Praktijkvoorbeelden

Op de hoofdpagina treft u een overzicht van alle praktijkvoorbeelden die in de nieuwsbrief en op deze site hebben gestaan. Na doorklikken op een specifieke case, verschijnt de complete omschrijving.

Heeft u zelf een interessante case? Neem contact op met de redactie!


Van e-Learning.nl | 19-08-2017 | Article Rating | (0) reacties

Voor topresultaat, investeren in mensen

Voor topresultaat, investeren in mensen

Door USG Engineering Academy


De Eemshavencentrale van RWE die in 2015 werd geopend is de schoonste en meest efficiënte kolencentrale in Nederland. In de centrale werkt een relatief jong team. Taco Douma, plant manager bij de Eemshavencentrale: “Onze werktuigkundigen hebben een goede opleiding gehad en zijn bekend met allerlei digitale technieken, maar hebben nog niet zoveel praktijkervaring met water, stoom en vuur. Vroeger namen medewerkers ervaring vanuit de koopvaardij en de marine mee. Tegenwoordig is dat niet meer en hebben we andere methodes nodig om onze mensen op te leiden.”

RWE vroeg USG Engineering Academy een didactisch concept te ontwikkelen om werktuigkundigen de benodigde kennis en ervaring bij te brengen. Dit begon bij het formuleren van de uitgangspunten tijdens de conceptieve start:

 



Werkplekleren
USG Engineering Academy bedacht een leerconcept bestaande uit een e-course en een magazine met augmented reality-functionaliteit. De e-course geeft een theoretisch kader en achtergrondinformatie, het magazine en de augmented reality-toepassingen zijn geënt op de dagelijkse praktijk in de Eemshavencentrale. Er werd bewust niet gekozen voor een traditioneel lesboek. Bas Oonk, learning consultant bij USG Engineering Academy, legt uit: “Met het magazine maken we het leren toegankelijk. Kennisartikelen worden afgewisseld met wat luchtigere informatieve artikelen en de uitdagende opdrachten zorgen ervoor dat de werktuigkundige zélf op ontdekking gaan in de centrale. En met behulp van de Zappar-app voegen we nog een extra dimensie toe; de lezer kan met een tablet of smartphone extra informatie oproepen of 3D-modellen bekijken.”

Zes leerdomeinen
In anderhalf jaar tijd realiseert de projectgroep een zestal inwerkpakketten, waarbij verschillende leerdomeinen aan bod komen. In mei 2017 werd het eerste inwerkpakket opgeleverd, met als thema de water-stoomcyclus. Jan Geurtsen, een van de zeven teamleiders van het RWE Bedrijfsvoeringteam, is als inhoudsdeskundige nauw betrokken bij de ontwikkeling van de pakketten. 

“Ik ben echt heel trots op wat we bereikt hebben. We hebben met z’n allen veel werk verzet in een korte tijd, soms op onmogelijke tijden. Het was zeker niet altijd makkelijk, maar alles was bespreekbaar. En dat leidt tot een prachtig eindresultaat.”


Toekomst
Rutger Wink, grafisch vormgever en interaction designer bij USG Engineering Academy kijkt alweer uit naar de ontwikkeling van de volgende leerdomeinen:

“Nu nemen we de lerende nog een beetje aan het handje mee door de lesstof, maar straks kunnen we nog dieper de materie induiken en moeilijkere opdrachten verzinnen. We zoeken steeds naar nieuwe manieren om de werktuigkundigen uit te dagen om op onderzoek uit te gaan.” 

Alle inwerkpakketten samen moeten uiteindelijk zorgen voor een goed opgeleide en gemotiveerde ploeg. Taco Douma onderstreept het belang van kennisontwikkeling voor een organisatie als deze. “De Eemshavencentrale heeft drie miljard Euro gekost en is zeer complex. We moeten er dus allereerst heel voorzichtig mee zijn. En om er een maximaal resultaat uit te kunnen halen moeten onze mensen de centrale tot in de puntjes kennen en beheersen. Ik ben ervan overtuigd dat de inwerkpakketten hier ons ontzettend bij gaan helpen.” 


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Website

Meest gelezen cases

Vacatures

21-09

Junior Account Manager

BeOne Development
20-09

Projectmanager

inBrain

Column

0 reacties
Van SkillsTown 21-09-2017

Leren niet leuk? Overweeg Corporate PE-punten

Het grootste probleem bij e-learning voor organisaties blijft helaas dikwijls onderbelicht. En dat probleem is dat velen leren niet leuk vinden. Toen we jaren geleden het concept van een corporate academy invoerden, trokken we de vergelijking dat zo’n groot aanbod aan e-learnings te vergelijken was met het plaatsen van een volledig ingerichte bibliotheek. Maar dat maakt ook een probleem duidelijk: iedereen voelt aan dat het zomaar plaatsen van een bibliotheek binnen een organisatie de mensen toch echt niet tot lezen zal brengen.