Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Morgenavond verzorg ik in het kader van de postbachelor opleiding e-learning van Avans + een webinar over activerende didactiek. Daarom was ik erg geïnteresseerd in het artikel ‘Do webinars work’ van Henry Kronk.
Kronk vat hierin een studie samen van twee onderzoekers van de Duitse Technische Hochschule Deggendorf. Zij hebben een meta-studie uitgevoerd op basis van bestaand onderzoek naar webinars. Daarbij hebben zij gekeken naar de effecten van webinars, asynchroon online leren en face-to-face leren op leerresultaten en tevredenheid. Zij hebben ook gekeken naar Kirkpatrick’s veronderstelling dat er een verband is tussen leerresultaten en tevredenheid.
Nou ja, meta-studie. Slechts vijf artikelen bleken te voldoen aan de selectiecriteria van de onderzoekers. Deze artikelen doen wel uitspraken over leerresultaten en tevredenheid van deelnemers aan webinar, in vergelijking met asynchroon online leren en face-to-face leren.
Een paar bevindingen:
Een belangrijke kanttekening: de onderzoeken hadden betrekking op kleine groepen studenten. Deze webinars hadden ook meestal betrekking op het medisch domein.
Verder moet je je realiseren dat het heel complex is om de modaliteiten webinar, asynchroon online, face-to-face met elkaar te vergelijken. De leerinhouden, didactische concepten, kwaliteit van docenten enzovoorts van deze drie manieren van opleiden kunnen zeer sterk verschillen. Kijk vooral ook hoe je deze modaliteiten zo effectief, efficiënt en aantrekkelijk mogelijk kunt vormgeven.
Daarnaast is het van groot belang om ook naar andere redenen te kijken als je kiest voor een webinar, asynchroon online leren, of face-to-face leren. Asynchroon online leren is het meest flexibel als het gaat om deelnemen. Maar het doet ook het meeste een beroep op zelfregulering. Bovendien kun je als docent niet onmiddellijk feedback geven. Bij face-to-face leren ervaren lerenden het minste een cognitieve en psychologische afstand. Tegelijkertijd zijn lerenden hier de meeste tijd aan kwijt, voordat zij deel kunnen nemen.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar