Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Toen het onderwijs tijdens de coronacrisis online is gegaan, zijn daarbij vaak pragmatische keuzes gemaakt. Deze keuzes zijn ook wel eens ten koste gegaan van de kwaliteit van het onderwijs. Hoe kunnen we leertechnologie echter op een didactische en pedagogisch kwalitatief goede manier inzetten?
Deze vraag stond centraal tijdens mijn keynote tijdens de Zeeuwse Onderwijsdag, die gisteren plaatsvond. Ik heb daarbij aangegeven dat we normaliter bij voorkeur blended learning willen toepassen, en niet volledig online leren (tenzij het erg lastig is om fysiek bij elkaar te komen).
Blended learning kun je vergelijken met koken (de metafoor heeft Paul Kirschner ooit gebruikt). Fastfood restaurants en sterrenrestaurants gebruiken allemaal recepten, technieken, gereedschappen, ingrediënten, vakmanschap en restaurants om eten te bereiden en te serveren (al is dat vanaf vandaag weer een tijd niet mogelijk). De maaltijden die zij bereiden verschillen echter sterk.
Op het gebied van blended learning gebruiken we allemaal curricula, didactiek, leertechnologieën, leerinhouden, docenten/trainers en een ‘leerlandschap’. Maar ook nu kun je heel verschillende aanpakken realiseren. En dat is maar goed ook.
Want het voortgezet onderwijs vraagt om een heel andere benadering dan het hoger beroepsonderwijs. Ontwerpcriteria helpen je dan om te bepalen hoe die ‘blend’ eruit kan zien. Ik ben op drie ontwerpcriteria ingegaan:
Het maken van keuze ten aanzien van deze ontwerpcriteria zal er dan ook toe leiden dat blended learning er voor verschillende onderwijssoorten anders uit zal gaan zien. Er is echter ook een algemene les voor het hele (Zeeuwse) onderwijs als het gaat om blended learning: hanteer een activerende didactiek bij blended learning. Ik heb daar een aantal voorbeelden van gegeven.
Voor deze Zeeuwse Onderwijsdag had de organisatie gebruik gemaakt van Invitado, een specifieke applicatie voor online events. De organisatie had ervoor gezorgd dat ik vanuit thuis via MS Teams kon deelnemen (en niet naar de studio in Middelburg hoefde te gaan). Dit vroeg wel om meer testen vooraf. Maar het werkte wel. Totdat vlak voor het einde van mijn presentatie in Middelburg een zekering doorsloeg…..
Hieronder vind je mijn slides.
The post ‘Blended learning: van fastfoodketen tot sterrenrestaurant’ first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar