Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Karen MacGregor doet verslag van het UN Higher Education Sustainability Initiative (HESI) Global Forum dat in juli plaatsvond. Daar stelde professor Tshilidzi Marwala, rector van de United Nations University, onder meer dat digitalisering en toenemende mondiale ongelijkheid zou moeten leiden tot een “fundamentele heroverweging” van het (hoger) onderwijs.
Volgens Marwala zou deze heroverweging zich moet richten op het realiseren van de UN 2030 Agenda, de 17 Sustainable Development Goals (SDG’s), en de uitdagingen en kansen die digitalisering en AI met zich meebrengen. Hij onderscheidde vijf aspecten van deze heroverweging.
Marwala verwees daarbij ook naar het Global Digital Compact, een voorstel van VN-secretaris-generaal António Guterres, dat moet helpen de uitdagingen en kansen van de “digitale revolutie” aan te pakken.
De United Nations University speelt volgens Marwala een rol in het bevorderen van educatieve debatten, het mobiliseren van inspanningen voor onderwijs voor duurzame ontwikkeling, en het ontwikkelen van kennis voor het informeren van beleidsmakers en het aanpakken van prioritaire VN-kwesties. Het instituut heeft ook een SDG University Platform opgericht, een netwerk van universiteiten gericht op het integreren van duurzame ontwikkeling in postdoctorale curricula, en het bevorderen van samenwerking op het gebied van onderzoek.
MacGregor doet ook verslag van een bijdrage van Stefania Giannini van UNESCO, die het belang benadrukt van onderwijsinstellingen bij het aanpakken van wereldwijde uitdagingen. UNESCO streeft nog steeds naar universele toegang tot kwalitatief hoogwaardig, rechtvaardig en inclusief hoger onderwijs. Giannini weest daarbij op het feit dat steeds meer vrouwen zich inschrijven voor hoger onderwijs. Tegelijkertijd zijn er nog steeds aanzienlijke discrepanties en ongelijkheden, vooral in Sub-Sahara Afrika. Giannini ging ook in op het belang van mobiliteit en vrije circulatie van studenten en onderzoekers om de kernmissie van universiteiten te vervullen. Volgen haar zouden veel meer landen de UNESCO Global Convention on the Recognition of Qualifications Concerning Higher Education moeten ratificeren. Daarmee zou een wereldwijd Erasmus+ programma gerealiseerd kunnen worden. Deze overeenkomst biedt een kader voor de erkenning van kwalificaties over de grenzen heen, op een eerlijke, transparante en gestandaardiseerde manier.
Het HESI, opgericht in 2012, bevordert samenwerking tussen de VN, universiteiten en beleidsmakers, met als doel de rol van het (hoger) onderwijs op het gebied van duurzame ontwikkeling te versterken.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar