Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-12-2018 | Article Rating | (0) reacties

Weten werknemers of zij echt ‘nuttig’ leren?

Het Britse Towards Maturity heeft 10.000 deelnemers aan het programma “Towards Maturity Learner Intelligence” bevraagd naar benaderingen, uitdagingen en belemmeringen voor leren om hun werk in de huidige economie te doen. Zij concluderen dat moderne werknemers zich ontwikkelen als autonome en zelfsturende lerenden. Terwijl werkgevers daar vaak twijfels bij hebben. Ik heb aarzelingen bij de conclusies van Towards Maturity.

Persoonlijke contacten worden volgens de onderzoekers als essentieel beoordeeld voor modern leren op de werkplek. Verder worden werknemers steeds autonomer als het gaat om leren en ontwikkelen.

Deze conclusies zijn gebaseerd op de volgende vragen:

  • Wat vind je het meest nuttig bij leren? 91% noemt samenwerking, 81% managementondersteuning,  70% mentoring en coaching, 70% via web search.
  • Hoe leer je het liefste? 94% geeft aan in eigen tempo, 78% met ICT, 75% door te experimenteren.

Ik ben niet geneigd hier zware conclusies aan te verbinden.

  • Opvattingen en voorkeuren zeggen niets over of leeractiviteiten ook daadwerkelijk ‘nuttig’ zijn. Het begrip ‘nuttig’ is ook best vaag. Wat is nuttig? Voor wie?
  • Opvattingen en voorkeuren zeggen niets over het daadwerkelijke gedrag. Zelfrapportages zijn geen betrouwbare onderzoeksmethodes, nog los van de vraag of de onderzoekspopulatie representatief is.

Het kan best zijn dat de conclusies kloppen. Op basis van dit onderzoek weet je dat niet.

Deze infographic (pdf) vat de resultaten samen.

 

 


Lees het hele artikel


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in: