Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-05-2019 | Article Rating | (1) reacties

Blockchain-technologie voor valideren van leven lang leren

Blockchain-technologie voor valideren van leven lang leren

Ik heb alweer een tijd niet geschreven over blockchain-technologie en leren. Verleden week kwam ik weer een nuttige bijdrage tegen. Daarin wordt vooral gekeken naar het valideren van formele en informele leerervaringen van individuele lerenden. Deze blogpost neemt mijn vragen/twijfels trouwens niet weg.

Inge de Waard (aka @Ignatia) wil de komende tijd een aantal blogposts wijden aan “Blockchain for Learning“. Haar eerste bijdrage is na de introductie als volgt opgebouwd.

a) Belangrijkste idee voor het gebruik van Blockchain (open of gesloten) voor leren
Inge spreekt van een “stapelbare manier” om leren te organiseren of te koppelen. Deze technologie kan een gevalideerde, gepersonaliseerde certificeringsprocedure mogelijk maken. Daarbij gaat het om formeel leren (zoals certificaten en diploma’s) en informeel leren (bv. badges, vaardigheden, ervaringen). De lerende stelt zo een portfolio samen waar de lerende zelf bewijsmaterialen aan toe kan voegen. Dat klinkt mooi. Maar wie is degene die bewijzen van informeel leren mag verstrekken? Staat dat niet haaks op informeel leren? Blockchain-technologie gebruik je immers om bewijsmaterialen van vertrouwenwekkende partijen in op te slaan.

b) Waarom is dit nuttig?
Je verzamelt al het bewijsmateriaal van je leren (formeel, informeel) op één plek. Volgens Inge kan het daarbij om tal van bewijsmateriaal gaan (o.a. ook interacties met experts). Handig voor “reskilling or upskilling their competencies and knowledge“, meent Inge. Er wordt een extra laag toegevoegd waardoor trainen en leren op een veilige en digitale manier kunnen worden gecertificeerd. Maar, vraag ik me af, wie ziet door de bomen nog het bos als je tal van bewijsmateriaal (ook van informeel leren) aan je keten kunt toevoegen? De casus van vluchtelingen die waar ter wereld de beschikking houden over hun certificaten, snap ik. Maar gaan leidinggevenden, werkgevers of HR-afdelingen zich daadwerkelijk in jouw zeer diverse bewijsmateriaal verdiepen?

c) Het gaat om technologie, dus is er sprake van verhitte debatten
Inge doelt met name op verschillende, beschikbare, technologische oplossingen.

d) Blockchain zeg je?
In dit onderdeel legt Inge kort uit hoe blockchain-technologie werkt. Zij benadrukt daarbij het belang van “smart contracts“. Tevens bespreekt zij hier summier kenmerken zoals privacy en het feit dat de lerende eigenaar is van data. Dat klink mooi. De eigenaar heeft echter niet het recht om vergeten te worden. Een ander kenmerk is het belang van standaardisering. Anders kun je niet volgen hoe lerenden zich een leven lang ontwikkelen.

e) Voorbeelden en producten (beschikbaar en in ontwikkeling)
Inge verwijst naar heel wat demo’s, video’s en beschrijvingen van toepassingen op het gebied van blockchain-technologie en leren. Handig. Je vindt hier ook enkele blockchain-bedrijven die zich oriënteren op de toepassing van deze technologie voor leren.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Jos Berden
Van Jos Berden | 27-05-2019
Interessant en superactueel onderwerp. Ik was vorige week op de ATD-conferentie in Washington, waar er ook een sessie over ging van NL'se collega Ger Driesen. Hij schrijft hier ook over (bijvoorbeeld https://www.anewspring.com/blockchain-what-does-it-mean-for-learning/), en je kunt ook info erover downloaden via www.anewspring.com/blockchainbundle.
Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Meest gelezen nieuws

29-05

A beautiful mind

Door: Let’s Learn!
29-05

IMC Learning Suite slaagt voor internationale vergelijkingstest

Door: imc information multimedia communication
30-05

Wie krijgen de SURF Onderwijsawards?

Door: de Redactie
03-06

Maken MOOCs hun beloften waar?

Door: de Redactie

Achtergronden aanbieders

Vacatures in de markt

Column

0 reacties
Van Wilfred Rubens (redactie) 09-06-2019

Gepersonaliseerd leren heilige graal?

Veel ronkende verhalen over gepersonaliseerd leren op. Lastige is een gebrek aan eenduidige definities. Wilfred Rubens beschrijft gepersonaliseerd leren als het gebruik maken van de karakteristieken van lerenden om hen specifieke, relevante en adaptieve leerervaringen te bieden.