Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Lerenden participeren met meer succes in online leren naarmate zij beter in staat zijn hun eigen leren te reguleren. Vaardigheden op het gebied van ‘zelfmanagement’ maken daar belangrijk onderdeel van uit. Onderzoek laat zien dat docenten op een aantal manieren dergelijke vaardigheden kunnen helpen ontwikkelen.
Het onderzoek is uitgevoerd op het gebied van massive open online courses. Dit type cursussen kenmerkt zich over het algemeen door een grote nadruk op zelfregulering. Lerenden die daar moeite mee hebben -en dat zijn er veel- stoppen daardoor relatief vaak met deze online cursussen.
Volgens Garrison (1997) bestaat ‘self-directed learning’ uit drie componenten: de eigen voortgang monitoren, motivatie en je eigen leren managen. In dit onderzoek heeft onderzoeker Meina Zhu naar deze laatste component gekeken. De focus ligt daarbij op externe activiteiten die het leerproces beïnvloeden, zoals het bereiken van leerdoelen en het hanteren van leermiddelen. Het kunnen managen van je tijd speelt daar weer een belangrijke rol bij. De onderzoeksvraag luidde:
“How did MOOC instructors facilitate self-management skills for SDL in design and delivery?”
Zhu heeft drie onderzoeksmethoden gebruikt:
Belangrijke bevindingen uit deze studie zijn:
Binnen veel onderwijssettings liggen leerdoelen praktisch vast. Als je echter te maken hebt met lerende volwassenen, dan is het belangrijk om ruimte te geven aan hun eigen doelstellingen. Verder leent mogelijk ook niet elk onderwijs voor veel controle over het leren. De andere bevindingen zijn echter wel relevant voor online onderwijs in het algemeen. Leertechnologieën bieden daarbij helaas niet altijd voldoende functionaliteiten om ‘zelfmanagement’ te ondersteunen.
Bronnen
Garrison, D. R. (1997). Self-directed learning: Toward a comprehensive model. Adult Education Quarterly, 48(1), 18–33. https://doi.org/10.1177%2F074171369704800103
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar