Logo e-Learning

Is deze mail onleesbaar?

Bekijk de webversie.

Maandelijkse nieuwsbrief maandag 15 april 2013

SCORM wordt ingeblikt

Ken je SCORM nog? De standaard waarmee we wereldwijd e-learning-content zouden kunnen uitwisselen en kunnen afspelen binnen elke elektronische leeromgeving? Het zou de gouden formule moeten zijn. Maar ruim 10 jaar later stappen we over op blik.

 

Atrivision

e-Learning.nl verwelkomt Atrivision als nieuwe marktspeler! Atrivision is uw partner voor effectief vormgeven van leren & ontwikkelen in uw organisatie.

 

Vacatures

Het Reinier de Graaf Ziekenhuis zoekt een Projectleider blended learning (32 uur).

TinQwise zoekt creatief strateeg met lef!

International Baccalaureate is op zoek naar een Online Professional Development (PD) Course Developer



Webinar van Jay Cross

De Amerikaan Jay Cross is een veteraan binnen het vakgebied van leren en technologie. Maar hij is nog steeds 'going strong'. Bekend is Cross vooral door de aandacht die hij heeft gevestigd op het belang van informeel leren. Zijn weblog is een 'must read' voor elke geinteresseerde. Anderen zullen Jay Cross kennen van zijn inhoudelijke bemoeienis met de Online Educa, het jaarlijkse congres in Berlijn. Op 30 april geeft Jay Cross een gratis webinar van een uur, waarin hij zal laten zien "how you can make learning stick in your learners’ minds using a variety of innovative techniques". Het webinar begint 's avond om 8 uur Nederlandse tijd. Dus alleen geschikt voor iedereen die denkt na een dag feestelijkheden nog nuchter en fris genoeg te zijn voor het opslaan van nieuwe informatie. Wie op 30 april geen tijd of zin heeft, kan vóór die tijd proberen een van de boeken te winnen, die Cross de moeite van het lezen waard vindt. Doe daarvoor mee aan de voorbereidingen voor het webinar door feedback te geven op zijn site. Wie het seminar wil volgen, moet zich wel even aanmelden.

 



Case van de maand: Bright Alley

Klik hier om direct naar de case te gaan.

 



e-Learning Event

Het is bijna zo ver en hét jaarlijkse e-learning-event vindt plaats. Dinsdag 16 april staat Congrescentrum Brabanthallen in Den Bosch weer in het teken van leren en technologie. Uiteraard is e-learning.nl daar ook vertegenwoordigd. Redacteur Job Bilsen zal tijdens de dag verslag doen van wat hij aan interessants tegenkomt. Dus iedereen die niet in de gelegenheid is om naar Den Bosch af te reizen, kan de hoogtepunten gedurende de dag op e-Learning.nl bijhouden. Daarnaast deelt e-Learning.nl de jaarlijkse e-Learning Awards uit. De awards zijn een initiatief van e-Learning.nl. Een deskundige jury beloont jaarlijks interessante e-learning-ontwikkelingen en -ontwikkelaars. Dit jaar worden de prijzen uitgereikt in twee categories:

1. Smarter Learning Award, met als genomineerden:

  • De ABCDE Game (Erasmus MC, SBHOH, IJsfontein, Technische geneeskunde TU Twente)
  • Pitch to peer (Psychologie – Universiteit van Leiden)
  • UWV WERKbedrijf van de toekomst experience (UWV, Bright Alley)
  • Waar is Vita? The quest for Europe (Sens Adviseurs)

2. Jong e-Learning Talent, met als genomineerden:

  • Brain Matters (Psychology and Neuroscience - Maastricht University) 
  • Feedback Fruits (Feedback Fruits)

Het event - voorheen het Nationale e-Learning Congres - duurt dit jaar één dag. Het accent ligt - naast de inhoud - op netwerken en kennismaken met nieuwe ontwikkelingen. Meer informatie op de website van het event.

 

Suggesties?

Beschikt u zelf over interessant nieuws op het gebied van e-learning? Neem dan contact met onze nieuwsredactie via redactie@e-learning.nl zodat u in aanmerking kunt komen voor free publicity in de nieuwsrubriek.



Colofon

Deze nieuwsbrief is een initiatief van e-Learning.nl, een onafhankelijke portal met als doel het informeren van alle betrokkenen en het op elkaar afstemmen van vraag en aanbod.

Contact:

Postbus 14797

1001 LG Amsterdam



T. 06 53 64 03 78

F. 084 87 56 967

E. info@e-learning.nl

Wilt u onze nieuwsbrief niet meer ontvangen? Log in op e-Learning.nl een schrijf u uit voor de nieuwsbrief.

Bright Alley: prikkelen, leren en borgen

De kracht van blended programma’s

Bright Alley ontwikkelt e-learning-programma’s voor opdrachtgevers in verschillende branches (Financiën, Productie en logistiek, Overheid en non-profit, Retail, Infrastructuur, Cross media, Zakelijke dienstverlening en Zorg). De laatste jaren is een trend zichtbaar dat bedrijven niet alleen een oplossing vragen voor ‘leervragen’, maar ook voor vragen die gaan over gedragsverandering en slimmer werken. Dit vraagt om meer dan alleen een losse e-learningmodule of om gamification. Bright Alley ontwikkelt bij dit soort vragen - samen met de klant - bij voorkeur een blended programma. In dit artikel twee praktijkvoorbeelden van deze aanpak.

Introductie nieuwe medewerkers

Een grote financiële instelling was op zoek naar een ‘onboarding programma’, bedoeld om nieuwe medewerker een goede start te geven bij de bank en bedoeld om hen daar thuis te laten voelen. Samen met de bank werd een interactief, innovatief introductieprogramma bedacht. Twaalf weken lang kregen de medewerkers prikkelende e-mails met een voor hen en voor de bank relevante vraag. Naar aanleiding van die vragen werden zij doorverwezen naar speciale intranetpagina’s of naar e-learningmodules die aansloten bij het onderwerp. Het leren vond niet alleen plaats in de digitale wereld, maar ook tijdens live bijeenkomsten en in gesprekken met een host en hun manager. Het blended programma zorgde voor het borgen van het geleerde, door de informatie meerdere keren en op verschillende manieren terug te laten komen én door er voor te zorgen dat de informatie handig terug te vinden was via het intranet. Inmiddels heeft Bright Alley ook een light-versie van het programma gemaakt, voor medewerkers die door de bank tijdelijk worden ingehuurd.

Nadenken over toekomstige rol

Bij het UWV WERKbedrijf was één van de belangrijkste doelen dat medewerkers na het programma een goed onderbouwde beslissingen zouden kunnen nemen over hun toekomstige rol als werkcoach. Daarom werd gekozen voor een leeroplossing waarin naast kennis ook ervaring een belangrijk rol speelde. In de voorbereiding werden medewerkers geprikkeld met behulp van zelftests en serious games. Zo konden zij niet alleen ontdekken hoe zij op dat moment in hun werk stonden, maar werden ze ook geconfronteerd met vragen als: hoe zij zichzelf zien werken in de toekomst; wat volgens hen dan belangrijk wordt; welke competenties de werkcoach van de toekomst heeft. Via storytelling, een interactief scenario, augmented reality en reflectieworkshops werden de medewerkers ondergedompeld in het werken in 2015. In het natraject werd de opgedane kennis geborgd door middel van zelfreflectie, feedback en een herbelevenis: een paskamer waarin elke deelnemer kon bepalen hoe de toekomst bij hem of haar past.


Waarom deze learning-oplossing?

Bright Alley gelooft in een Growth Mindset, wat wil zeggen dat Bright Alley gelooft dat mensen in staat zijn te veranderen en beter te worden door nieuwe dingen te zien en te oefenen. Ofwel: iedereen kan beter worden door nieuwe kennis en ervaringen. Dit in tegenstelling tot een Fixed Mindset, waarbij wordt gedacht dat kwaliteiten, intelligentie en vaardigheden min of meer vast staan. Het leren nieuwe kennis of het opdoen van nieuwe vaardigheden gaat het gemakkelijkst als mensen intrinsiek gemotiveerd zijn om iets nieuws te leren of te beleven. Mensen raken intrinsiek gemotiveerd door hen te verleiden en te prikkelen zodat zij de relevantie ook daadwerkelijk gaan voelen. Hierna kan pas een begin worden gemaakt met het uitwisselen en opbouwen van kennis. Dan pas kunnen reguliere leerinterventies zoals training of e-learning een rol spelen. De taak van Bright Alley is om deze leeromgeving samen met de klant zodanig in te richten dat medewerkers worden geprikkeld en worden gemotiveerd om te leren en/of ander gedrag te vertonen. Cruciaal hierbij is om na te denken hoe medewerkers niet alleen een eenmalige ervaring ondergaan, maar hoe zij in die verandering blijvend kunnen worden ondersteund. Om dat te realiseren, is het belangrijk als de klant kan worden meegenomen in deze visie op leren en veranderen.

 

Ervaringen van cursisten

Uit onderzoek van het UWV WERKbedrijf blijkt dat 93% van de deelnemers aan het programma zeer tevreden is. Dat bleek ook uit de activiteiten van de deelnemers in de digitale omgeving. Na de eerste voorbereiding, zijn op het platform ruim 5100 reacties geplaatst. Daarnaast ontstonden na de ervaringsdag levendige discussies op het platform . Betrokkenen bij het UWV WERKbedrijf ervaren dat de (arbeids)mobiliteit ook daadwerkelijk is toegenomen.

Enkele reacties na het doorlopen van het programma:

Werkcoach: "Met je eigen creativiteit en inzet kan deze verandering ook weer tot een nieuwe uitdaging leiden"
Adviseur wg-diensten: "Inspireren, we gaan er voor!!"
Senior werkcoach: "Digitale dienstverlening is de onvermijdelijke toekomst. Laten we kijken naar de kansen die het kan bieden!"
Controller: "Van iedere uitdaging leer je en word je beter!"

Uit evaluaties bij de financiële instelling blijkt dat de nieuwe medewerkers zich na het programma welkom voelen; dat zij de missie, visie en strategie van het bedrijf begrijpen; dat zij een hogere betrokkenheid tonen en dat zij trots zijn op de organisatie waarvoor ze werken. Dat zijn resultaten waar Bright Allley als partner in online leren trots op is.

Voor meer informatie: www.brightalley.nl of tel: +31 (0)30 2123 200.

 

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.