Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Technologie voor gezichtsherkenning – facial recognition technology– wordt in toenemende mate gebruikt. Je ziet deze technologie ook binnen het onderwijs gebruikt worden (met name in de VS en China). Mark Andrejevic en Neil Selwyn vragen zich af of we deze technologie wel binnen het onderwijs moeten toestaan.
De auteurs merken daarbij op dat deze technologie tot dusver op weinig verzet stuit in landen als de VS, Groot-Brittannië en Australië. Deze landen hebben al een langere traditie als het gaat om cameratoezicht en het monitoren van gedrag van lerenden door middel van technologie. Toch menen de auteurs facial recognition technology geen logische uitbreiding is van deze “technology-based surveillance trends”.
Zij benoemen
a number of specific social challenges and concerns – not least various ways in which this technology might alter the nature of schools and schooling along divisive, authoritarian and oppressive lines.
Een belangrijk kenmerk van deze technologie is dat het identificatieproces niet langer actief gericht is (om individuele personen te identificeren), maar dat sprake is van passieve en algemene herkenning doordat grote groepen mensen continu worden gemonitord. Iedereen die een camera passeert, wordt geïdentificeerd. Hierdoor kan zeer persoonlijke informatie worden vastgelegd (zoals een bezoek aan een abortuskliniek).
The ‘memories’ that are captured by automated systems are recorded and stored in digitised form, the monitoring is asymmetrical (people are seen, but the tracking systems often go un-noticed), and the image processing takes place at a massive scale.
Beperkingen en nadelen hiervan zijn:
Andrejevic en Selwyn vatten de toepassing van deze technologie binnen het onderwijs als volgt samen:
Deze toepassingen leiden echter tot de nodige uitdagingen:
attempting to manage what is known and disclosed about oneself can be seen as a legitimate way of students ensuring that their actions and intentions are correctly interpreted and understood
De auteurs zijn van mening dat zelfs verbeteringen van de technologieën die gebruikt worden voor gezichtsherkenning, meer fundamentele zorgen over het anders-zijn, onderdrukking en strenge controle niet weg kunnen nemen. Zij vragen zich dan ook af of deze digitale technologie in welke vorm dan ook binnen het onderwijs moet worden ingezet.
Mijn opmerking
Ik vind het acceptabel als we technologie voor gezichtsherkenning gebruiken voor het verlenen van toegang aan lerenden tot content en tentamens. Mits lerenden ook de beschikking hebben over een alternatieve manier. De data moet beperkt bewaard blijven, en alleen hiervoor worden gebruikt. Veel van de ‘uitdagingen’ zijn m.i. niet van toepassing op deze manier van gebruik. Er is immers geen sprake van ‘mass surveillance‘.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar