Achtergrond

Op deze pagina treft u een serie achtergrondartikelen aan die zijn geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Let’s Learn! | 01-07-2019 | Article Rating | (0) reacties

De 3 mythes rond videoleren

De 3 mythes rond videoleren

Iedere leervorm heeft zo zijn voor- en nadelen. Maar vaak zijn deze niet bekend bij de opkomst van een nieuwe leervorm. Wij vonden drie hardnekkige mythes rond videoleren binnen arbeidsorganisaties. We delen ze graag met je:

  • Mythe #1: Video is passief leren
  • Mythe #2: Video gaat te snel en vereist een steile leercurve
  • Mythe #3: Video vervangt trainers

Uit meerdere onderzoeken blijkt dat het met video makkelijker is om de boodschap goed over te brengen dan met een klassikale sessie of een tekst of boek. Maar ondanks deze onderzoeken zijn er nog steeds een aantal mythes die maar niet verdwijnen. In dit artikel bespreken we de mythes die van invloed zijn op microlearnings die gebaseerd zijn op videoleren. Met microlearning bedoelen we een video van maximaal drie minuten, die door de medewerkers kan worden bekeken op het moment dat deze een vraag heeft of zoekt naar kennis voor het werk.

Mythe #1: Video is passief

Als je een hele documentaire op video gaat bekijken zul je dit zittend doen. Waarschijnlijk in een gemakkelijke houding. Maar als we het hebben over videoleren in de vorm van  microlearning, dan bedoelen we het leren van korte video’s tijdens het werk. Dus zonder dat er een echte onderbreking is van het werk. Het gaat dan altijd over korte video’s, zeg maar van maximaal drie minuten. En aangezien het makkelijk te vinden is en jij het antwoord direct krijgt op wat je zoekt, zul je niet geneigd zijn om er passief bij te gaan zitten. Nee, je weet dat je zo verder kunt, dus je blijft juist actief. Je kunt hetgeen je aan kennis opdoet in de video ook direct toepassen of inzetten om je werk te vervolgen. Voorwaarde is wel dat de makers zich aan de spelregels van microlearning houden: maximaal 3 minuten!

Mythe #2: Video gaat te snel en vereist een steile leercurve

We zijn tegenwoordig gewend aan het gebruik van video in ons privé-leven. Als we niet weten hoe iets werkt, googlen we op het onderwerp. Uit onderzoek weten we ook dat de meeste mensen bij het bekijken van zoekresultaten kiezen voor video’s in plaats van tekst. Vaak gaan we zelfs direct naar YouTube om te zoeken op video’s.

Doordat we YouTube vaak gebruiken, zijn we ook gewend om te navigeren binnen videoplatforms. We weten hoe we de video kunnen stoppen, terugspelen of nog eens bekijken. We houden daardoor zelf controle over de snelheid van wat we zien of herhalen. Een steile leercurve is dan ook niet nodig. Je stopt de video als het te snel gaat en kijkt het nog eens. Je hebt zelf de controle over de snelheid van de informatie die je opneemt.

Mythe #3: video vervangt trainers

Een trainer is in onze beleving niet te vervangen. Zo is deze al simpelweg nodig om een goede video te maken, om de inhoud mee te beoordelen. En sterker nog: door slim video in te zetten als trainer kan deze de lerenden nog beter bedienen. De tijd met de lerenden kan worden gebruikt voor het echte werk: het coachen en uitleggen van ingewikkelde zaken. Daarnaast geeft het gebruik van video een trainer ook een moment om de lerenden te bekijken en observeren. Een ideaal moment om het vervolg van een goede training te overdenken.

Voor de lerende geeft het gebruiken van video extra afwisseling. Deze krijgt de kennis of het concept nog eens uitgelegd in andere woorden. En misschien zelfs door een ander persoon dan de trainer.

Kortom: video vervangt de trainer niet, maar helpt deze vooral. De trainer wordt op deze manier een gids en mentor die de lerende echt verder helpt. 

YouTube gebruiken, zelf maken of inkopen?

Doordat er zoveel video’s op YouTube te vinden zijn, is het logisch dat je bekijkt wat er al is. Daarna moet je je bedenken of de content past bij je doel. Kun je het simpel zelf maken? Of is het zo belangrijk dat het professioneel is, dat je het inkoopt? In veel bedrijven worden deze drie varianten door elkaar gebruikt. Dat is ook niet erg, mits je maar beseft wat het doel van de video is, wie de doelgroep is en waarvoor je het gebruikt. We geven je graag een voorbeeld van een case die Let’s Learn! Heeft uitgewerkt voor een van de opdrachtgevers.

Case Nieuwe Visie

Een bedrijf zit in het traject van het ontwikkelen van een nieuwe visie. Ze werken daarbij met een bekend strategiemodel. De collega’s die meewerken aan de visieontwikkeling, worden gevraagd om voor de eerste overlegsessies  op YouTube naar video’s over het strategiemodel te kijken. In de sessie werken ze hard met elkaar aan een nieuwe visie. Er zijn in een paar weken tijd meerdere bijeenkomsten.

De directeur deelt vanaf de start van de sessies zijn tot de officiële lancering zelf opgenomen vlogs om medewerkers bij te praten over het proces. Die vlogs hoeven niet professioneel te zijn. Ze zijn immers tijdelijk en geven de overgang weer.

Op het moment dat de visie helder is en gecommuniceerd moet worden, worden video’s gemaakt. Deze video’s worden met behulp van microlearning-experts vormgegeven. Daarbij is het uitgangspunt dat de nieuwe visie en strategie uitgelegd moeten worden aan huidige en nieuwe medewerkers. Ze worden gedurende een langere tijd gebruikt. De video’s worden ook in onboarding trajecten ingezet voor nieuwe medewerkers.

Meer weten? Neem dan gerust contact met ons op, wij zijn de microlearning experts van Let’s Learn!

Is dit artikel ook interessant voor je? Waarom microlearning werkt voor software training

Inspiratiebron: 5 Myths About Video Learning


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Website

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.