Praktijkvoorbeelden

Op de hoofdpagina treft u een overzicht van alle praktijkvoorbeelden die in de nieuwsbrief en op deze site hebben gestaan. Na doorklikken op een specifieke case, verschijnt de complete omschrijving.

Heeft u zelf een interessante case? Neem contact op met de redactie!


Van Bespeak | 21-11-2017 | Article Rating | (0) reacties

Nieuw recept om horecavak te leren

Nieuw recept om horecavak te leren

Foto’s zo kleurrijk en helder dat je de dranken en gerechten bijna kunt proeven. Stap-voor-stap uitleg en illustraties waardoor je gelijk aan de slag kunt. Interviews die je inspireren. Films die laten zien hoe het moet. Dat vind je in de nieuwe, verfrissende lesmethode die Bespeak voor en met Stichting Vakbekwaamheid Horeca (SVH) heeft ontwikkeld.

Bespeak en SVH namen samen een duik in het diepe: er moest een compleet nieuwe lesmethode komen voor kok en gastheer/-vrouw niveau 2 en 3. Een methode die de best mogelijke leermiddelen biedt om het horecavak in de vingers te krijgen. Een methode waarin de theorie zo tastbaar is door de manier van schrijven, de fotografie en de illustraties, dat de student gelijk de ingrediënten uit het boek wil pakken om het zelf te gaan doen. Een methode met het ambacht als hoofdsmaak. In totaal acht theorieboeken, tien werkboeken en 175 uur e-learning. Het gaat dus over leermiddelen voor een opleiding van twee tot vier jaar! De extra uitdaging? Er was maar iets meer dan een jaar de tijd om alles te ontwerpen, te ontwikkelen en uit te geven. En dat is gelukt! 

 

Arno Sanders, docent keuken Summa Collega:

“Dit past heel goed bij onze visie: we laten studenten zelf ontdekken. Ze lezen de boeken diagonaal en kijken vooral naar beeld.”

 

 

Het beroep staat centraal

Studenten kok en gastheer/-vrouw zijn praktisch ingesteld en willen vooral de handen uit de mouwen steken. Met de nieuwe lesmethode hoeven ze niet meer stil te zitten: het beroep is het uitgangspunt. We bieden een stevige basis van theorie en praktijk door leermiddelen te mixen. We combineren theorieboeken, werkboeken, een online leeromgeving en een assortimentstrainer.

 

 

De mix is de kracht

Ieder leermiddel heeft zijn eigen kracht en samen vormen ze een sterk geheel. Zo leggen de theorieboeken visueel het ‘hoe’ en ‘waarom’ uit. De werkboeken zijn doe-boeken waarmee de student de theorie op school of in het leerbedrijf oefent. In de online leeromgeving kan de student altijd en overal actief oefenen met de stof en vaktechnieken bekijken. Binnen deze omgeving vindt de student ook de assortimentstrainer: een tool die een overzicht biedt van alle producten in het assortiment en waarmee de student productkenmerken kan oefenen. SVHhorecatalent.nl werkt op smartphone, tablet en pc. Met deze mix werken de studenten toe naar het kunnen uitvoeren van complexe handelingen waarbij geleerde kennis en houdingen benodigd zijn en worden toegepast.

 

Examenproof

De SVH-examens voor kok en gastheer/-vrouw niveau 2 en 3 gaan uit van het beroep, het kwalificatiedossier en de verwachtingen uit de branche. De lesmethode en examens sluiten naadloos op elkaar aan en zijn dekkend voor de eindtermen. Met de oefentoetsen in de online leeromgeving kunnen studenten zich extra goed voorbereiden op hun examens.

Samenwerking

Die passie voor vakmanschap en de drive om studenten zo goed mogelijk op te leiden is wat Bespeak en SVH met elkaar verbindt. We hebben daarom de handen ineen geslagen en de afgelopen anderhalf jaar samen een nieuwe lesmethode voor kok en gastheer/-vrouw (mbo niveau 2 en 3) ontwikkeld. Daar zijn we trots op!

Voor meer informatie:

Marije Mentink, manager klant en markt

Telefoonnummer: 06 8161 7294

E-mailadres: m.mentink@bespeak.nl

 


 


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Website

Meest gelezen cases

Vacatures

14-12

Technische e-learning Ontwikkelaar

BeOne Development
14-12

e-learning Ontwikkelaar

BeOne Development
14-11

Educatief projectleider/ontwikkelaar

The Competence Group

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 11-12-2017

Vijf mythes rond microlearning