Geef uw mening!

Discussier hier over uw e-Learning onderwerpen!

Stel hier de vraag die u bezig houdt en ga in discussie met onze bezoekers.
Tevens kunt u vrij reageren op de door andere bezoekers gestelde vragen!

Heeft u een vraag?
Om een vraag toe te kunnen voegen dient u te zijn ingelogd.
Inloggen (of registreren) kunt u hier.


Van Erwin 12-12-2012 | Article Rating
(5) reacties

E-LEarning als 'school' voor e-Health?

Ik kom binnenvallen in de wereld van eLearning met een duidelijke vraag. Vanuit de GGZ houd ik mij onder andere bezig met het volgen van ontwikkelingen in de e-health en het vertalen naar toepassing in de eigen GGZ organisatie. ik heb het idee dat eLEarning en eHealth nogal langs elkaar heen leven. Terwijl ik het idee heb dat we vanuit eHealth juist veel kunnen leren van eLearning!
  • Hoe gebruik je online het best als didactisch middel?
  • Hoe structureer en ontsluit je informatie op een leergerichte manier?
  • Hoe manage je deelname, registraties, accounts etc. op een efficiente manier?
  • Hoe zorg je dat technisch gesproken platformen met elkaar praten
  • Wat zijn de pitfalls en succesfactoren van online leren?
  • Kan eLearning inzetten met meerdere partijen om juist patientgerichte informatie te ontsluiten werken?
En zo kan ik nog wel doorgaan. Mijn idee is dat het zonde is om alle ervaringen die de afgelopen jaren is opgedaan met eLearning implementaties en methodes niet te benutten voor eHealth. Met name als het gaat om leergerichte interventies zoals Coginitieve Gedragstherapie, Psychoeducatie, Gedragtraining etc kan ik me dit goed voorstellen.
Ook kan ik me voorstellen dat meer in contentmatige termen er veel meer ervaring is met het ondersteunen van de divese vormen van leren (auditief, visueel, tekstueel) en hun effect op bepaalde doelgroepen, met andere woorden contentmatige lessen.

Mijn vraag is dan ook helder. Wie heeft hier ideeen over, klopt mijn inzicht en is het waardevol. Wie wil en kan hier over meedenken? Ik kom graag in contact!!

Hoe waardeert u deze bijdrage?




Amarens Bakker
Van Amarens Bakker | 21-12-2012
Beste Erwin,
wij hebben ervaring met beide, zowel e-learning als e-health. Ik ben het met je eens en nodig je uit om eens langs te komen om ervaringen te delen. In het nieuwe jaar dan maar? Alvast de beste wensen!

Erwin
Van Erwin | 27-12-2012
Goed te horen contact lijkt me goed
Marcel de Leeuwe (redactie)
Van Marcel de Leeuwe (redactie) | 28-12-2012
Beste Erwin,

Je opmerking is helemaal waar. Zelf ben ik vooral e-Learning specialist (en vanuit die achtergrond zit ik ook hier in de redactie van e-learning.nl). Maar de laatste paar jaar ben ik ook actief in de zorg en maak ik bijvoorbeeld deel uit van een denktank @nders Werken met organisaties uit de zorg. Die denktank onderzoekt de mogelijkheden van e-Health en Domotica.

Mij viel bij de eerste bijeenkomst al de overeenkomsten erg op. Buiten de aspecten die jij hierboven noemt heerst bij mij het gevoel dat we binnen e-Health in dezelfde valkuilen dreigen te trappen.

Zo is er de neiging om veel nadruk te leggen op de technologie en vergeten we waarvoor we het eigenlijk doen. Vaak komt die nadruk op technologie omdat de mensen die erover nadenken zelf nog worstelen met de technologie. Een gebruiker let niet zo op de technologie maar stelt zich drie vragen die Betty Collis (http://users.edte.utwente.nl/collis/) al heel lang geleden stelde rondom e-Learning: Wat levert mij deze verandering op qua 1) Gemak, 2) Gewin, 3) Genot? De technologie is dan ook een van de minst spannende aspecten van e-Health. Het moet 'gewoon' werken maar de aandacht ervoor moet in balans zijn.

Ook denk ik dat we binnen e-Health met name iets van e-Learning kunnen leren als het gaat over het creëren van draagvlak. Mijn indruk is dat we bij de introductie van e-Learning met soms de verkeerde motieven ons verhaal deden naar de betrokkenen. Ook de manier waarop we welke mensen betrokken bij het proces kon beter. Met name met implementatiemethodieken hebben we binnen e-Learning erg veel geleerd in de laatste 10 jaar. Daar kunnen e-Health projecten veel profijt van hebben.

Als je een keer hierover wil Skypen dan moet je het maar laten weten!

Hartelijke groeten,

Marcel de Leeuwe
marcel@leerbeleving.nl
06-39838989
Erwin
Van Erwin | 02-01-2013
Dag Marcel,

Naast de beste wensen voor 2013, dank voor je reactie!
Ik herken veel van wat je zegt en ben ook blij dat je overeenkomsten ziet en ook de valkuilen. Ook bij de e-health introductie zijn vaak de 'verkeerde'argumenten die voorop staan. Ondanks alle pogingen het vanuit zorg te benadrukken komt het veelal over als middel tot verlaging van de zorgkosten. Dat betekent ook dat veel ontwikkeling erg snel gaat en er bijvoorbeeld papieren protocollen letterlijk worden omgezet. Dit doet geen recht aan het medium en haar mogelijkheden noch aan de manier waarop mensen het web gebruiken en daarnaast ook hoe ze leren! Want een behoorlijk deel van wat wij e-health willen noemen is eigenlijk een vorm van e-learning: hoe om te gaan met bepaalde situaties, dit oefenen/simuleren, werkwijke en denkwijze aanpassen etc.
Over implementatie is het ook goed spreken, ik heb 11 jaar voor Pentascope gewertk waar we ons primair richtten op implementatie (van verandering).

Wat mij betreft wel een meeting in enige vorm waard

Groet

Erwin Poppen
erwin.poppen@ggzdrenthe.nl
Learnworks.com
Van Learnworks.com | 11-07-2013
E-learning kan veel bijdragen, mits de mensen zelf de content kunnen maken. Dus: geen voorgebakken Scorms, maar materiaal wat artsen en behandelaars zelf kunnen maken, en waar patienten op kunnen reageren.
Als je even contact opneemt kunnen we een demo regelen of uitleggen waarom responsive e-learning goed kan zijn.

http://www.learnworks.com
http://www.learnworks.com/nl/vraag-demo-aan/

roel.hogendoorn@learnworks.com
055-5769266
Plaats hieronder uw reactie. Door in te loggen kunt u direct reageren, zonder uw naam en e-mailadres te hoeven invoeren.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Website

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.