Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-09-2019 | Article Rating | (0) reacties

Technologie en leren: het verschil tussen een middel en een ‘enabler’

In discussies over leertechnologie beargumenteer ik vaak dat technologie vaak meer is dan een middel bij het ondersteunen, versterken en vernieuwen van leren, opleiden en onderwijs. In deze blogpost wil ik nogmaals duidelijk maken wat ik bedoel.

Bij een ‘middel’ gebruik je technologie om bestaande processen of didactische principes -bijvoorbeeld het geven van feedback of het activeren van voorkennis- beter, efficiënter of aantrekkelijker vorm te geven.  Het betreffende proces of principe verandert echter niet. Technologie faciliteert en versnelt. Je kijkt eerst naar het proces, en vervolgens hoe je technologie hierbij kunt inzetten.

Bij een ‘enabler’ gebruik je technologie om dingen te doen, die je zonder technologie niet kon doen. Bijvoorbeeld lerenden over de hele wereld bereiken met een interactieve cursus. Of lerenden gevaarlijke acties laten uitvoeren, zonder persoonlijke risico’s. Denk aan een simulator waarmee je met een schip een gevaarlijke manoeuvre uit kunt voeren. Je kijkt vanuit een didactische bril naar de ‘affordances‘ van technologie. En je bedenkt hoe je deze kunt benutten voor leren, opleiden en onderwijs.

Ik ben al jaren op zoek naar een passende Nederlandstalige term. Via vertaaltools kom je uit op termen als ‘stimulator’, ‘bevorderaar’, ‘veroorzaker’ of ‘facilitator’. Deze termen vind ik niet krachtiger genoeg.

Zie ook Raamwerk voor bepalen potentie leertechnologie voor docenten en opleiders.


Lees het hele artikel


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in: