Logo e-Learning

Is deze mail onleesbaar?
Bekijk de webversie.

Maandelijkse nieuwsbrief dinsdag 19 november 2013

Game Workshop Dagen
Onder de titel Een onderwijskundige blik op Serious Games en Gamification organiseert SBO een aantal workshops. Op 10 maart 2014 is er een workshop didactiek; op 17 en 18 maart een workshops gamification. De workshops worden in Utrecht gehouden. Kijk voor meer informatie op de speciale site van de Game Workshop Dagen.

 

Ned-Moove seminar
Op 21 november wordt in Den Haag het Ned-Moove Najaarsseminar gehouden. Daar wordt o.a. aandacht besteed aan manier waarop lerenden geactiveerd kunnen worden door een krachtig didactisch ontwerp. Marcel de Leeuwe en Isabelle Langeveld geven een inleiding, waarbij de deelnemers in de creatieve denkmodus worden gezet.

Ga naar Ned-Moove Najaarsseminar 2013 voor meer informatie en om je aan te melden. Of lees het volledige bericht op e-Learning.nl.

 

Splintt
e-Learning.nl verwelkomt Splintt als nieuwe marktspeler op de website. Splintt combineert didactiek en techniek tot e-learning die inspireert.


MedischOnderwijs in Moodle

Met zo'n 880 e-learningmodules heeft MedischOnderwijs.nl een grote verzameling aan online lessen beschikbaar voor de gezondheidszorg. Avetica heeft een module in Moodle ontwikkeld waarbij al die lessen rechtstreeks opgestart kunnen worden. De lerenden hoeven daarmee geen apart account aan te vragen bij MedischOnderwijs. Voor cursusontwikkelaars is het voordeel dat zij de externe e-learningmodules van MedischOnderwijs kunnen integreren met de eigen leeractiviteiten, zoals forum voor kennisdeling, databank voor het verzamelen van casussen en testen voor het bepalen van een kennisniveau. Een demo van de module MedischOnderwijs kan bij Avetica worden aangevraagd.

 

ROI van e-learning

Om de ROI (Return On Investment, rendement op investering) van een leeroplossing te berekenen, moet je de situatie goed afbakenen. Wil je de ROI van e-learning afzetten tegen klassikaal leren, dan heb je andere variabelen nodig dan wanneer je wel-leren afzet tegen niet-leren. Vaak zal voor het leren een tussenoplossing worden gebruikt, een blended-learning omgeving. Future Learning geeft voorbeeldberekeningen op e-Learning.nl. Op e-Learning.nl geeft Future Learning ook een overzicht van ROI bij het gebruik van een LMS.

 

Atrivision wint Award

E-learning-bedrijf Atrivision uit Amersfoort behoort tot de snelste groeiers van Nederland en wint daarmee de FD Gazellen Award 2013. De Award is een initiatief van het Financieel Dagblad en werd dit jaar voor de tiende keer uitgereikt. Om mee te dingen moeten bedrijven financieel gezond zijn, een omzetgroei van minstens 20% over drie jaar boeken en geen verliezen hebben geleden. Zie e-Learning.nl of lees het blog van Atrivision.

 

Gamification

Leren moet leuk zijn. Dat gebeurt bijvoorbeeld als de lerende in een flow komt. Een mentale staat waarin iemand zo betrokken is, dat tijd en ruimte worden vergeten. Dan gaan cursisten vrijwillig aan de slag en komen ze later nog een keer terug. Geen doel op zich, maar het kan leiden tot effectiever leren. Maar hoe maak je stof die van nature niet erg aansprekend is, toch leuk en boeiend? Atrivision besteedt daar aandacht aan op zijn blog.

 

Suggesties?

Beschikt u zelf over interessant nieuws op het gebied van e-learning? Neem dan contact met onze nieuwsredactie via redactie@e-learning.nl zodat u in aanmerking kunt komen voor free publicity in de nieuwsrubriek.


Case van de maand:

Future Learning BV: MCB: borgen van technische kennis
Klik hier om direct naar de case te gaan.

 

 

Headlines

In deze rubriek een selectie van artikelen die de redactie tegenkwam op Engelstalige sites.

European MOOC Provider’s 1st Courses Go Online
MOOCs going mainstream?
MOOCs Hot Topics at Educause
Opportunities—and Risks—in the MOOC Business Model
MOOCs Will Change the University Business Model
Faculty Group Questions Savings From MOOCs
Mooc creators criticise lack of creativity
Tales of a MOOC Dropout
MOOCs Struggle With Engagement
MOOC Providers Take Flight in Britain and Germany
MOOC: a first report card
Open CourseWare versus MOOC
Teaching a Journalism MOOC: 5 Tips and Techniques
Why Do Employees Forget Their Training?
Connected Learning in the Workplace
Four LMS Trends whose hype isn't meeting reality
How to choose the right LMS
LMS Nightmares
Features that are must haves in any LMS
Authoring Tool Trends
Top Ten Learning Management Systems
Top 11 to 20 Authoring Tools for 2013
Four must-read blended learning models
Excellent Resources for Project Based Learning
Relationship between Learning and The Brain
8 things educators need to know about the brain
The Neuroscience Of Learning
Research-Driven Education Trends
Game-Based Learning in Practice
Differentiated, Personalized & Adaptive Learning
Management for Playing the Gamification Game
5 Ways Games Add to the Learner Experience
Game-based training for disaster and emergency situations
Exploring Game Dynamics with Moodle Addons
EdTech as a Service
Questions About Innovations in Learning
Google Hangouts Guide for Teachers
14 Web Tools Teachers Should
Top 10 Free Educational Content Curation Tools
Best Free Collaboration Tools for Teachers
The Best Education Infographics
Two types of online learning
A Social Learning Strategy Framework
New Evidence on Cooperative Learning
e-Learning Design Practices to Leave Behind


Colofon
Deze nieuwsbrief is een initiatief van e-Learning.nl, een onafhankelijke portal met als doel het informeren van alle betrokkenen en het op elkaar afstemmen van vraag en aanbod.

Contact:
Postbus 14797
1001 LG Amsterdam

T. 06 53 64 03 78
F. 084 87 56 967
E. info@e-learning.nl

Wilt u onze nieuwsbrief niet meer ontvangen? Log in op e-Learning.nl een schrijf u uit voor de nieuwsbrief.

MCB: borgen van technische kennis

Opdrachtgever: MCB Nederland BV
Opdrachtnemer: Future Learning BV
Klantvraag: Borgen van verdwijnende technische kennis
Oplossing: e-learning leergang en open source LMS ILIAS

Op het gebied van metaal is MCB Nederland BV in Valkenswaard intermediair tussen klanten en kwaliteitsleveranciers uit de hele wereld. MCB is geen ‘gewone’ tussenhandel in de zin van inkopen, eventueel opnieuw verpakken en doorverkopen. Het bedrijf bewerkt de ruwe grondstoffen conform specificaties van de opdrachtgever, zoals zagen, stralen en conserveren van producten. Dat betekent dat er hoogwaardige technische kennis in huis is. Dat is de kracht van MCB. Maar daar zit ook een risico. Hoe houdt het bedrijf die kennis in huis en hoe wordt de opgebouwde kennis doorgegeven aan een nieuwe generatie?

Future Learning BV is gevraagd om een oplossing aan te dragen. Na uitvoerig overleg met MCB is besloten een zogenaamde leergang Materiaalkunde te ontwikkelen, bestaande uit zeven modules waarbij klassikale sessies en e-learning worden gecombineerd, samen met toetsen en online fora. De e-learning modules worden zodanig ontwikkeld dat ze ook geschikt zijn voor mobile learning zodat ze op tablets kunnen worden gedaan.

De eerste modules zijn op MBO-niveau, waarna het niveau zal oplopen tot eerstejaars universiteit. De ontwikkeltijd van één module is ongeveer 4 maanden. Het hele traject zal waarschijnlijk een doorlooptijd hebben van 3 jaar.

De eerste module wordt aan alle medewerkers verplicht aangeboden, van directie, secretariaat tot magazijnmedewerkers. Het initiatief tot het volgen van verdere modules ligt bij de medewerkers zelf.

Pilot
De eerste e-learning module werd in 2013 ontwikkeld. Als eerste kennismaking is deze module, inclusief toets, in een pilotgroep bestaande uit 25 mensen aangeboden. Vooraf waren succescriteria gedefinieerd, zoals een slagingspercentage van minimaal 95% en enthousiasme bij de deelnemers. Op alle punten is de pilot geslaagd en de deelnemers reageerden onder andere met opmerkingen als: “Ik heb de opleiding als zéér leerzaam en verhelderend ondervonden.” en “Prima opgezet, vooral de filmpjes, animaties en plaatjes verduidelijkt enorm.”

Deze eerste module is nu beschikbaar voor alle medewerkers. Eind september 2013 zal de tweede module worden definitief opgeleverd.

Future Learning ontwikkelt de modules in nauwe samenwerking met MCB. Deskundigen die door Future Learning worden gebruikt zijn ILIAS consultants, instructional designers, e-learning developers, animation developers, ook wordt er gebruik gemaakt van een filmstudio en een voice-over. Vanuit MCB zijn inhoudsdeskundigen en HR-mensen bij het project betrokken.

Open source LMS ILIAS
Voor de organisatie van en het distribueren van zowel de online als de klassikale trainingen, is het open source Learning Management System ILIAS ingericht. Met behulp van ILIAS kan MCB, per afdeling, e-learning modules, toetsen, fora, enquêtes, en vele andere leermiddelen opzetten en aanbieden, en kan de voortgang ervan worden gevolgd door leidinggevenden. Met ILIAS kunnen ook certificaten worden aangemaakt, en met behulp van enquêtes in ILIAS wordt een directe terugkoppeling mogelijk gemaakt.

In een later stadium worden de e-learning-modules gecombineerd met klassikale sessies die ook in ILIAS opgezet kunnen worden. Er is dan dus sprake van blended learning. Cursisten kunnen vragen of opmerkingen in een forum in ILIAS plaatsen.

Naast de ontwikkeling van e-learning-modules en de inrichting/configuratie van ILIAS, verzorgt Future Learning ook de volledige hosting ervan.

Verder lezen? Meer is te vinden op het weblog van Future Learning; in het blad Procesinfra uptime staat een interview met Hélène Beesems en Wonnie van Beek van MCB


   Meer informatie: 
   http://www.futurelearning.nl/ 
   info@futurelearning.nl 

   +31 (0)165 700511 
   +31 (0)6 51050493

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.