Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-08-2022 | Article Rating | (0) reacties

Zwaar weer voor MOOC-platforms en Online Program Management-leveranciers?

De afgelopen weken verschenen berichten die erop wijzen dat twee typen e-learning bedrijven weleens te maken kunnen krijgen met ‘zwaar weer’.

Het gaat daarbij om MOOC-platforms en Online Program Management-leveranciers.

Bedrijven als Coursera, 2U (met het voormalige edX), Udemy en het Britse Futurelearn zijn MOOC-platforms. Je kunt je hier inschrijven voor tal van online cursussen van diverse onderwijsaanbieders. In de begintijd -inmiddels zo’n tien jaar geleden- bestond het aanbod uit gratis, grootschalige, online cursussen. Inmiddels kun je ook tegen betaling deelnemen aan programma’s die worden afgerond met een diploma, aan gecertificeerde cursussen of aan online cursussen die ‘in company’ -in opdracht van arbeidsorganisaties- worden verzorgd.

Sinds MOOCs worden ontwikkeld, zijn er twijfels over het ‘business model’. Aanvankelijk werden MOOCs ontwikkeld uit ideële motieven (toegankelijkheid vergroten), als resultaat van projecten, voor marketingdoeleinden of voor het doen van onderzoek. Er waren echter twijfels over duurzame financiering van dit type aanbod. Vervolgens werd gekeken of betaalde versies, certificaten en diploma’s voldoende geld in het laatje konden brengen om ook de gratis cursussen te kunnen financieren. Nog steeds volgens mensen op grote schaal online cursussen bij MOOC-aanbieders.

Bij Coursera -en waarschijnlijk ook bij 2U- blijkt echter met name de verkoop van de betaalde programma’s die afgerond worden met een diploma achter te blijven bij de verwachtingen (bron; bron). En wat gebeurt dan met beursgenoteerde ondernemingen? Het aandeel daalt fors, ook al verkoopt men wel meer online cursussen aan arbeidsorganisaties.

Een interessante vraag is uiteraard: waarom worden dergelijke online programma’s minder gevolgd dan verwacht? Vanwege de prijs? Of omdat deze omvangrijke programma’s onvoldoende aansluiten op de behoefte aan een leven lang ontwikkelen?

Helemaal slecht gaat het overigens met het Britse FutureLearn. Volgens Donald Clark is deze MOOC-aanbieder een ‘financiële ramp’. FutureLearn maakt jaarlijks fors verlies.

Online Program Management-leveranciers zijn (overwegend commerciële) aanbieders die onderwijsinstellingen helpen bij het ontwikkelen van online programma’s. Deze aanbieders bieden verschillende diensten aan waar traditionele onderwijsinstellingen weinig ervaring mee hebben. Denk daarbij aan marketing, het afhandelen van inschrijvingen of customer relationship management. Pearson, Wiley, (weer) 2U en Zovio zijn voorbeelden. De meeste OPM-leveranciers werken voor meerdere onderwijsinstellingen. Onderwijsinstellingen betalen voor de diensten. In ons land maken onderwijsinstellingen geen gebruik van OPM-aanbieders. Instellingen voor hoger onderwijs, zoals de Open Universiteit of de TU Delft, hebben wel eigen centra voor post-initieel online en blended cursussen en programma’s.

Begin augustus werd bekend dat OPM-leverancier Zovio voor één dollar wordt overgenomen door University of Arizona Global Campus (). UAGC was de enige klant van Zovio. UAGC neemt diensten en een groot deel van het personeel van Zovio over. Zovio kampte met forse problemen. UAGC was volgens Phil Hill jaarlijks ook veel geld kwijt aan de diensten van Zovio (75% van de opbrengsten).

De UAGC haalt daarmee bedrijfsactiviteiten in huis die normaliter maar moeilijk passen binnen een ‘onderwijscultuur’. Het is de vraag of andere (Amerikaanse) onderwijsinstellingen dergelijke activiteiten nu ook meer in huis zullen halen. Is de overname van Zovio door UAGC een uitzondering of de voorbode van een nieuwe ontwikkeling?

 

 

The post Zwaar weer voor MOOC-platforms en Online Program Management-leveranciers? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Lees het hele artikel


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in: