Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-07-2019 | Article Rating | (0) reacties

Waar chatbots niet goed in zijn, als het gaat om leren

Waar chatbots niet goed in zijn, als het gaat om leren

Chatbots worden gebruikt voor leren, opleiden en onderwijs. Volgens Clark Quinn lopen we echter het risico dat chatbots verkeerd worden geïnterpreteerd en toegepast. Het stellen van vragen en het beantwoord krijgen van vragen is volgens hem namelijk niet hetzelfde als leren.

Quinn schrijft dat chatbots gebruik kunnen maken van geavanceerde natural language processing of van eenvoudige ‘keyword matching’. Dit laatste is niet heel complex en kan al in bepaalde behoeften voorzien. Bijvoorbeeld op het gebied van klantenservice.

Kunnen ze echter ook voor leren worden gebruikt?

Clark Quinn meent dat chatbots goed zijn in het beantwoorden van eenvoudige vragen (bijvoorbeeld over procedures). Verder kunnen chatbots ook bronnen analyseren en vragen stellen. Chatbots kunnen volgens Clark daarom niet alleen gebruikt worden voor performance support, maar ook voor (formeel en informeel) leren. Chatbots kunnen op deze manier gebruikt worden om te kijken of lerenden de inhoud hebben begrepen.

Maar, meent Clark, kennisontwikkeling op deze manier is niet voldoende voor leren. Bij kennisontwikkeling gaat het onder meer om het afstemmen van nieuwe kennis op datgene wat we al weten. Lerenden moeten ook nieuwe vaardigheden ontwikkelen om kennis in de eigen context toe te passen en feedback te krijgen.

Meaningful practice is key.

Het leren nemen van complexe beslissingen moet je volgens Clark oefenen in een passende uitdagende omgeving. Er moet sprake zijn van een context met plausibele alternatieve beslissingen die betrouwbare misconcepties, bewuste complexiteit, en dergelijke, bevat. Dit is volgens Clark de rol van de learning experience designer. Kunstmatige intelligentie -zoals chatbots- is daar nog niet toe in staat, stelt hij.

Clark meent dat we bij leren binnen organisaties te vaak hebben gekozen voor het dumpen van informatie en het testen van kennis.  Chatbots kunnen dat vervangen, maar dat maakt niet echt het verschil binnen organisaties.

Clark Quinn pleit ervoor dat we ons meer bewust moeten zijn van de noodzaak van meer betekenisvolle resultaten van de investeringen in leren en ontwikkelen. Het gaat om doelbewust oefenen binnen belangrijke en relevante contexten. Daarbinnen kunnen chatbots wel een rol spelen, als kennis betekenisvol wordt.

Mijn opmerkingen

Clark Quinn wijst terecht op een belangrijke beperking van chatbots. Eerlijk gezegd heb ik echter nog geen pleidooi gelezen dat de didactische waarde van chatbots overschat.

Verder heeft Clark een wat eenzijdige kijk op chatbots voor leren, opleiden en onderwijs. Chatbots kunnen namelijk ook worden ingezet voor studievaardigheden en voor het bevorderen voor reflectie. Daarnaast moet je ook de efficiëntievoordelen van het snel beantwoorden van veel eenvoudige vragen (vaak over het leren) niet wegvlakken. Ik heb vaak over dit onderwerp geblogd.

Voor ‘meaningful practice’ kun je overigens andere leertechnologieën gebruiken (zoals VR, simulaties, serious gaming, video en communicatietools voor het geven van feedback). Ook deze leertechnologieën hebben niet alleen mogelijkheden, maar ook beperkingen. Net als face-to-face leren dat heeft.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Wilfred Rubens (redactie) 09-06-2019

Gepersonaliseerd leren heilige graal?

Veel ronkende verhalen over gepersonaliseerd leren op. Lastige is een gebrek aan eenduidige definities. Wilfred Rubens beschrijft gepersonaliseerd leren als het gebruik maken van de karakteristieken van lerenden om hen specifieke, relevante en adaptieve leerervaringen te bieden.