Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Vandaag heb ik een virtuele klas-sessie voor docenten van de CBS Academy verzorgd over het belang van activerende werkvormen bij online leren, en dan met name bij synchroon online leren. Daarbij heb ik uiteraard ook activerende werkvormen toegepast.
Deze sessie heb ik vanuit de Open Universiteit verzorgd. Ik ben na kennismaking eerst ingegaan op de verschillen tussen synchroon en asynchroon online leren. Daarna heb ik de deelnemers in break-out rooms laten nadenken over leersituaties waarin je asynchroon of synchroon online leren kunt toepassen. Wat zijn sterke en minder sterke kanten van beiden? Bij uitgebreidere leertrajecten is het meestal aan te raden om beide varianten met elkaar te combineren.
Vervolgens ben ik ingegaan op het belang van een activerende didactiek bij online leren. Daarbij activeer je voorkennis en laat je lerenden leerstof actief verwerken. Ik heb daar ook een aantal voorbeelden van gegeven, en ben vervolgens uitgebreider stil blijven staan bij de virtuele klas. Daarbij ben ik ingegaan op:
Wat komt kijken bij de voorbereiding van een virtuele klas?
Wat komt kijken bij de uitvoering van een virtuele klas?
Afronding virtuele klas
Bijvoorbeeld door gebruik te maken van een quiz, door een samenvatting te geven of door een exit ticket te gebruiken.
Ik heb zelf ook verschillende activerende werkvormen ingezet (kennismakingsvragen, voorkennisopdracht via de break-out room, peilingen, quiz, vragen via chat, etc).
Hieronder vind je mijn slides.
The post Virtuele klas-sessie Activerende werkvormen die betrokkenheid bevorderen bij online onderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar