Terugblik op LearnTEC 2013
Eind januari beleefde Karlsruhe de 21e editie van de LearnTEC, een beurs en conferentie. Een aantal kengetallen: 3 dagen; 84 presentaties en workshops; 210 leveranciers; 6000 bezoekers. In deze een terugblik van Eric Kluijfhout.
Het programma
Veel onderwerpen die we het afgelopen jaar ook in Nederland op bijvoorbeeld De Onderwijsdagen, het Elearning Event, en het CVI-congres voorbij hebben zien komen: mobiel leren, serious games, augmented reality, blended learning, OER, MOOC’s .... Daar staat tegenover dat ik niets heb kunnen vinden over bijvoorbeeld learning analytics en de flipped classroom, maar wellicht hebben onze oosterburen daar hun eigen termen voor ....
Naast technologie waren er ook aparte tracks voor didactiek – in lijn met de Duitse focus op ‘bildung’ – en voor management. Wat vooral opviel was dat er vrijwel geen presentaties werden verzorgd vanuit het onderwijs, maar vooral vanuit bedrijven, (semi)overheid, consortia, en lopende EU-projecten. Door de geringe focus op het onderwijs, is Karlsruhe geen voor de hand liggende bestemming voor docenten die benieuwd zijn naar wat er op Duitse scholen gebeurt en die willen netwerken met collega-docenten.
De presentaties
Hieronder een korte typering van de bijgewoonde presentaties, met links naar de bijdragen die eerder op e-learning.nl zijn verschenen:
Een intelligente tutor voor je LMS? Een net gestart en EU-gefinancierd project met als doel een intelligente e-tutor plug-in voor bestaande LMS’en te ontwikkelen. Het is de bedoeling binnenkort de interface-specificaties te publiceren.
E-portfolio voor de chemische industrie. Een afgerond pilot-project voor de chemische industrie, gericht op het invoeren van competentieprofielen, EVC-waardering, en een centraal e-portfolio. De profielen doen erg denken aan de Colo-matrices. De uitdaging waar ze na afronding van de pilot voor staan is herkenbaar: waar moet dit belegd worden, welke organisatie heeft het mandaat hiervoor?
Hoe ouderen leren. Schrik niet, dit geldt vanaf een jaar of 40! Onderzoek m.b.v. MRI-scans heeft de afgelopen jaren veel nieuwe inzichten opgeleverd over de verschillen in het functioneren van de hersenen tussen jongeren en ouderen, en hoe dat leren beïnvloedt. Een top-presentatie, ondanks het feit dat e-learning/TEL in het hele verhaal niet voorkwamen!
Innoveren bij KPMG. Hoe voert een organisatie die als motto heeft ‘cutting through complexity’ zelf e-learning in? Eigenlijk op een vrij ‘standaard’ manier, maar wel strak georganiseerd.
Onderzoek(?) naar serious games. Hoe een EU-gefinancierd project onderzoek doet naar, en serious games ontwikkelt voor, de gezondheidszorg. Een aanrader voor mensen met een cynische kijk op EU-gefinancierde projecten.
Duits als het nieuwe Esperanto? Waarin Die Deutsche Welle laat zien hoe ze ‘oude’ en ‘nieuwe’ media slim combineren om wie het maar wil Duits te laten leren. Aanrader voor zowel docenten als individuele leerlingen Duits.
Hoger onderwijs voor het MKB. Hoe Beieren, toonaangevende kennis- en innovatieregio binnen Europa, er in slaagt om hoger beroepsonderwijs online en gratis toegankelijk te maken voor werknemers in het MKB. Aanrader voor de Nederlandse politiek .......
Werkplekleren vanuit het individu en de organisatie. Waarin Peter Honey zijn uit de jaren ’80 stammende typering van leerstijlen nogmaals de revue laat passeren.