Logo e-Learning

Is deze mail onleesbaar?
Bekijk de webversie.

Maandelijkse nieuwsbrief woensdag 6 februari 2013

Jaarlijkse ILIAS-seminar
Future Learning houdt op 25 april het jaarlijkse E-Learning ILIAS-seminar voor bedrijven, overheden en onderwijsinstellingen. ILIAS is een open source Learning Management Systeem dat helpt leerprocessen te optimaliseren, kennis te delen en is te gebruiken als samenwerking- en communicatieplatform.

Aanmeldmogelijkheid via de ILIASDutch Community omgeving. Voor meer informatie ga naar Future Learning.

 

e-Learning Awards 2013
Voor de e-Learning Awards - een initiatief van e-learning.nl - zijn dit jaar 24 inzendingen binnen gekomen. De e-Learning Awards worden uitgereikt tijdens het jaarlijkse e-Learning Event. De prijzen wordt uitgereikt aan organisaties of personen die een project of product hebben ontwikkeld dat een voorbeeld is in de sector.

 

Gratis webinar e-Learning Event
In aanloop naar het E-learning Event geeft Cirquest een live webinar. Op donderdag 14 februari om 15:30 uur verzorgen Marianne Voskamp van het Spaarne Ziekenhuis en Kristine Biegman van Cirquest een webinar met als onderwerp: Veilige Zorg! Belangstellenden kunnen zich aanmelden.

 

Vacature
Het Reinier de Graaf Ziekenhuis zoekt een e-learning beheerder & -ontwikkelaar (parttime). Voor meer informatie kijk hier.


Terugblik op LearnTEC 2013

Eind januari beleefde Karlsruhe de 21e editie van de LearnTEC, een beurs en conferentie. Een aantal kengetallen: 3 dagen; 84 presentaties en workshops; 210 leveranciers; 6000 bezoekers. In deze een terugblik van Eric Kluijfhout.

Het programma
Veel onderwerpen die we het afgelopen jaar ook in Nederland op bijvoorbeeld De Onderwijsdagen, het Elearning Event, en het CVI-congres voorbij hebben zien komen: mobiel leren, serious games, augmented reality, blended learning, OER, MOOC’s .... Daar staat tegenover dat ik niets heb kunnen vinden over bijvoorbeeld learning analytics en de flipped classroom, maar wellicht hebben onze oosterburen daar hun eigen termen voor ....

Naast technologie waren er ook aparte tracks voor didactiek – in lijn met de Duitse focus op ‘bildung’ – en voor management. Wat vooral opviel was dat er vrijwel geen presentaties werden verzorgd vanuit het onderwijs, maar vooral vanuit bedrijven, (semi)overheid, consortia, en lopende EU-projecten. Door de geringe focus op het onderwijs, is Karlsruhe geen voor de hand liggende bestemming voor docenten die benieuwd zijn naar wat er op Duitse scholen gebeurt en die willen netwerken met collega-docenten.

De presentaties
Hieronder een korte typering van de bijgewoonde presentaties, met links naar de bijdragen die eerder op e-learning.nl zijn verschenen:

Een intelligente tutor voor je LMS? Een net gestart en EU-gefinancierd project met als doel een intelligente e-tutor plug-in voor bestaande LMS’en te ontwikkelen. Het is de bedoeling binnenkort de interface-specificaties te publiceren. 

E-portfolio voor de chemische industrie. Een afgerond pilot-project voor de chemische industrie, gericht op het invoeren van competentieprofielen, EVC-waardering, en een centraal e-portfolio. De profielen doen erg denken aan de Colo-matrices. De uitdaging waar ze na afronding van de pilot voor staan is herkenbaar: waar moet dit belegd worden, welke organisatie heeft het mandaat hiervoor?

Hoe ouderen leren. Schrik niet, dit geldt vanaf een jaar of 40! Onderzoek m.b.v. MRI-scans heeft de afgelopen jaren veel nieuwe inzichten opgeleverd over de verschillen in het functioneren van de hersenen tussen jongeren en ouderen, en hoe dat leren beïnvloedt. Een top-presentatie, ondanks het feit dat e-learning/TEL in het hele verhaal niet voorkwamen! 

Innoveren bij KPMG. Hoe voert een organisatie die als motto heeft ‘cutting through complexity’ zelf e-learning in? Eigenlijk op een vrij ‘standaard’ manier, maar wel strak georganiseerd.

Onderzoek(?) naar serious games. Hoe een EU-gefinancierd project onderzoek doet naar, en serious games ontwikkelt voor, de gezondheidszorg. Een aanrader voor mensen met een cynische kijk op EU-gefinancierde projecten. 

Duits als het nieuwe Esperanto? Waarin Die Deutsche Welle laat zien hoe ze ‘oude’ en ‘nieuwe’ media slim combineren om wie het maar wil Duits te laten leren. Aanrader voor zowel docenten als individuele leerlingen Duits.

Hoger onderwijs voor het MKB. Hoe Beieren, toonaangevende kennis- en innovatieregio binnen Europa, er in slaagt om hoger beroepsonderwijs online en gratis toegankelijk te maken voor werknemers in het MKB. Aanrader voor de Nederlandse politiek ....... 

Werkplekleren vanuit het individu en de organisatie. Waarin Peter Honey zijn uit de jaren ’80 stammende typering van leerstijlen nogmaals de revue laat passeren. 


Case van de maand: Jutten Simulation

Klik hier om direct naar de case te gaan.


Is LearnTEC de moeite waard?
Een relatief grote beurs, en veel presentaties over e-learning binnen bedrijven, (semi)overheidsinstellingen en consortia. Daarmee is LearnTEC vooral interessant voor het Nederlandse bedrijfsleven en (grotere)instellingen die zich op e-learning willen oriënteren. En dus gedeeltelijk voor dezelfde doelgroep als het Elearning Event.

En hoe verhoudt LearnTEC zich tot die echt grote Duitse e-learning happening Online Educa? Online Educa is zonder meer interessanter voor (internationale) onderzoekers en e-learning adepts die reeds goed zijn ingevoerd. Maar op Online Educa kan je als relatieve nieuweling ook verdwalen. Dat zal op LearnTEC niet gebeuren, terwijl het aanbod op zowel de conferentie als de beurs toch breed is.

En het Duits? Met twee jaar middelbareschool-duits en zo nu en dan een vakantie in Duitsland zijn de meeste presentaties goed te volgen.

Win gratis toegang tot e-Learning Event

e-Learning.nl is partner van hét e-Learning Event, 16 april in Den Bosch. De organisatie stelt één gratis toegangskaart beschikbaar. e-Learning.nl verloot die onder de lezers van de nieuwsbrief en de website. Maar daar moet je wel wat voor doen.

Voor e-Learning.nl is 2013 het jaar van de vernieuwing. De nieuwsbrief gaat zowel qua inhoud als opmaak op de schop. En de site gaat nog rijkere informatie bieden. Daar wordt door alle betrokkenen hard aan gewerkt. Maar wat wil de lezer? Laat je stem horen. De inzender van het verrassendste, creatiefste, meest vernieuwende idee wint de gratis kaart. Inzenden kan tot 15 maart. Stuur je ideeën naar hetbesteidee@e-learning.nl. Over de uitslag wordt niet gecorrespondeerd.



Suggesties?

Beschikt u zelf over interessant nieuws op het gebied van e-learning? Neem dan contact met onze nieuwsredactie via redactie@e-learning.nl zodat u in aanmerking kunt komen voor free publicity in de nieuwsrubriek.


Colofon
Deze nieuwsbrief is een initiatief van e-Learning.nl, een onafhankelijke portal met als doel het informeren van alle betrokkenen en het op elkaar afstemmen van vraag en aanbod.

Contact:
Postbus 14797
1001 LG Amsterdam

T. 06 53 64 03 78
F. 084 87 56 967
E. info@e-learning.nl

Wilt u onze nieuwsbrief niet meer ontvangen? Log in op e-Learning.nl een schrijf u uit voor de nieuwsbrief.

Virtuele Praktijkopleiding voor nieuwe medewerker bij Sligro

Opdrachtgever: Sligro Food Group
Opdrachtnemer: Jutten Simulation
Klantvraag: Hoe kunnen we het selecteren en opleiden van winkelmedewerkers verbeteren?
Oplossing: simulatie

Klantvraag

Het inwerken van nieuwe winkelmedewerkers is een tijdrovende bezigheid: een nieuwe caissière krijgt gemiddeld twee dagen on-the-job training van een ervaren collega en is dan alleen opgeleid voor de meest voorkomende situaties achter de kassa. Daarnaast valt een groot deel van de nieuwe medewerkers al na enkele weken uit omdat ze niet over de juiste vaardigheden beschikken of door gebrek aan motivatie. Sligro wilde dat nieuwe medewerkers goed voorbereid en kwalitatief beter opgeleid aan de eerste werkdag zouden beginnen, maar tegelijkertijd wilde het bedrijf ook besparen op opleidingskosten en het uitvalpercentage in de eerste maanden verlagen. Om dit te bewerkstelligen heeft Jutten Simulation samen met EMTÉ (de supermarktketen van Sligro) een online inwerkplatform ontwikkeld.

Testimonial

Oplossing

Het inwerkplatform bestaat uit twee e-learningmodules: de Just Kassatrainer en de Just Introductietrainer. In het nieuwe selectie- en opleidingsproces van Sligro wordt een sollicitant na het eerste kennismakingsgesprek gevraagd om de trainingsmodules te doorlopen: de Just Introductietrainer en voor caissières in spe ook de Just Kassatrainer. De sollicitanten ontvangen direct na het gesprek een link waarmee ze de online trainingen thuis kunnen volgen. Als de sollicitant slaagt, neemt EMTÉ hem of haar in dienst en wordt het contract automatisch opgestuurd.

Didactische principes

Beide trainingsmodules zijn gebaseerd op het principe van leren door te doen. De Just Kassatrainer kan het best omschreven worden als een Virtuele Praktijkopleiding: de cursist gaat aan de slag in een simulatie van de werkplek waarin alle (kassa)procedures in de virtuele supermarkt precies werken zoals in het echt. Een intelligente virtuele coach begeleidt de cursist. Ze geeft feedback, reflecteert op het leerproces en is beschikbaar voor vragen. De cursist heeft zo de gelegenheid om in zijn eigen tempo te leren en te oefenen. In de Just Introductietrainer maken cursisten een virtuele en interactieve eerste werkdag mee, waarin onder meer huisregels, veiligheidprocedures en klantgerichtheid aan bod komen.

Just Kassatrainer

Resultaten

Door het nieuwe inwerkprogramma is EMTÉ verzekerd van gemotiveerde medewerkers die vanaf dag één operationeel zijn. Volgens eigen zeggen beginnen medewerkers met meer zelfvertrouwen hun eerste werkdag omdat ze goed voorbereid zijn. Ook Nick van Sante (hoofd beleid en ontwikkeling binnen Sligro Food Group) is enthousiast over het nieuwe inwerkplatform: ‘Een manager hoeft een medewerker slechts aan te melden binnen de elektronische leeromgeving van EMTÉ en kan de vorderingen van de sollicitant exact volgen. Zo weet hij precies wanneer de nieuwkomer instroomt. Deze is bekend met de huisregels van EMTÉ en kan direct aan de slag. Dat levert absoluut tijdswinst op’.

Doordat het proces volledig geautomatiseerd is, bespaart het niet alleen op opleidingskosten maar verlicht het ook de administratieve druk op het hoofdkantoor van Sligro. Bovendien slagen ongeschikte of ongemotiveerde sollicitanten niet voor de trainingsmodules waardoor het uitvalpercentage gedaald is.

Uit onderzoek van TNO bleek dat de oplossing werkt: “De prestaties en competenties van de medewerkers opgeleid met de kassatrainer waren tenminste zo goed en op bepaalde punten zelfs beter. Met name taken die in de praktijk niet zo veel voorkomen, worden met serious games zoals de Kassatrainer beter geleerd.”

Verder won Jutten Simulation verschillende prijzen met de e-learningoplossingen. Zo bekroonde BrandonHall (het toonaangevende internationale onderzoeksinstituut op het gebied van e-learning) het inwerkplatform met een zilveren BrandonHall Award in de categorie Best Result of a Learning Program. Volgens de jury zet Sligro de e-learning ‘inventief in’ en ‘realiseert het niet alleen een kostenbesparing, maar verhoogt het tegelijkertijd de kwaliteit van de medewerkers’. Verder ontving Jutten Simulation met de Just Kassatrainer de ING Retail Jaarprijs in de categorie Beste Retail Excellence Idee: ‘een bewezen concept dat een grote bijdrage levert aan de effectiviteit van een retailorganisatie’ oordeelde de jury.

Jutten Simulation ontwikkelt e-learning voor opdrachtgevers als Fokker, Philips, HEMA, Blokker, Zeeman, HUBO en AS Watson. Voor meer informatie: www.just.nl of tel 024 377 97 66.

Jutten Simulation Learning by doing

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.