Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Als we ons één ding de afgelopen maanden gerealiseerd hebben, dan is het wel hoe belangrijk en complex het is om online te investeren in de relatie met lerenden. Over hoe je dit online kunt doen, ging een online ‘meet-up’ die ik vandaag op verzoek van Ashwin Brouwer voor het Friesland College heb verzorgd.
Sinds de coronacrisis zijn onderwijsinstellingen en docenten er waarschijnlijk redelijk in geslaagd om instructies en verwerking van instructies online vorm te geven (kwalificeren, ontwikkelen vakbekwaamheid). Het online investeren in de pedagogische relatie, in socialisatie, vorming, het ontwikkelen van beroepsethiek en inwijding in beroepscultuur, blijkt echter een stuk complexer. Verder weten we dat bij online leren er sprake kan zijn van een psychologische en communicatieve afstand die ontstaat doordat we niet fysiek bij elkaar zijn. Een gevoel van geïsoleerd zijn kan dan een gevolg zijn.
We weten eveneens dat online socialisatie en ‘social presence’ (Salmon, Garisson en Anderson) ook belangrijk zijn voor leren, en dat zaken als beroepsethiek en beroepscultuur vooral aan bod komen in conversaties.
Normaliter, ook bij blended learning, besteden we hier aandacht aan tijdens fysieke ontmoetingen, ook vaak buiten de les om. Naarmate je meer online onderwijs verzorgt, zul je ook meer online aandacht besteden aan online socialisatie en online presence.
Hoe kun je dat doen?
Tijdens deze sessie heb ik gewerkt met Mentimeter, met break out rooms (nog via aparte vergaderingen), vragen die via de chat beantwoord moesten worden en het gericht stellen van vragen aan personen (daarvoor kun je Wheel Decide gebruiken).
Hieronder vind je mijn slides:
The post Binding en interactie bij online onderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar