? Een coach bekijkt het filmpje en geeft feedback. Deels is dat uitgebreide schriftelijke feedback met advies, maar voor de beoordeling moet de coach ook een lijstje vinken of bepaalde onderdelen wel of niet benoemd zijn. Die beoordeling proberen we nu te automatiseren.”

Lees verder
Van Faculty of Skills | 05-06-2019 | Article Rating | (0) reacties

Professioneel communiceren in een vrijwilligersorganisatie

‘Het is leuk om te doen en fijn om iets te kunnen betekenen voor een ander’. Dat is de reden die vrijwilligers opgeven als je ze vraagt waarom ze vrijwilligerswerk doen. Bijna de helft van de Nederlanders van 15 jaar en ouder doet vrijwilligerswerk (CBS). En waar mensen samenwerken, kan een goede training in communicatieve vaardigheden waardevolle, en soms essentiële, ondersteuning bieden. Lees de vier redenen waarom je moet investeren in de communicatieve vaardigheden van je vrijwilligers, en bekijk hoe het Rode Kruis dat aanpakt.

Lees verder
Van Faculty of Skills | 08-05-2019 | Article Rating | (0) reacties

Onderzoek: winkel onderscheidt zich met goed getraind personeel

Fysieke winkels staan onder druk. We kopen steeds vaker online en als we al de winkelstraat inlopen, is het vaak om geadviseerd te worden (58 procent), of om een product of dienst uit te proberen (75 procent). Het komt maar al te vaak voor dat een dergelijk product alsnog online wordt aangeschaft. Toch blijkt uit onderzoek onder ruim 1.000 Nederlandse consumenten, dat klanten zich wel degelijk willen laten overtuigen door het winkelpersoneel. 65 procent van de consumenten geeft aan eerder over te gaan tot een aankoop wanneer zij goed zijn geholpen in de winkel.

Lees verder
Van Faculty of Skills | 30-04-2019 | Article Rating | (0) reacties

Hoe we de participatie in onze trainingen boven de 80% kregen

Hoe krijg je mensen zo ver dat ze meedoen aan je training, de training afmaken en hoe check je of ze er ook nog iets van opgestoken hebben? Een bekend probleem bij met name e-learning is de gebrekkige participatie. Deelnemers beginnen gewoon niet, of klikken even wat rond maar maken de training nooit af. Aan welke knoppen kun je draaien om de participatie in je training omhoog te krijgen?

Lees verder
Van Faculty of Skills | 25-04-2019 | Article Rating | (0) reacties

‘Hij legde zijn pistool op mijn bureau en zei: zo dokter, wij gaan eens even praten’

Klanten die tegen je schreeuwen of je intimideren: veel beroepsgroepen maken zoiets weleens mee. Hoe handel je in zo’n situatie? Het AD ondervroeg Wim Schellekens van Faculty of Skills over verschillende vormen van agressie en hoe daar mee om te gaan.

Lees verder
Van Faculty of Skills | 15-04-2019 | Article Rating | (0) reacties

We zijn allemaal poppen in een poppenkast - en dat is helemaal niet erg

Het gros van de gesprekken die we voeren in het dagelijks verkeer is net zo voorspelbaar als de voorstellingen van Jan Klaassen en Katrijn. Het zijn die korte zinnetjes aan de kassa, in het openbaar vervoer en aan de balie. Iedereen kent ze, accepteert ze en werkt eraan mee. De winkelmedewerker kent zijn rol en spreekt zijn tekst uit. De klant weet welke reactie verwacht wordt en voert het antwoord op. In een paar zinnen is de scène klaar en kan iedereen weer verder. Deze kleine gesprekken lijken te standaard om belangrijk te zijn, maar mits goed ingezet kunnen ze enorm bijdragen aan de extreme klantfocus en daarmee aan de hele organisatie.

Lees verder
Van Faculty of Skills | 09-04-2019 | Article Rating | (0) reacties

Appreciative inquiry: train jezelf uit te gaan van het goede

Richt je op het positieve. Ga uit van het goede. Praat niet slecht over jezelf en de ander, maar geef erkenning voor wat allemaal wél goed gaat. Het lijkt recht uit een zelfhulpboek te komen. Iets te zoetsappig? Misschien, maar als je wil dat je feedback impact heeft is dit wel de juiste insteek. Appreciative inquiry, of in het Nederlands waarderend onderzoeken, zet de medewerker op een voetstuk om van daaruit nog verder te kunnen springen.

Lees verder
Van Faculty of Skills | 28-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

HBO, maak het oefenen van communicatieve vaardigheden verplicht

Alle studieboeken, werkgroepjes, colleges en tentamens ten spijt, écht leren doe je in de praktijk. Dat weten ze in het hoger beroepsonderwijs als geen ander. Maar voor veel HBO-studenten voelt een eerste stage- of werkdag toch alsof ze voor de leeuwen geworpen worden. Ineens kom je in contact met collega’s, klanten, leveranciers en opdrachtgevers. Dat vraagt om flink wat communicatieve vaardigheden. Want wat heb je aan je boeken als je met je mond vol tanden staat?

Lees verder
Van Faculty of Skills | 21-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

Tikkende tijdbom rondom kritische beroepscommunicatie

De aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt vraagt het uiterste van werkgevers om vacatures te vervullen. Alles wordt uit de kast gehaald om genoeg mensen te vinden. Of iemand over alle kwalificaties beschikt is steeds vaker van ondergeschikt belang. In sommige sectoren nemen werkgevers daarmee een fors risico. Kan deze tikkende tijdbom nog onschadelijk gemaakt worden?

Lees verder
Van Faculty of Skills | 31-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Maak je meeting boeiender, leuker en goedkoper

Slechte vergaderingen kosten de economie miljarden euro’s per jaar (Telegraaf, 14
januari). Dat zal geen verrassing zijn voor iedereen die regelmatig aan de
vergadertafel zit. Ze duren vaak te lang, deelnemers luisteren te weinig naar
anderen of zitten op hun telefoon te spelen. Vergaderingen zijn geen noodzakelijk kwaad. Het is niet voor niets dat we af en toe samen overleggen: dit gebeurt al eeuwen. Er zijn wel nieuwe manieren om vergaderen minder saai te maken (en effectiever).

Lees verder
Van Faculty of Skills | 23-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Millennials op de werkvloer: allemaal anders, maar dit hebben ze gemeen

Ze zijn flexibel, creatief en idealistisch, vinden groei belangrijker dan geld. Het zijn job hoppers, maar ze voelen zich wel heel betrokken bij hun werk, en lopen zichzelf daarin ook voorbij. Natuurlijk, geen twee mensen zijn hetzelfde en dus kun je ook de veelbesproken millennials niet over een kam scheren. Toch delen veel leden van de generatie 1980-2000 deze eigenschappen met elkaar. Wat betekent dat op de werkvloer? Hoe ben je een goede werkgever voor de millennial?

Lees verder
Van Faculty of Skills | 09-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

Moderne bestuurders weten het niet altijd

De vonken vlogen in de nieuwjaarsnacht door Scheveningen, maar nu de as bij elkaar is geveegd, is het burgemeester Pauline Krikke van Den Haag die nog onder vuur ligt. De kritiek op haar bestuursstijl is niet nieuw. Kan zij bestuurder blijven?

Lees verder
Van Faculty of Skills | 07-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

3 tips om je onderwijs blended te maken

Om studenten te activeren, hogere cognitieve niveaus te bereiken en om tijdsinvestering van docenten te verlagen maken steeds meer docenten gebruik van online tools naast klassikale lessen en colleges. De variatie van mogelijke ingrediënten voor blended learning in het onderwijs is groot: verschillende soorten e-learning en e-training, online training en assessments, hoorcolleges, werkgroepen, groepsdiscussies, vragenuurtjes... En aan de docent de taak om de juiste ingrediënten én hoeveelheid in de spreekwoordelijke blender te doen zodat de leerdoelen bereikt worden. Maar kijk uit: als je teveel kiwi in je smoothie doet en te weinig banaan, kan het resultaat tegenvallen. Voorkom een blended vak met een zure nasmaak met de volgende 3 tips.

Lees verder
Van Faculty of Skills | 28-12-2018 | Article Rating | (0) reacties

Infographic: 4 typen online rollenspellen

Faculty of Skills maakt gebruik van online rollenspellen om medewerkers van verschillende organisaties te trainen. In deze infographic laten we je kennis maken met 4 verschillende typen rollenspelen die voor allerlei doeleinden kunnen worden ingezet! 

Lees verder
Van Faculty of Skills | 27-12-2018 | Article Rating | (0) reacties

Is er leven na het eindejaarsgesprek?

In HR-land is het doodverklaren van begrippen een trend aan het worden. Zo kan de managementlaag volledig uit de organisatie worden geknipt. Maar is het niet dat, dan moest de afgelopen weken toch vooral het beoordelingsgesprek het ontgelden. Volgens de directeur human resources van Universiteit Maastricht kunnen we, samen met het functioneringsgesprek, zelfs de hele HR-afdeling opdoeken. Maar laten we eerlijk zijn: hij heeft wel een punt. De traditionele insteek van het eindejaarsgesprek heeft zijn langste tijd wel gehad. Je komt er niet meer mee weg om één keer per jaar te vragen ‘Hoe vind je zelf dat het gaat?’. Tijd voor iets nieuws, maar wat komt er eigenlijk na het eindejaarsgesprek? 

Lees verder
Van Faculty of Skills | 20-12-2018 | Article Rating | (0) reacties

Manager, je communiceert onder de maat: onwil of onkunde?

Leidinggevenden en medewerkers communiceren te weinig met elkaar. Natuurlijk, jij en je medewerker hoeven geen beste vrienden te zijn, maar op het moment dat bepaalde zaken niet meer besproken kunnen worden gaat er iets mis. Dit is helaas niet zelden zo: 60 procent van de Nederlandse kantoormedewerkers geeft aan onuitgesproken issues met zijn leidinggevende te hebben. Dit betekent dat dit in jouw organisatie waarschijnlijk ook voor ruim de helft geldt. Maar welke mensen zijn het? En waar lopen ze mee rond?

Lees verder
Van Faculty of Skills | 18-12-2018 | Article Rating | (0) reacties

"Er zal ook geoefend moeten worden"

In het eerste deel van het interview dat we hadden prof. dr. Carel Jansen, emeritus hoogleraar van de Rijksuniversiteit Groningen, bespraken we al hoe mensen leren communiceren. Maar dan het vervolg: hoe kun je dat leerproces en daarmee de communicate verbeteren? En hoe toets je dat? Je leest het in dit tweede deel. 

Lees verder
Van Faculty of Skills | 18-12-2018 | Article Rating | (0) reacties

Leren communiceren is meer dan imiteren

Gelukkig leren we het grootste deel van het communicatiepalet vanzelf. Door af te kijken bij anderen én doordat wij mensen nou eenmaal de gave hebben om taal en communicatie kunnen absorberen en te gebruiken, ook al begrijpen we niet precies wat er gezegd wordt. Over die bijzondere mix spraken we prof. dr. Carel Jansen, emeritus hoogleraar van de Rijksuniversiteit Groningen en coauteur van het handboek Leren communiceren.

 

Lees verder
Van Faculty of Skills | 11-12-2018 | Article Rating | (0) reacties

Wat de HR-afdeling kan doen voor de toekomst van de winkelstraat

In de concurrentiestrijd met online winkelen zitten winkeliers te springen om goed personeel dat uitblinkt in klantgerichtheid en passend advies kan geven. Vaardigheden waar niet iedereen over beschikt, maar die gelukkig wel heel goed te trainen zijn. De HR- en Learning & Developmentafdeling spelen daarmee een belangrijke rol in de broodnodige vernieuwing van de retail.
Lees verder
Van Faculty of Skills | 03-12-2018 | Article Rating | (0) reacties

Dit is wat de klant van nu verwacht van winkelpersoneel

Winkeliers worstelen om het hoofd boven water te houden in de concurrentie met online retailers. Om de Nederlandse winkelstraten te behoeden voor totale leegloop is ‘beleving’ het toverwoord. Het winkelend publiek van nu heeft een heel andere behoefte dan alleen spullen aanschaffen. Van winkelmedewerkers wordt een breed palet aan vaardigheden gevraagd. Gelukkig zijn die uitstekend te trainen.

Lees verder
Van Faculty of Skills | 14-11-2018 | Article Rating | (0) reacties

Faculty of Skills nieuwe merknaam in trainingsmarkt

TrainTool gaat verder als Faculty of Skills. Op Science Park Utrecht zijn we zes jaar geleden gestart met videosoftware. Inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot een trainings- en testbureau dat blended programma’s ontwikkelt en uitrolt.

Lees verder
Van Faculty of Skills | 12-11-2018 | Article Rating | (0) reacties

Maak jij deze 5 fouten in het eindejaarsgesprek?

Zo tegen het einde van het jaar staan bij veel managers eindejaarsgesprekken op de agenda. Een belangrijk moment om met werknemers terug te blikken op het afgelopen jaar, en vooruit te kijken naar de toekomst. Toch gaan veel managers onvoorbereid zo'n eindejaarsgesprek in. Zorg dat jij deze vijf fouten niet maakt!

Lees verder
Van Faculty of Skills | 09-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

Leren van feedback met formatief toetsen

De meeste mensen die een opleiding volgen, zijn niet anders gewend: je krijgt les, aan het eind volgt een toets en daar krijg je een cijfer voor. Voldoe je aan het eind van de rit aan een norm, kun je een tas in de vlaggenmast hijsen, krijg je een certificaat of ga je over. Vaak begint daarna de toetsriedel opnieuw. Met formatief leren is er nu een tegenbeweging opgestaan. Hoe helpt dit jouw training?

Lees verder
Van Faculty of Skills | 07-10-2018 | Article Rating | (0) reacties

Talent development (niet) voor iedereen?

Talent development is een begrip dat vaak terugkomt in HR. Bij het woord ‘talent’ denk je misschien snel aan een Lionel Messi, Serena Williams of een andere sporter of artiest met een onevenaarbare gave. Ondanks dat zij misschien van nature een voorsprong hebben op ons stervelingen, zouden zij lang zo ver niet zijn gekomen zonder al die trainingsuren. Talent valt te ontwikkelen, maar dan moet dit wel op de juiste manier gebeuren!   

Lees verder
Van Faculty of Skills | 28-08-2018 | Article Rating | (0) reacties

Hoe training bij kan dragen aan succes in sales

Hoewel het stereotype van de aalgladde salesmedewerker die je zoete broodjes voert steeds minder opgaat, blijft goede communicatie een grote succesfactor in sales. Hierbij gaat het niet alleen om soft skills, maar afhankelijk van de organisatie, ook om meer technische communicatie vaardigheden. Ontdek in dit artikel hoe sales in jouw organisatie naar een nieuw niveau getild kan worden!

Lees verder
Van Faculty of Skills | 28-08-2018 | Article Rating | (0) reacties

Hoe training bij kan dragen aan succes in sales

Hoewel het stereotype van de aalgladde salesmedewerker die je zoete broodjes voert steeds minder opgaat, blijft goede communicatie een grote succesfactor in sales. Hierbij gaat het niet alleen om soft skills, maar afhankelijk van de organisatie, ook om meer technische communicatie vaardigheden. Ontdek in dit artikel hoe sales in jouw organisatie naar een nieuw niveau getild kan worden!

Lees verder
Van Faculty of Skills | 16-08-2018 | Article Rating | (0) reacties

Op weg naar feilloze non-verbale communicatie voor managers

Uit onderzoek blijkt dat non-verbale communicatie vaak beter blijft hangen bij je gesprekspartner(s) dan verbale communicatie. Als je als manager je punt wil maken, is het dus van belang dat je non-verbale communicatie in orde is. Zet jij de verschillende aspecten van non-verbale communicatie bewust in?

Lees verder
Van Faculty of Skills | 16-08-2018 | Article Rating | (0) reacties

Op weg naar feilloze non-verbale communicatie voor managers

Uit onderzoek blijkt dat non-verbale communicatie vaak beter blijft hangen bij je gesprekspartner(s) dan verbale communicatie. Als je als manager je punt wil maken, is het dus van belang dat je non-verbale communicatie in orde is. Zet jij de verschillende aspecten van non-verbale communicatie bewust in?

Lees verder
Van Faculty of Skills | 07-08-2018 | Article Rating | (0) reacties

Talent development (niet) voor iedereen?

Talent development is een begrip dat vaak terugkomt in HR. Bij het woord ‘talent’ denk je misschien snel aan een Lionel Messi, Serena Williams of een andere sporter of artiest met een onevenaarbare gave. Ondanks dat zij misschien van nature een voorsprong hebben op ons stervelingen, zouden zij lang zo ver niet zijn gekomen zonder al die trainingsuren. Talent valt te ontwikkelen, maar dan moet dit wel op de juiste manier gebeuren!   

Lees verder
Van Faculty of Skills | 31-07-2018 | Article Rating | (0) reacties

Kun je empathie trainen in je organisatie?

Om met rapper Bizzey te spreken: het antwoord op de vraag is ja. Ja, empathie is te ontwikkelen en ja, dat wil je. Verschillende onderzoeken tonen een positief verband met relaties, creativiteit, sfeer en productie op de werkvloer en daarbuiten. Nederlandse medewerkers missen deze eigenschap echter in hun collega’s, blijkt uit onderzoek. Tegelijkertijd blijkt dat slechts 10% van de menselijke empathie genetisch bepaald is. Maar hoe kun je die empathie trainen bij je medewerkers?

Lees verder
Van Faculty of Skills | 31-07-2018 | Article Rating | (0) reacties

Kun je empathie trainen in je organisatie?

Om met rapper Bizzey te spreken: het antwoord op de vraag is ja. Ja, empathie is te ontwikkelen en ja, dat wil je. Verschillende onderzoeken tonen een positief verband met relaties, creativiteit, sfeer en productie op de werkvloer en daarbuiten. Nederlandse medewerkers missen deze eigenschap echter in hun collega’s, blijkt uit onderzoek. Tegelijkertijd blijkt dat slechts 10% van de menselijke empathie genetisch bepaald is. Maar hoe kun je die empathie trainen bij je medewerkers?

Lees verder
Pagina 1 van 3Eerste   Vorige   [1]  2  3  Volgende   Laatste