Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Onderwijsinstellingen gebruiken in toenemende mate technologie om leren te faciliteren. Deze technologie genereert ook steeds meer data. Wat is er nodig om deze data ook daadwerkelijk bruikbaar te maken ten behoeve van de bestrijding van kansenongelijkheid?
Digital Promise is een Amerikaanse non-profit organisatie die onderwijsinnovatie wil bevorderen om kansengelijkheid te bevorderen. Eén van hun aandachtspunten is ‘datagelijkheid’: het toepassen van een ‘gelijkheidslens’ en een ‘gelijkheidsdenken’ op de wijze waarop data worden verzameld, geanalyseerd, geïnterpreteerd, gecommuniceerd en gebruikt om beslissingen te nemen, met als doel historische en systemische vooroordelen te erkennen en aan te pakken en rechtvaardiger beleid, praktijken en systemen op te bouwen. Twaalf schooldistricten hebben gedurende negen maanden geïnvesteerd in vergroting van hun inzicht in gegevensgelijkheid en interoperabiliteit en in de ontwikkeling van bekwaamheden op het gebied van governance rond data, behoeftenevaluatie en projectplanning. Op basis van deze ervaringen signaleert Digital Promise de volgende belangrijke ontwikkelingen:
Deze ervaringen maken m.i. duidelijk dat de invoering learning analytics een complex veranderingsproces is dat veel verder gaat dan het verzamelen van data, het ontwikkelen van algoritmen en dashboards en het leren interpreteren van patronen. Daar komt bij dat de combinatie van kwalitatieve en kwantitatieve data leidt tot inzicht. Ook vereist ‘datagelijkheid’ het verzamelen van gevoelige persoonsgegevens zoals gender, sociaal economische status en afkomst. Merk op dat data werd verzameld op districtsniveau. Het gaat daarbij op grote hoeveelheden data.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar