Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Op mijn blog heb nog nooit apart aandacht besteed aan het curriculaire spinnenweb van Jan van den Akker, dat ook gebruik wordt voor het ontwerpen en ontwikkelen van online en blended learning. Met behulp van deze blogpost wil ik in dat gemis voorzien.
Het curriculaire spinnenweb is oorspronkelijk in 2003 door Jan van den Akker beschreven. Dit raamwerk is dus ook alweer zo’n twintig jaar oud, maar allesbehalve gedateerd. Het curriculaire spinnenweb illustreert de complexiteit en de onderlinge verbondenheid van tien aspecten binnen het curriculum. De metafoor van het spinnenweb illustreert de onderlinge verbondenheid van deze aspecten en de kwetsbaarheid van een curriculum. Als je aan één aspect ’trekt’, dan loop je het risico dat het spinnenweb, het curriculum, stuk gaat. Verder valt op dat binnen dit raamwerk drie curriculumniveaus worden onderscheiden:
Andere raamwerken focussen zich vaak op het meso- of microniveau.
Centraal in het spinnenweb staat dan de visie. Dit is het fundament van het curriculum, waarin de basale overtuigingen en waarden van het onderwijs zijn verankerd. De visie dient als leidraad en inspiratiebron voor alle onderwijsactiviteiten. Waartoe leren lerenden?
De negen ‘draden’ van het spinnenweb zijn dan:
Met behulp van dit raamwerk word je uitgedaagd om meer holistisch te kijken naar de organisatie en uitvoering van het leertraject. Ook bij dit model zul je weer apart moeten kijken naar didactische richtlijnen en werkvormen die je kunt gebruiken om die didactische richtlijnen toe te kunnen passen. De rol van digitale leertechnologie komt bij meerdere ‘draden’ aan de orde (met name bij leeractiviteiten, leerbronnen en materialen, leeromgeving en toetsing).
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar