Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Bij adaptief leren worden leerpaden samengesteld op basis van uitkomsten van oefeningen en toetsen die lerenden maken, en op basis van onderliggende data. De lerende krijgt instructie en vaak ook feedback van het adaptieve programma. De inhoud van het leerpad wordt onder meer afgestemd op het niveau van de lerenden. Wat is dan de rol van de docent bij adaptief leren?
Adaptief leren is een veel belovende ontwikkeling, in ieder geval voor belangrijke onderdelen van curricula (denk aan taal en rekenen). De vrees bestaat echter ook dat deze benadering leidt tot minder engagement bij lerenden. Amy Sloan en Lindsey Anderson van de Colorado Technical University (CTU) pleiten in de Educause Review voor de ontwikkeling van een nieuwe didactische aanpak voor het werken met adaptieve leertechnologie. Zij hebben inmiddels ruime ervaring opgedaan met het gebruik van adaptieve leertechnologie.
De CTU gebruikt twee basisontwerpen:
Volgens Sloan en Anderson geeft adaptieve leertechnologie docenten toegang tot actuele data en analyses, onder meer over de voortgang, het engagement en de leerprestaties van lerenden. Bij AL-verrijkt onderwijs monitoren docenten lerenden en reageren zij binnen 24-48 uur op vragen en berichten. Docenten houden zich individueel gericht bezig met lerenden. Zij verwerken regelmatig leerresultaten van de adaptieve leertechnologie in het administratiesysteem.
Bij volledig adaptief onderwijs hebben docenten nog meer individueel, langdurig en gericht contact met lerenden. Zij gebruiken data om de behoefte aan individuele ondersteuning te bepalen. Daarbij is het van groot belang dat docenten de betekenis van adaptief leren onderstrepen en om kunnen gaan met de technologie.
Verder is het van groot belang dat docenten actief werken aan het verbinden van adaptieve leerinhouden aan niet adaptieve content. Daar komt bij dat vier elementen binnen de didactische aanpak van belang zijn:
Veel van deze elementen zijn wat mij betreft ook relevant voor online leren in het algemeen.
Je kunt volgens mij wel stellen dat “presence”, begeleiding en ondersteuning van docenten in combinatie met adaptieve leertechnologie bij kan dragen aan de realisatie van een krachtige leeromgeving die lerenden ook nog eens in staat stelt in eigen tempo en “op niveau” te leren.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar