Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
'Interactie’ speelt een belangrijke rol bij leren, bijvoorbeeld ten behoeve van het actief verwerken van leerstof. Volgens Karl Kapp kan teveel interactie leren echter ook in de weg staan.
Hij bekritiseert het toevoegen van interactie om te voorkomen dat leren ‘saai wordt’. De kunstmatige toevoeging van swipen, klikken, ’drag and drop’ leidt volgens Kapp tot een minder effectief ontwerp van leren. Op basis van het werk van Conklin onderscheidt hij drie typen usability problemen:
Gezamenlijk veroorzaken deze drie “eLearning interactive usability killers” volgens Kapp nog meer schade. Cognitieve overbelasting wordt namelijk mede veroorzaakt door desoriëntatie, en dat geldt ook voor afleiding. Het volgen van verleidelijke interactieve activiteiten leidt niet alleen tot afleiding, maar ook tot desoriëntatie, bijvoorbeeld wanneer lerenden proberen hun weg terug te vinden naar de oorspronkelijke inhoud.
Kapp benadrukt om een pas op de plaats te maken en goed na te denken over de redenen voor interactiviteit, in relatie tot leeruitkomsten.
Mijn opmerkingen
Karl Kapp focust zich op interactie met content. Daarnaast kan bij e-learning sprake zijn van interactie met lerenden en interactie met een docent/opleider/trainer. Ook daarbij is het van belang om de relevantie voor leren goed voor ogen te houden. Interactie ten behoeve van afwisseling kan ook afleidend werken en cognitieve overbelasting vergroten.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.