Achtergrond

Op deze pagina treft u een serie achtergrondartikelen aan die zijn geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Splintt | 05-05-2023 | Article Rating | (0) reacties

4 Redenen waarom Splintt VR inzet bij soft skill-trainingen

4 Redenen waarom Splintt VR inzet bij soft skill-trainingen

Door: Iwan van Tuinen

 

Virtual reality kan soft skills-training op een aantal manieren ondersteunen. Ontdek waarom Splintt gebruik maakt van VR-simulaties.

 

VR kan veelvoorkomende scenario's simuleren die werknemers op het werk tegenkomen. Het stelt ze in staat om hun soft skills te oefenen in een setting waarin het okay is om fouten te maken. Sterker nog, ze kunnen leren van hun fouten, doordat ze de VR scenario's meerdere keren kunnen doorlopen. Zo bezien biedt het inzetten van VR een aantal voordelen, o.a. het versneld leren en het opbouwen van vertrouwen.

 

Hieronder heb ik enkele van de belangrijkste voordelen die het inzetten van VR kan bieden, voor trainingsprogramma's voor soft skills, op een rijtje gezet.

 

 

1. VR versnelt het leerproces

Het gebruik van VR-technologie voor het trainen van soft skills zorgt ervoor dat de deelnemers zich de leerstof sneller eigen maken.

Deelnemers aan PwC's onderzoek uit 2020, "The Effectiveness of Virtual Reality Soft Skills Training in the Enterprise", voltooiden de training met VR tot vier keer sneller dan klassikale face to face sessies en tot 1,5 keer sneller dan ‘normale’ e-learning.

Deelnemers kunnen een op virtual reality gebaseerde training sneller afronden omdat de leerervaring volledig meeslepend is, zegt Scott Likens, innovatiehub en leider op het gebied van vertrouwenstechnologie bij PwC. De deelnemers kunnen tijdens de training niet op hun mobiele telefoon kijken of worden afgeleid door onderbrekingen. Een snellere afronding van de training bespaart bedrijven ook geld.

2. VR helpt deelnemers meer zelfvertrouwen op te bouwen

Het gebruik van VR bij het trainen van soft skills heeft ook het voordeel dat er veilig vertrouwen wordt opgebouwd. Volgens het PwC-rapport hadden deelnemers tot 275% meer vertrouwen in de vaardigheden die ze ontwikkelden dankzij op VR gebaseerde soft skills-training.

Dit vertrouwen van de deelnemer ontstaat omdat VR-simulatie de deelnemers in staat stelt om meerdere malen soft skills te oefenen in een veilige, comfortabele omgeving, zei Likens. Rollenspellen met een acteur zijn niet altijd effectief omdat mensen zich regelmatig ongemakkelijk of beschaamd voelen, en ze doorlopen een scenario meestal maar één of twee keer. Door gebruik te maken van VR kan de deelnemer een scenario meerdere malen herhalen.

Die herhaling is de sleutel tot leren.

De mogelijkheid om te oefenen bouwt sterkere soft skills op, omdat herhaling mensen in staat stelt fouten te maken, zegt Stephen Fromkin, chief content officer bij Talespin Reality Labs, een VR-platformontwikkelaar in Culver City, Californië. "Het vermogen om in een veilige ruimte te oefenen, te falen en te leren, is belangrijk".

 

3. VR stelt deelnemers in staat om te leren door te doen

Op VR gebaseerde training vereist actieve deelname van deelnemers, wat kan leiden tot beter leren in het algemeen.

Wanneer deelnemers keer op keer soft skills oefenen in een VR-omgeving, zijn ze beter in staat om deze op natuurlijke wijze toe te passen in een real-world scenario. Hieronder enkele voorbeelden van soft skills-simulaties die goed geschikt zijn voor VR-training:

 

o       Een manager die feedback moet geven aan een medewerker die slecht presteert;

o       Een manager die een gesprek moet leiden met een medewerker met wie hij een conflict heeft;

o       Een manager die een gesprek moet faciliteren tussen twee medewerkers die met elkaar in conflict zijn;

o       Een leider die een grote organisatieverandering, die niet populair is, moet aankondigen aan een grotere groep;

o       VR kan ook dienen als een goed hulpmiddel voor het trainen van empathie.

 

Hieronder een voorbeeld waarbij een VR-simulatie uitsluitingsgedrag aan het licht bracht:

 

"Deze medewerker, die voorheen niet wist dat dit soort uitsluiting op zijn werkplek bestond, verliet de demo met een veel dieper begrip en een veel diepere empathie voor wat zijn collega's ervoeren. Hij kreeg een groter besef dat hij zich echt moest inzetten om veranderingen aan te brengen om ervoor te zorgen dat mensen niet door vergaderingen hoeven te gaan zoals die hij zojuist in VR zelf had meegemaakt."

 

4. VR geeft HR feedback over het leerproces

 

VR-simulaties kunnen deelnemers ook helpen voorkomen dat ze dezelfde fouten maken in een toekomstige leersessie.

Sommige platforms stellen leerlingen in staat om hun prestaties na de sessie te bekijken, wat het leerproces zou kunnen verbeteren omdat leerlingen hun eigen fouten kunnen zien. Afhankelijk van het platform kunnen leerlingen hun eigen gezichtsuitdrukkingen, handbewegingen en andere gedragskenmerken die ze normaal gesproken niet zien, op een meeslepende manier bekijken.

Wil je meer weten over het inzetten van VR-simulaties voor het trainen van soft skills binnen jouw bedrijf? Bel of mail ons voor het maken van een afspraak en ervaar het zelf!

 

Iwan van Tuinen

Senior eLearning Consultant

I: www.splintt.nl

E: info@splintt.nl

T: 085-4010620


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Website

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.