Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Kennisnet heeft verleden week een publicatie uitgegeven waarin men beschrijft welke onderwijskundige keuzes scholen maken als het gaat om het vernieuwen van het onderwijs met technologie. “Food for Thought” voor Nederlandse onderwijsinstellingen.
Auteurs Frans Schouwenburg en Jannie Kappert hebben hiervoor literatuuronderzoek uitgevoerd en gesprekken gevoerd met diverse betrokkenen en met een aantal vooraanstaande onderwijsexperts zoals John Hattie, Michael Fullan en Karen Cator.
De gemaakte keuzes bleken in vier domeinen ondergebracht te kunnen worden:
In het tweede hoofdstuk worden deze domeinen verder toegelicht. Hoofdstuk drie beschrijft mogelijkheden maar ook vragen met betrekking tot technologie. In dit hoofdstuk wordt ook ingegaan op het Vier in balans-model dat aangeeft wat komt kijken bij een effectieve inzet van ICT in het onderwijs.
Er wordt onder meer geconstateerd dat adaptieve systemen de hooggespannen verwachtingen nog niet waar kunnen maken. Ook blijkt dat mensen zich niet altijd kunnen vinden in het gebruik van nieuwe technologie, en dat deze technologie daarom niet (optimaal) wordt gebruikt. Dat komt bijvoorbeeld voor bij learning analytics. Het onvoldoende benutten van technologische mogelijkheden vloeit ook voort uit onvoldoende expertise.
Het vierde hoofdstuk beschrijft vervolgens keuze die je kunt maken bij het gebruik van technologie voor leren. Deze keuzes hebben te maken verschillende posities die je kunt innemen op een aantal dimensies:
Hoofdstuk vijf bevat aanbevelingen voor scholen die zelf aan de slag willen met onderwijsvernieuwing en ICT. De auteurs maken een onderscheid tussen oriëntatie en implementatie. Er wordt bijvoorbeeld aangeraden om te leren van ervaringen van andere scholen, maar je tevens te realiseren hoe belangrijk verschillende contexten kunnen zijn. Zo hebben rijke privéscholen meer mogelijkheden om docenten te ondersteunen dan publiek gefinancierde scholen. Het hoofdstuk sluit af met zes succesfactoren voor duurzame vernieuwing.
Na deze hoofdstukken volgen een aantal interviews met experts. Hun belangrijkste opmerkingen zijn verwerkt in de eerste vijf hoofdstukken. Maar ik raad je toch aan de individuele vraaggesprekken ook te lezen. Ze zijn verschillend, maar zeker de moeite waar. Zo verbaast John Hattie zich erover dat zijn werk zo ‘absoluut’ wordt benaderd. Verder pleit hij voor het gebruik van digitale middelen voor samen leren. Michael Fullan vindt dat we lerenden nog onvoldoende betrekken bij onderwijsvernieuwingen. Ten aanzien van gepersonaliseerd leren pleit hij juist voor verbinding met andere lerenden.
Zoals gezegd: “Food for Thought” voor Nederlandse onderwijsinstellingen. De vier domeinen vind ik redelijk herkenbaar, al kun je m.i. ook de volgende indeling hanteren:
Aan de verschillende dimensies kun je m.i. ook nog dimensies toevoegen. Zoals de mate van sturing op inhoud (docentgestuurd – lerendegestuurd) of de mate van individueel en samenwerkend leren.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar