Logo e-Learning

Is deze mail onleesbaar?
Bekijk de webversie.

Maandelijkse nieuwsbrief zaterdag 14 juni 2014

Vacatures
De volgende vacatures staan momenteel op e-Learning.nl:

Junior E-learning Developer (MAASTRO CLINIC)

Ondernemers voor 3 startups (Atrivision)

Implementation Project Manager (Atrivision)

Learning Consultant (Atrivision)

Agenda

15/6 MOOC voor online opleiders
18/6 Masterclass effectieve leerstrategieën
19/6 Leren en ontwikkelen in de logistiek
19/6 HO-link conferentie 2014
30/6 Zomercursus Learning Analytics
02/9 ‘Open Knowledge’ MOOC Standford
15/9 MOOC energiebewust ondernemen
14/10 HRM Expo
20/10 MOOC: Data, Analytics and Learning
26/10 Learning 2014 Masie
11/11 Onderwijsdagen 2014
03/12 Online Educa Berlijn
01/1 MOOC over mediawijsheid

Trainingen ILIAS
26/6 Introductietraining ILIAS
30/6 Didactiek voor opleidingstrajecten
02/7 ILIAS Opleidingstrajecten (basis)
03/7 ILIAS Opleidingstrajecten (vervolg)
07/7 Ontwikkeling e-learning modules
08/7 Ontwikkeling vragen en toetsen


Nieuwe column

Opleiden nergens voor nodig, is de ietwat opruiende titel van de column van Pieter-Jan van Schendel, Directeur Habilis Business Learning. Hij reageert op een uitspraak van een directeur van een gerenommeerd ICT-bedrijf. Provocerende column, die de nodige reacties oproept.

 

Nieuws Atrivision

ASTD: van leren naar performance
Blog van Nicole de Kuyper, Learning Consultant bij Atrivision, over Performance Support en Performance Management.

Hoe kun je als onderwijskundige Agile werken?
Blog van Bonnie Plas-Koopmans, Learning Consultant bij Atrivision, over LLAMA. LLAMA (Lot Like Agile Management Approach) geeft de nodige flexibiliteit om tussendoor te testen, uit te proberen en bij te sturen.

Wat is de rol van een e-Learning ontwikkelaar?
Blog van Alexandra Benschop, e-Learning Developer bij Atrivision, over e-learning-module LA digitale vertaling van papieren studiematerialen.

Innovaties in leren
Verslag van The Next Web Europe Conference 2014.

Lifetime learning: uitdaging in 2014? Bijdrage van Jacqueline Scholtes, business manager bij Atrivision, over de veranderingen op het terrein van leren en ontwikkelen.

 

Nieuws Future Learning

Video's ILIAS gebruikersmiddag
Videoverslag van drie klanten die ILIAS gebruiken. Een impressie van hun presentaties op de ILIAS gebruikersmiddag.

Technische opleidingen met animaties!
Animaties en illustraties zijn uitermate geschikt voor blended learning. Ze zijn eenvoudig te integreren in ILIAS.

Modulair ILIAS trainingsprogramma
Overzicht van trainingsprogramma’s voor ILIAS-gebruikers.

 

Nieuws HEMA academie

Het Nieuwe Leren: digitaal versterkt klassikaal
Bijdrage over ‘Baas over je eigen agenda’. De flexwerker plant dankzij moderne technologie werken en leren slim.

Een nieuwe leerstijl?
Bijdrage van Marian Hafkenscheid over de vraag of de bekende leerstijlen/leerstrategieën in de informatiemaatschappij nog adequaat zijn. Of hebben we te maken met een geheel nieuwe leerstijl?

Ambtenaren scholen zich bij de HEMA
Al meer dan honderd gemeenten nemen de opleidingspakketten van de HEMA academie af.

Het Nieuwe Leren in de organisatie
Video-interview met Anneke Koelman-Heidstra over haar visie op de lerende organisatie en welke rol online leren hierin speelt.

Video: Succesvol (online) leren
Video van Mirjam Pol waarin zij ingaat op de uitgangspunten Leren kun je leren en Weten wat je niet kunt.

HEMA academie: parallel educatie
Bijdrage over Parallel educatie, het volgen van een online cursus of opleiding (mbo-, hbo-, of mba-niveau) binnen een bedrijf of instelling.

 

Suggesties?

Beschikt u zelf over interessant nieuws op het gebied van e-learning? Neem dan contact met onze nieuwsredactie via redactie@e-learning.nl zodat u in aanmerking kunt komen voor free publicity in de nieuwsrubriek.


Case van de maand:

De praktijkcase in deze nieuwsbrief is van de winnaar van de Smarter Learning Award. De prijs wordt jaarlijks door een vakjury namens e-Learning.nl uitgereikt. De case beschrijft de oplossing waarmee AtHand de prijs won.
Klik hier om direct naar de case te gaan.

 

Recent op e-Learning.nl

Uitgelicht

De afgelopen periode uitgelicht op e-Learning.nl:

MOOCs: (nog) geen accreditatie
Op korte termijn geen accreditatie door NVAO.

Hoger onderwijs in het westen
Welke westerse landen bieden het beste hoger onderwijs?

Toekomstscenario’s online leren
Scenario’s over de toekomst van online leren.

Online leren is dood
Roger Schank luidt de noodklok over gratis MOOCs.

Waarom 'online leren dood is'
Analyse van de site Management & Strategie in Digital Higher Ed.

 

 

Headlines

Headlines is de rubriek op de homepage waarin de redactie dagelijks verwijst naar nieuws en achtergronden op buitenlandse sites. Hierbij een selectie van het aanbod van de afgelopen periode.

Trends
EdTech Trends in 2014
Masie's Learning TRENDS

Tools
NextGen LMSs
Choose Best Authoring Tool

MOOCs
Guideline How to MOOC?
Impact of MOOCs on Education

Achtergrond
Open resources & libraries
Flip the system

Blended learning
Blended learning Implementation
Successful Blended Learning Transition

Gaming
Make Games Effective
Gamification in Business

Big data
Big data can transform learning
Learning Analytics Important

Instructional design
ID & e-Learning Links
Laws of Perception in Design


Colofon
Deze nieuwsbrief is een initiatief van e-Learning.nl, een onafhankelijke portal met als doel het informeren van alle betrokkenen en het op elkaar afstemmen van vraag en aanbod.

Contact:
Postbus 14797
1001 LG Amsterdam

T. 06 53 64 03 78
F. 084 87 56 967
E. info@e-learning.nl

Wilt u onze nieuwsbrief niet meer ontvangen? Log in op e-Learning.nl een schrijf u uit voor de nieuwsbrief.

Van rondrijden naar partnership

Opdrachtgever: Nokia HERE
Opdrachtnemer: AtHand
Klantvraag: Invoeren nieuwe manier van werken
Oplossing: Serious game

De leervraag die aan AtHand werd voorgelegd, was uitdagend: de geografisch analisten van Nokia HERE (de ‘kaartenmakers’) krijgen te maken met een totaal andere invulling van hun rol. Wat zij gewend waren te doen? Rondrijden in hun auto vol technische snufjes om zo een gebied - letterlijk - in kaart te brengen. In de wereld van vandaag, waar iedereen 24/7 wil beschikken over up to date informatie, is deze werkwijze niet meer toereikend. In hun nieuwe rol gaan de geografisch analisten zich richten op het sluiten van partnerships met partijen die beschikken over de gewenste data. Een compleet nieuwe manier van werken, waarvoor een andere mindset en vaardigheden nodig zijn.

Hoe pak je dat aan?
Gedrag gaat niet om begrijpen, gedrag gaat om doen. Herhalen, elke dag opnieuw. Training-on-the-job dus. Door het spelen van The Map Makers Society - een online training game - brengen de geografisch analisten gedurende 8 weken, 15 minuten per dag de nieuwe werkwijze in praktijk.

Collega’s worden gestimuleerd om samen te werken en om te leren van elkaar. Door je collega’s uit te dagen voor ‘kennisbattles’, verbeter je continu zowel je eigen kennis en vaardigheden als die van je collega’s. De meeste punten verdien je door met je team in de praktijk het ‘gewenste gedrag’ te vertonen, de nieuwe manier van werken te laten zien. The Map Makers Society stuurt op status, competitie, vakmanschap en fun: principes van Brein Centraal Leren die mensen ‘open’ maken voor leren en veranderen en waarmee een maximaal en langdurig leereffect wordt bereikt.

 

Liefde voor het vak
Geografisch analisten zijn vakidioten. Specialisten op het gebied van cartografie. Het concept van The Map Makers Society speelt in op hun liefde voor het vak. Via het platform van The Map Makers Society dagen beroemde vakbroeders uit het verleden, zoals Mercator en Vespucci, hen uit om opdrachten uit te voeren die overeenkomen met de nieuwe manier van werken. Elke opdracht wordt geïntroduceerd door een videoboodschap van The Master of the Map Makers Society, waarin hij steeds een les van een historische vakbroeder verwerkt. Vanuit het platform hebben de spelers direct toegang tot templates, programma’s en systemen die horen bij de nieuwe werkwijze en die zij nodig hebben om de opdrachten tot een goed einde te brengen.
Opdrachten worden beoordeeld door managers, die in The Map Makers Society de rol van ‘coach’ krijgen. Is het resultaat onvoldoende? Dan helpt de coach zijn team via het platform met de juiste feedback op weg.

Collega’s inspireren elkaar
De geografisch analisten, verspreid over de hele wereld, komen via The Map Makers Society met elkaar in contact. Op het platform wisselen ze tips en ideeën uit over hun nieuwe rol. In de Market Place verdienen ze extra punten met het delen van best practices. Teams die even niet zo goed weten hoe ze verder moeten, worden door het werk van collega’s geïnspireerd in het vinden van een oplossing.

What's in it for ...?
De winnaars mogen hun verzamelde punten omzetten in een schenking aan een zelf gekozen goed doel en … vergaren eeuwige roem als erelid van de Map Makers Society. Het resultaat voor Nokia HERE: 75% van de doelgroep heeft in de praktijk laten zien dat zij klaar is voor de nieuwe manier van werken!

AtHand en Serious Games
Marcel Mens, directeur AtHand: “Met serious games kun je je eigen contactkanalen trainen en incentive programma's structureler door laten werken. AtHand is hierin dé specialist met tien jaar ervaring. Het Amsterdamse bureau ontwikkelde traininggames voor onder meer accountants, telecomverkopers, callcentermedewerkers en management trainees waarmee niet alleen kennis en vaardigheden worden verbeterd, maar tegelijkertijd forse stijgingen in klanttevredenheid, conversie en sales zijn gegeneerd.”

 



Meer weten ?

Web: www.athand.nl

Mail: marcel@athand.nl

Tel: 020 - 420 35 90




Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.