Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
De term ‘design thinking’ is alomtegenwoordig. Ook op het gebied van technology enhanced learning, L&D en onderwijs. De Nielsen Norman Group heeft een groep van 87 professionals op het gebied van user experience en ontwerp uit verschillende branches gevraagd naar wat zij hieronder verstaan.
De inventarisatie leidt tot kenmerken, toepassingen, specifieke stappen, visualisaties, instellingen/merken, interpretaties, uitkomsten/resultaten en overige opmerkingen. Met name kenmerken worden het meeste genoemd.
Verschillende respondenten typeren design thinking als een proces dat helpt problemen van een bepaalde doelgroep op te lossen. Anderen benadrukken dat design thinking een verandering in de manier van denken impliceert (buiten bestaande kaders denken). Een derde groep redeneert in termen van een flexibele, adaptieve toolkit waarmee organisatievraagstukken of problemen van eindgebruikers kunnen worden opgelost.
De Nielsen Norman Group concludeert dat geen sprake is van één breed gebruikte definitie. Dat kan onder meer tot misverstanden leiden. Als je met anderen aan de slag gaat met design thinking dan zullen beelden en verwachtingen in elk geval helder en onderling afgestemd moeten zijn. Maak het ook tastbaar, of visueel. Je kunt volgens hen ook pas de effecten van design thinking meten als sprake is van een helder beeld van wat design thinking is.
De Nielsen Norman Group heeft dat zelf ook gedaan. Zij maken in hun definitie onderscheid in een ideologie en een proces:
De design thinking ideologie gaat ervan uit dat een hands-on, op de gebruiker gerichte benadering van probleem oplossen kan leiden tot innovatie, waarbij innovatie kan leiden tot differentiatie en concurrentievoordeel. Deze hands-on, op de gebruiker gerichte benadering wordt bepaald door het design thinking proces dat bestaat uit 6 verschillende fasen:
Bekijk ook de visual van Nielsen Norman Group.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar