Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Sinds ongeveer drie jaar lees je regelmatig over learning experience platforms (LXP). Wat zijn op dit moment ontwikkelingen rond deze leertechnologie?
In vergelijking met het leermanagementsysteem van weleer stelt een LXP de lerende meer centraal bij het ontdekken van relevante leermaterialen (een cursus of andere content), mede op basis van een gebruikersprofiel en gedrag. Aanvankelijk fungeerde het LXP hierbij als een soort schil bovenop een LMS, met slimme manieren om leerinhouden aan te bevelen. Een LXP maakt echter ook content (en experts) van derden toegankelijk. De ontwikkelaars leggen veel nadruk op de gebruikservaring.
Onlangs publiceerde Craig Weiss weer een top 10 van LXP’s. Het meest interessante aan zijn bijdrage betreft echter de ontwikkelingen die hij rond deze technologie schetst:
Mijn opmerkingen
Ik heb al eerder geconstateerd dat LMS-en en LXP’s naar elkaar aan het toe groeien zijn. Deze bijdrage van Graig Weiss illustreert dat. We kunnen m.i. daarom het beste praten over digitale leeromgevingen, en dan vooral kijken naar verschillen in functionaliteiten en user interaction design. De term ‘leerplatform’ doet vooral denken aan ‘platformisering’. Daarvan kan bij een digitale leeromgeving sprake zijn, maar dat hoeft niet.
Weiss wijst naar mijn mening terecht op het eenzijdige karakter van ‘learning-centric’. Behalve dat wet- en regelgeving mede bepaalt dat mensen bepaalde zaken moeten leren, weten we ook dat het zelf kunnen bepalen wat je gaat leren een complex proces is. Mensen weten niet altijd wat zij willen, en ook niet wat voor inspanningen zij moeten verrichten (bijvoorbeeld het uitvoeren van leeractiviteiten) om dat te bereiken.
De koppeling van pre-assessments aan persoonlijkheidstesten vind ik zorgwekkend. Wat is het doel hiervan? Gebruik je wel wetenschappelijk deugdelijke persoonlijkheidstesten (de MBTI behoort daar bijvoorbeeld niet toe)? Gaan deze testen uit van zelfbeoordeling, en hoe betrouwbaar is dat? Wat doet het systeem met de resultaten? Worden deze testen niet gebruikt voor een doel waar ze eigenlijk niet voor bestemd zijn? Wat is de veronderstelde relatie met leren, en is het terecht dat die relatie wordt verondersteld)?
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar