Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
In Sparking online joy: five ways to keep students engaged beschrijven Andrés Ordorica, Marcello Crolla en Lizzy Garner-Foy van de Universiteit van Edinburgh vijf ‘leidende principes’ voor het ontwerpen van korte online cursussen waarbij lerenden betrokken blijven. Het eerste principe is het belang van ‘bitesize’ leermateriaal. Door de leerstof in kleine, overzichtelijke delen op te breken, kunnen lerenden deze makkelijker verwerken zonder overweldigd te raken. Daardoor kun je in korte periodes effectief leren. Volgens de auteurs is dat belangrijk gezien de vele afleidingen en andere verplichtingen die lerenden kunnen hebben.
Het tweede principe is variatie en interactiviteit. Diverse typen leerinhoud, zoals audio-interviews, visuele data en korte uitlegvideo’s, houden de aandacht vast en stimuleren betrokkenheid, aldus Ordorica cs. Toegankelijkheid van materiaal is hierbij cruciaal; goede audio, beschrijvende alt-teksten en video transcripties zijn onmisbaar. Verder benadrukken de auteurs het belang van het laten oplossen van problemen, activiteiten gebaseerd op scenario’s, interactieve spellen en discussies met medestudenten voorn betrokkenheid.
Principe drie is belang van het maken van betekenisvolle verbindingen. Wanneer lerenden persoonlijke ervaringen kunnen relateren aan de leerstof, wordt leren bevorderd. Dit wordt bereikt door realistische voorbeelden, verhalen en casestudies te integreren die reacties en emoties oproepen, waardoor de leerinhoud betekenis krijgt voor lerenden. Ook dit bevordert betrokkenheid.
Het opbouwen van een gemeenschap is het vierde genoemde principe. Vaak wordt verondersteld dat online leren een geïsoleerde ervaring is. Dat is niet het geval. Lerenden geven aan dat zij door interactie anderen zich vaak meer betrokken voelen. De auteurs adviseren daarom om discussies, samenwerking en peer feedback te integreren in de cursusontwerpen.
Het vijfde en laatste principe, dat Ordorica en collega’s beschrijven, is dat ‘minder meer is’. Focus je als docent en ontwikkelaar op de kern en houdt de inhoud beknopt. Uitgebreide instructies kunnen leiden tot verminderde aandacht en betrokkenheid. Gebruik dus kortere video’s en artikelen.
Mijn opmerkingen:
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar