Winnaars Nederlandse e-learning awards 2011 bekend

Eindhoven, 5 april 2011

De vakjuryprijzen van de Nederlandse e-Learning Awards 2011 zijn gewonnen door Jutten Simulation in beide categorieën. In de categorie “Best Practice Award” won het product “Just Kassatraining”. In de categorie “Innovatieve Award” won het product “Just Warehousetraining”.

De Publieksprijs voor “Best Practice Award” ging naar “Oefenweb.nl” met het product “Rekentuin”. De Publieksprijs voor “Innovatieve Award” ging naar “ISM Inbrain” met het product “Case Based Social Learning”.

Uit het juryrapport:

Winnaar Best Practice Award vakjury prijs: Just Kassatrainer - Jutten Simulation
De Just Kassatrainer heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een bewezen virtuele praktijkopleiding met duidelijk resultaat en impact: Na het volgen van de e-learning gaan  kassamedewerkers direct aan de slag in de winkel. De didactiek sluit nauw aan bij de leerdoelstellingen: de leeromgeving is realistisch en interactief en feedback en coaching zijn goed uitgewerkt. Jutten heeft het product verder ontwikkeld en gestandaardiseerd zodat het voor steeds meer, ook kleinere, retailers gebruikt kan worden. Nieuwe uitbreidingen, zoals de verkooptrainer, sluiten aan bij de rol van de kassa in de winkel als centraal klantcontactpunt. Ook didactisch wordt er doorontwikkeld richting meer adaptiviteit. Kortom: Een zeer uitgerijpt concept dat een voorbeeld is in de e-learning markt.



Winnaar Innovatieve Award vakjuryprijs: Just Warehousetrainer - Jutten Simulation
Jutten laat ook met deze e-learning zien waar hun kracht zit als het gaat om inzetten van simulatiesoftware in relatie tot vaardigheidsontwikkeling. Deze simulatiesoftware brengt je als leerling in een op detailniveau realistisch 3D vormgegeven distributiecentrum en geeft je veel vrijheidsgraden in het acteren en experimenteren in deze omgeving. We zien coaching en feedback hier uitgewerkt zoals we dit nog niet zijn tegengekomen: leren door te kijken, leren door te experimenteren, leren door te presenteren.

Een ROC docent brengt via deze e-learning het distributiecentrum als virtueel opleidingslokaal de school in en heeft hiermee een instrument in handen om leerlingen op te leiden zodat ze op dag één productief kunnen zijn in een distributiecentrum.



Winnaar Best Practice Award Publieksprijs: Rekentuin – Oefenweb.nl
Rekentuin is een adaptief hoogfrequent oefen-volgsysteem voor rekenen: in een zeer gebruiksvriendelijke en laagdrempelige omgeving kan spelend geoefend worden met rekensommen. Het bijzondere is dat door de adaptiviteit elke leerling op zijn/haar eigen niveau en tempo wordt uitgedaagd. De oefenomgeving stimuleert door de spelachtige componenten en cijfers laten zien dat de omgeving veel wordt gebruikt op school maar ook thuis. Leerkrachten hebben via de beheermodule inzicht in resultaten en kunnen deze gebruiken om hun lesstof specifiek op scores aan te passen. De Rekentuin zou volgens de jury nog krachtiger worden als ook instructie en feedback componenten zouden worden ingebouwd en een betere inbedding in het onderwijs gerealiseerd wordt.





Winnaar Innovatieve Award Publieksprijs:  Case Based Social Learning – ISM Inbrain
Case based social learning is een mooi voorbeeld van blended leren met aandacht voor de sociale aspecten van “samen” leren. 

Realistische videocases met goede casuïstiek laten je ervaren hoe een arts een gesprek met een patiënt voert en tot een diagnose komt. Via SMS wordt je op de hoogte gesteld van uitkomsten en wordt je bij de les gehouden. De e-learning wordt vervolgens gebruikt in een klassikale setting waar juist de sociale component een belangrijke rol heeft.

Het bijzondere van deze inzending is dat artsenbezoekers worden getraind door de rol van een arts aan te nemen: niet om arts te worden, maar op die manier een betere gesprekspartner van de arts te worden.



De Awards zijn vandaag uitgereikt tijdens het 12e Nationale e-Learning Congres. De Nederlandse e-Learning Award is een initiatief van e-Learning.nl, de grootste portal in de Benelux op het gebied van e-Learning. De onderscheiding is in het leven geroepen voor innovatieve projecten waarbij technologie een hoofdrol speelt om het leren en/of de performance van mensen en organisaties te verbeteren.

Klik hier om het volledige juryrapport van alle genomineerde projecten in beide categorieën lezen.

Eerdere berichten
Bekijk de presentaties van de 4 genomineerden voor de Best Practice Award
Bekijk de presentaties van de 3 genomineerden voor de Innovatieve Award
Lees meer over de criteria
Lees meer over de keuze van de genomineerden

Vacatures

Column

0 reacties
Van Wilfred Rubens (redactie) 25-10-2019

Kanttekeningen bij het monitoren van online leergedrag

Columnist en redacteur Wilfred Rubens plaatst kanttekeningen bij het monitoren van online leergedrag.