Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Vandaag heb ik in het kader van de masterclass ‘Bruggen bouwen’ van Kennisnet en saMBO-ICT weer een presentatie gegeven over de rol die i-coaches kunnen vervullen bij de invoering van ‘technology enhanced learning’.
De groep deelnemers was afkomstig van vijf onderwijsinstellingen.
Ik ben voornamelijk ingegaan op de invoering van technologie ondersteund onderwijs als onderwijsinnovatie. Daarbij zijn volgens het adoptiemodel van Graham drie zaken van belang:
Ik heb daarbij benadrukt dat je het gebruik en de toegevoegde waarde van leertechnologie in het kader van je strategische doelen moet beschouwen.
Behalve het leggen van een relatie met strategische doelen, is het ook belangrijk om te werken aan attitude, bewustzijn (waartoe deze innovatie?) en deskundigheid van medewerkers.
Vaak proberen we aan ‘attitude, het bewustzijn en de deskundigheid medewerkers’ te werken via studiedagen, trainingen en/of online cursussen. Deze aanpak heeft echter een aantal tekortkomingen:
Het kan echter ook anders. Ik heb daarom mijn WICER-model gepresenteerd waarin werkplek leren, informatieverwerking, coaching, educatie en reflectie integraal aan bod komen. Daarbij heb ik benadrukt dat i-coaches bij verschillende onderdelen van dit model een belangrijke rol spelen.
Hieronder vind je mijn dia’s:
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar