Columns

Een overzicht van columns geschreven door de redactie en medewerkers van aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Bright Alley | 07-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Genchi Genbutsu

Genchi Genbutsu

De opkomst van Toyota in de autoindustrie is voor een belangrijk deel te danken aan de vernieuwende manier waarop het productieproces is ingericht. Eén van de belangrijkste gegevens van dit productieproces is de overtuiging dat wanneer iets niet goed gaat, je naar de plek (Gemba) toe moet. Om nieuwe engineers dit principe te laten begrijpen tekende Taiichi Ohno, de ontwerper van het Toyota productiesysteem, met krijt een cirkel op de vloer. De nieuwe engineer moest erin gaan staan en opschrijven wat hij zag. Wanneer hij na een uur nog niet genoeg had gezien moest hij blijven staan. Tiichi Ohno deed dit om duidelijk te maken dat als er iets mis gaat, je dit met je eigen ogen moet vaststellen. Pas dan kun je het probleem volgens Ohno goed oplossen.

 

Om goede leeroplossingen te ontwerpen is het essentieel om mee te lopen op de werkvloer. Waar het echt gebeurt. We moeten onze concepten toetsen aan de realiteit, pas dan kunnen we echt impact leveren.

 

Een schitterend voorbeeld hiervan is hoe mijn collega’s Tim en Josien met de crew van KLM meevlogen naar New-Delhi en Toronto om écht te snappen waar een cabin attendant vooraf, tijdens en na een vlucht mee te maken krijgt. Zo konden we onze aannames testen en onze leeroplossing écht laten aansluiten op de doelgroep. We doen dit trouwens bij voorkeur niet alleen in de conceptfase en infiltreren ook graag bij het testen van tussentijdse opleveringen (de zogenaamde MVP’s of minimum viable products). Zo kunnen we steeds blijven toetsen of we op koers liggen voor een impactrijke oplossing.

 

Helaas bieden niet alle opdrachtgevers de ruimte, en niet alle ontwerpers zullen de ruimte opzoeken. Soms door de vorm waarin een voorstel moet worden uitgebracht (RFP’s), soms door hardnekkige vooroordelen en soms is het simpelweg niet mogelijk om mee te lopen (door strenge regelgeving of geheimhouding), maar ik denk steeds aan Tim en Josien en hoe ontzettend inspirerend het is om een dag in de schoenen te staan van een monteur, advocaat, bankier of cabin attendant. Wanneer tekent u een cirkel met krijt of duikt u in de rol van de doelgroep?

 

Job Bilsen

Director business innovation – Bright Alley


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Website

Meest gelezen columns