Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
De Coronacrisis heeft bijgedragen aan verdere digitalisering van ons werk. Onderzoek door McKinsey laat zien dat arbeidsorganisaties de afgelopen maanden net zo veel nieuwe technologie hebben geadopteerd als in diverse jaren daarvoor. Volgens Ryan O’Hara kan deze ‘stortvloed’ aan nieuwe tools ook leiden tot een chaotische toestand voor werknemers. Hoe kun je dat vermijden? En gaan de aanbevelingen ook op voor leertechnologie?
O’Hara wijst daarbij op onderzoek van de Cornell University waaruit blijkt dat arbeidsorganisaties nieuwe technologieën sneller uitrollen dan werknemers in staat zijn deze tools te leren gebruiken. Het regelmatig wisselen tussen tools vraagt nogal wat van de gebruiker. Werknemers zijn ook veel tijd kwijt met het schakelen tussen verschillende tools om hun werk te kunnen doen.
Volgens O’Hara kunnen arbeidsorganisaties dit verschijnsel op drie manieren hanteerbaar maken:
Ryan O’Hara richt zich in deze bijdrage op arbeidsorganisaties in het algemeen. De boodschap en aanbevelingen zijn m.i. ook relevant voor leertechnologie en de wereld van leren, opleiden en onderwijs.
Onderwijsinstellingen, opleidingsinstituten en L&D afdelingen zijn in toenemende mate leertechnologie gaan toepassen. Ik denk daarbij onder meer aan applicaties voor synchroon online leren en online video. De laatste jaren wordt daarbij wel met name gedacht in termen van een digitale leeromgeving als een samenhangend geheel van applicaties die met elkaar geïntegreerd zijn. Toch verloopt de aanschaf en invoering van nieuwe leertechnologie niet altijd op een doordachte en weloverwogen manier.
Het is m.i. van groot belang om een gestroomlijnd proces van selectie en ingebruikname van nieuwe technologie toe te passen, zonder dat sprake is van een stroperige bureaucratie. Goed nadenken over de toegevoegde waarde van nieuwe technologie ten opzichte van wat je al hebt, inbedden binnen je ecosysteem, afscheid durven nemen van bestaande tools en ook ‘nee’ durven zeggen. Het hoort er allemaal bij.
Wat betreft het uitproberen van nieuwe technologie: vaak kun je daar inderdaad de gelegenheid voor nemen. Echter, met name bij het vervangen van leertechnologie zijn er vaak goede redenen om toch te kiezen voor een ‘big bang’-implementatie en niet voor de weg van een geleidelijke invoering. Het naast elkaar gebruiken van, bijvoorbeeld, verschillende leermanagementsystemen is immers bepaald geen ‘feestje’. Een uitgebreide test voorafgaand aan de aanschaf, en de gelegenheid om zaken in een digitale zandbak uit te proberen, zijn wel van belang.
Tenslotte zul je een brede groep medewerkers moeten betrekken bij een gebruikerstest. Deze medewerkers moeten wel de gelegenheid hebben om deel te nemen aan die test.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar