Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor juni 2025

Introductie AI-fluency framework
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-06-2025 | Article Rating | (0) reacties

Introductie AI-fluency framework

Een tijd geleden schreef ik dat het niet voldoende is dat je beschikt over basale bekwaamheid op het gebied van ‘AI’. Het gaat om ‘AI-vloeiendheid’, AI-fluency. Hoe kun je effectief, verantwoord én creatief samenwerken met AI? Het AI Fluency Framework, ontwikkeld door Rick Da... Lees verder
OEB zoekt 30 jonge talenten (gratis deelname aan de Online Educa in Berlijn)
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-06-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

OEB zoekt 30 jonge talenten (gratis deelname aan de Online Educa in Berlijn)

De organisatie achter OEB, een van Europa’s grootste congressen over leren, opleiden en onderwijs, start de tweede editie van het het “30 under 30″ programma. Dit initiatief biedt dertig jonge professionals en onder de 30 jaar gratis toegang tot editie 2025 van de Online Educa in B... Lees verder
De geheugenparadox: waarom informatie onthouden nog steeds belangrijk is (ook nu we de beschikking hebben over AI-toepassingen)
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-06-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

De geheugenparadox: waarom informatie onthouden nog steeds belangrijk is (ook nu we de beschikking hebben over AI-toepassingen)

Als we steeds minder informatie onthouden en ons denken uitbesteden aan AI-toepassingen, dan zullen we steeds minder intelligent worden. Deze waarschuwing doen Barbara Oakley en collega’s in het hoofdstuk The Memory Paradox: Why Our Brains Need Knowledge in an Age of AI. Zij pleiten voor een m... Lees verder
Toekomst van leren, opleiden en onderwijs samen vormgeven #oeb25
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-06-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Toekomst van leren, opleiden en onderwijs samen vormgeven #oeb25

We kunnen de toekomst van leren actief vormgeven door scenariodenken toe te passen, waarbij “wat als”-vragen helpen om van voorspelling naar mogelijkheden te verschuiven. Professor Gilly Salmon introduceert in haar artikel “The Learning Tree: Branching into Possibility” een n... Lees verder
Bevorderen AI-toepassingen ‘metacognitieve luiheid’?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-06-2025 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Bevorderen AI-toepassingen ‘metacognitieve luiheid’?

Jill Barshay vat twee studies samen over een onderwerp dat ik al een aantal keren in mijn bijdragen aan de orde heb gesteld: veel lerenden laten AI-toepassingen hersenwerk voor hen doen. Onderzoekers spreken volgens Barshay van ‘metacognitieve luiheid’, waarbij lerenden kritische denkpro... Lees verder

Meest gelezen nieuws

25-06

Introductie AI-fluency framework

Door: Wilfred Rubens (redactie)

Achtergronden aanbieders

Vacatures in de markt

Er zijn op dit moment geen openstaande vacatures.

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.