Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
‘Leren in een online community of netwerk’ is één van de vormen van e-learning. Volgens Tasha Hensley en Ulrich Boser van The Learning Agency is het opzetten en beheren van een online community een uitdagende maar bevredigende taak. Zij delen zes tips die kunnen helpen bij het opbouwen van een
Harvard beschikt over een Harvard GenAI Library for Teaching and Learning waar je een flink aantal video’s vindt van docenten die laten zien hoe zij generatieve AI in het onderwijs gebruiken. Er is ook een vergelijkbaar Nederlands/Belgisch initiatief in de maak. Doe je mee? Harvard heeft negenentwintig beknopte video’s gemaakt
Bernard Marr sprak onlangs met Yann LeCun, hoofd AI-wetenschapper bij Meta. Marr constateert dat LeCun met een tegengeluid komt in een tijd waarin generatieve AI wordt beschreven als het toppunt van technologische innovatie. Tijdens zijn keynote op de Meta AI Day in Londen uitte LeCun kritiek op de beperkingen van
De American Psychological Association (APA) heeft onlangs een paper gepubliceerd (pdf) waarin de auteurs op basis van de psychologische wetenschap ingaan op de ontwikkeling van jongeren en de relatie met het gebruik van sociale media. Volgens de APA is het noodzakelijk om nieuwe, verantwoorde veiligheidsnormen in te voeren om schade
In Do ChatGPT-Style AI ChatBots Help Students Learn? Yes, But There Are Caveats, Says Research doet Eric Ofgang verslag van de volgens mij eerste meta-analyse naar de bijdrage van AI chatbots aan het verbeteren van het leerproces van lerenden. Ofgang neemt tegenstrijdige uitkomsten waar. Hoogleraar Yu Zhonggen heeft samen met
Bij het ontwikkelen van e-learning content of het selecteren van technologieën zoals leermanagementsystemen krijg je sinds jaar en dag te maken met specificaties en standaarden zoals SCORM en xAPI. Craig Weiss heeft onlangs een vraaggesprek over deze onderwerpen gehouden met Paul Schneider, expert op het gebied van het ontwerpen van
Educause heeft samen met Amazon Web Services de Higher Education Generative AI Readiness Assessment ontwikkeld. Deze vragenlijst is ontworpen om een indruk te krijgen van de mate waarin een onderwijsinstelling voorbereid is om strategische AI-initiatieven te ontplooien. De vragenlijst is m.i. grotendeels ook te gebruiken voor L&D. Je kunt deze
Large Language Modellen (LLM’s) hebben de potentie om de gezondheidszorg te verbeteren. Britse onderzoekers concluderen dat met name GPT 4 positief scoort op het gebied van oogheelkundige kennis en redeneervermogen, ook in vergelijking met ervaren oogartsen. De onderzoekers kijken vooral naar de impact op patiëntenzorg. Volgens mij hebben deze bevindingen
Recent Duits onderzoek biedt volgens ScienceGuide interessante inzichten in de manier waarop de structuur van educatieve video’s en het daaruit voortkomende afdwalen van gedachten door studenten het leerproces kunnen beïnvloeden. De onderzoekers hebben het gedrag van kijkers geanalyseerd aan de hand van logbestanden van een groot Duits platform voor online
Onderzoekers van een aantal Britse universiteiten hebben een analyse gemaakt van de prestaties van ChatGPT en -toen nog- Google Bard bij het beoordelen van bèta/technische vakken. Het doel was om de potentiële impact op het leren en de ontwikkeling van studenten te begrijpen. Het onderzoek laat zien waar generatieve AI
Op dit moment vindt in Londen editie 2024 van de Learning Technologies Conference plaats. Donald Clark heeft een kritische impressie geschreven van zijn bezoek aan deze conferentie. Hierin bekritiseert hij de ‘gevestigde’ orde op het gebied van L&D en binnen het domein van leertechnologieën. Zij kiezen te zeer voor een
Gisteren mocht ik weer eens een sessie verzorgen over generatieve AI en onderwijs. Dit keer bij een team van het Gezondheidszorgcollege van ROC Midden-Nederland in Amersfoort. Ik ben begonnen met wat kennismakingsvragen, waarmee ik een beeld wilde krijgen van de ervaring van de aanwezigen met generatieve AI. Een grote deel
In deze blogpost besteed ik aandacht aan twee Nederlandse initiatieven op het gebied van generatieve AI. Onlangs is namelijk Aïsha gelanceerd, een leraar-assistent voor VMBO, HAVO en VWO. Verder heeft Hanzehogeschool een erg bruikbare ‘library guide’ over AI in het onderwijs gemaakt. Ik sluit weer af met verschillende links naar
Als het gaat om theorieën over menselijk kapitaal, ligt de focus volgens de Maastrichtse onderzoeker Andries de Grip nog steeds op opleiden en formele trainingen. Volgens hem laten meer recente onderzoeken echter zien dat een groot deel van de prestaties van nieuw aangetrokken werknemers voortkomt uit al doende leren of
Online leren biedt flexibiliteit en toegang tot educatieve middelen maar kent ook uitdagingen zoals technologische beperkingen, ongeschikte leeromgevingen, problemen met zelfregulering en potentieel isolement. Deze uitdagingen hebben vooral studenten en docenten ervaren tijdens Covid-19, toen online leren noodzakelijkerwijs werd toegepast. Een aantal Filipijnse onderzoekers hebben gekeken in hoeverre een online
De Britse Fosway Group heeft weer het jaarlijkse Fosway 9-Grid™ over digitaal leren gepubliceerd. In deze blogpost besteed ik aandacht aan de marktontwikkelingen en trends rond leertechnologieën die zij beschrijven. Marktontwikkelingen De marktontwikkelingen die zij beschrijven, komen op het volgende neer: Economische druk. Budgetbeperkingen hebben gezorgd voor een zwaarder jaar
De blogpost How to use ChatGPT in the history classroom beschrijft hoe een geschiedenisdocent ChatGPT gebruikt binnen onderwijs over (de afschaffing van) de slavernij en de Amerikaanse Burgeroorlog. Aan het einde presenteer weer diverse bronnen met meer informatie over generatieve AI. Docent Jonathan Jones was in eerste instantie geneigd om
Het je kunnen concentreren is een belangrijke voorwaardelijkheid voor effectief leren. Met name bij online leren -al dan niet onderdeel van een ‘blend’- ligt afleiding echter op de loer. Hoogleraar Cal Newport geeft in Deep work: is it possible to concentrate to the maximum in the age of distractions? tips
It’s not like a calculator, so what is the relationship between learners and generative artificial intelligence? is een erg boeiend artikel dat illustreert dat generatieve AI méér is dan een middel, en niet te vergelijken met een rekenmachine. Ik sluit deze bijdrage af met zestig links naar artikelen over generatieve
Melinda McGuire beschrijft in The First 15 Seconds: How to Hook Your Online Students and Keep Them Engaged hoe docenten in slechts 8 tot 15 seconden de basis kunnen leggen voor een positieve leeromgeving voor online studenten en het bevorderen van betrokkenheid. In zo’n korte tijd kun je een eerste
Connie Malamed breekt in Ideas For Designing Nonlinear eLearning een lans voor het ontwikkelen van online leereenheden met een non-lineaire structuur. Zij schetst onder meer acht benaderingen voor non-lineaire online leereenheden. Online leereenheden zijn nog steeds één van de meest gebruikte vormen van e-learning (naast live online leren, simulaties/serious games/virtuele
Ten behoeve van de april 2024-editie van de nieuwsbrief van e-learning.nl heb ik onderstaande bijdrage geschreven over de toenemende digitale kloof onder docenten, L&D-professionals, opleiders en trainers. In de afgelopen maanden hebben we een tsunami aan ontwikkelingen gezien op het gebied van generatieve AI. Deze ontwikkelingen zijn op z’n zachts
AI-Assisted Grading: A Leap Forward or a Step Back? van Pascal Vallet is een kritische beschouwing van het gebruik van AI-tools bij het beoordelen van lerenden. De auteur kraakt terecht enkele kritische noten. Toch deel ik zijn mening niet voor 100%. Aanleiding voor zijn bericht is zijn kennismaking met EssayGrader.
‘Microlearning’ betreft online leereenheden die bestaan uit hapklare brokken leerinhoud van beperkte omvang die in korte tijd te bestuderen zijn, en die gericht zijn op het uitvoeren van een specifieke taak of betrekking hebben op een specifiek onderwerp. De bijdrage Rapid eLearning for Impressive Microlearning — 10 Best Practices bevat
In één van de WhatsApp-groepen over AI, waar ik lid van ben, ging onlangs het gesprek over redenen/oorzaken waarom een beperkte groep docenten generatieve AI-toepassingen omarmt, terwijl een grote groep dat juist (nog) niet doet. Er zijn volgens mij diverse redenen waarom docenten (nog) niet aan de slag gaan met