Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
We gebruiken anno 2020 een groot aantal leertechnologieën om ons werk te kunnen doen. Deze leertechnologieën zijn niet ‘perfect’. Als reactie zoeken we onze toevlucht vaak tot nieuwe, aanvullende, leertechnologieën. Daar zijn echter ook nadelen aan verbonden.
Een leertechnologie is een technologie die speciaal is ontwikkeld voor leren, of een technologie die niet speciaal is ontwikkeld om mee te leren maar daar wel voor wordt gebruikt. Applicaties als Moodle, BrightSpace of Canvas zijn bijvoorbeeld speciaal ontwikkeld voor leren. Programma’s als Zoom of MS Teams zijn oorspronkelijk gemaakt voor online overleg, maar worden nu ook massaal gebruikt binnen onderwijs en opleidingen.
Leertechnologieën kennen vaak tekortkomingen. Zowel functioneel, als wat betreft gebruikersvriendelijkheid. Als reactie zie je dan bedrijven nieuwe leertechnologieën op de markt brengen.
Edscoop schrijft bijvoorbeeld over ‘Studytable’. Deze applicatie is oorspronkelijk bedoeld voor het in onderling contact brengen van studenten die elkaar -tegen betaling- kunnen helpen met de studie. Nu wil deze applicatie lerenden ondersteunen bij meer typen interacties, die normaliter online lastig zijn te faciliteren.
Een tweede voorbeeld is Class for Zoom, waar Inside Higher Ed aandacht aan besteedt. Deze toepassing probeert een aantal beperkingen van de populaire tool Zoom aan te pakken:
Het derde voorbeeld, dat ik wil noemen en dat ook beschreven wordt in Inside Higher Ed , is InSpace. Dit is een nieuw type videoconferentieplatform dat beoogt interacties tussen lerenden meer interactief en natuurlijk te maken. Lerenden hebben de mogelijkheid om als cirkelvormige avatar rond te dwalen in een virtuele omgeving. Je sleept jouw avatar naar de ruimte die je wilt bezoeken, en kunt daar deelnemen aan conversaties. Je ziet dus wie aanwezig is in ruimtes en kunt hen opzoeken.
Deze ontwikkelingen kunnen leiden tot betere leertechnologie, ook omdat ontwikkelaars van bestaande leertechnologie worden gedwongen hun applicaties te verbeteren. Er zijn echter ook nadelen aan verbonden:
Je zult dus steeds kritisch een afweging moeten maken. Kunnen we leven met de tekortkomingen? Wat zijn alternatieve oplossingen? Weegt de toegevoegde waarde van de nieuwe technologie op tegen de nadelen?
Denk dus goed na voordat je nieuwe applicaties gaat aanschaffen en invoeren.
The post Nieuwe leertechnologieën gebruiken om de tekortkomingen van bestaande leertechnologieën te bestrijden first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar