Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
In The Myth of the Pedagogically Neutral LMS adviseert Ian McNaught om vooral vanuit een pedagogisch-didactisch perspectief te kijken of een leermanagementsysteem (LMS) geschikt en compatibel is. Je moet daarbij wat mij betreft wel oog hebben voor details.
We denken vaak dat wij software kunnen aanpassen aan onze werkwijzen. Dat is vaak maar deels het geval. Ian McNaught stelt m.i. terecht dat technologie altijd onze praktijk vorm geeft. Een complex en alomvattend systeem als een LMS bepaalt volgens hem ook hoe je werkt. Daarnaast schept een LMS mogelijkheden en legt het ook beperkingen op.
Als je als organisatie een nieuw LMS selecteert dan selecteer je ook ingebakken processen en werkwijzen die beïnvloeden hoe medewerkers hun werk kunnen doen. Je selecteert ook expertise waarvan je hoopt dat het jouw praktijk beter maakt. Bij een LMS gaat het dan om het organiseren van het leren, het leren en doceren.
Daarom moet je volgens McNaught kijken naar de pedagogisch-didactische geschiktheid en compatibiliteit van een LMS. Onder geschiktheid verstaat hij:
Compatibiliteit is volgens McNaught dan:
Technologie moet organisaties kunnen ondersteunen bij de vormgeving van belangrijke processen. Technologie fungeert dan als een partner en niet als een middel.
It’s not about the technology, but since the technology is not neutral make sure it’s one you’re ready to enter into a long term relationship with!
Mijn opmerkingen
Op het eerste oog lijken LMS-en op elkaar. Het is dan inderdaad belangrijk te kijken of een LMS pedagogisch-didactisch geschikt en compatibel is. Maar je moet daar wel in detail naar kijken.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar