Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor 'Wilfred Rubens (redactie)'

Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-03-2021 | Article Rating | (0) reacties

Online Educa (OEB) 2021: veerkracht (bij) leren (learning resilience) centraal (Call for Proposals geopend) #OEB21

Het afgelopen jaar vond editie 2020 van de OEB noodgedwongen online plaats. Dat ging eigenlijk heel goed. Toch kunnen we hopelijk dit jaar van 1-3 december 2021 weer genieten van de OEB in Berlijn. De afgelopen week is het thema van deze 27ste editie bekend geworden. Je kunt tot 3

The post Online Educa (OEB) 2021: veerkracht (bij) leren (learning resilience) centraal (Call for Proposals geopend) #OEB21 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-03-2021 | Article Rating | (0) reacties

Podcast met overzicht van leertechnologieën

In onderstaande podcast geef ik een overzicht van een aantal belangrijke typen leertechnologieën.

The post Podcast met overzicht van leertechnologieën first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-03-2021 | Article Rating | (0) reacties

Geleerde lessen ten aanzien van succesvolle online conferenties

Een aantal medewerkers van de American International Recruitment Council formuleert in Tips for Running a Successful Virtual Conference twaalf geleerde lessen ten aanzien van het organiseren en faciliteren van een online conferentie. Zijn deze geleerde lessen ook relevant voor webinars en virtuele klas-sessies? Oordeel zelf. Geef prioriteit aan de inhoud.

The post Geleerde lessen ten aanzien van succesvolle online conferenties first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-03-2021 | Article Rating | (0) reacties

Kan AI een paper schrijven waarvoor je een voldoende krijgt?

Volgens een Amerikaans experiment wel. Dit experiment laat zien dat natural language processing (een aspect van artificiële intelligentie) steeds geavanceerder wordt. Machines worden steeds beter in het verwerken van taal, terwijl dit tot nu toe als een menselijke eigenschap werd beschouwd. ZDNet doet verslag van een (kleinschalig) experiment met GPT-3.

The post Kan AI een paper schrijven waarvoor je een voldoende krijgt? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-03-2021 | Article Rating | (0) reacties

Het belang van sociale verbondenheid bij online en blended learning (samenvatting online masterclass)

Vandaag heb ik een online masterclass mede verzorgd over sociale verbondenheid binnen het onderwijs voor medewerkers van het Amsterdam UMC. Ik ben eerst ingegaan op theoretische achtergronden van social verbondenheid en onderwijs. Ik ben begonnen met de vraag via Mentimeter: Welke drie begrippen mogen niet ontbreken in een definitie van

The post Het belang van sociale verbondenheid bij online en blended learning (samenvatting online masterclass) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-03-2021 | Article Rating | (0) reacties

Wat zijn mogelijke verklaringen van ‘Zoom-vermoeidheid’?

Tot begin 2020 maakten de meeste mensen geen of sporadisch gebruik van videoconferencing. Sinds COVID-19 maken we zo intensief gebruik van synchroon online communiceren dat ‘Zoomen’ zelfs een apart werkwoord is geworden. Voor de pandemie maakten 10 miljoen gebruikers gebruik van Zoom. In april 2020 waren dat er 300 miljoen.

The post Wat zijn mogelijke verklaringen van ‘Zoom-vermoeidheid’? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-02-2021 | Article Rating | (0) reacties

Asynchroon online leren: zorg voor een participatieve cultuur

Bij volledig online leren heb je de keuze tussen volledig synchroon online leren (plaatsonafhankelijk, tijdgebonden), asynchroon online leren (plaatsonafhankelijk en in eigen tijd en tempo) of een combinatie van beiden. Asynchroon online leren is het meest flexibel, maar kent ook de nodige uitdagingen. Tijdens de pandemie passen veel onderwijsinstellingen online

The post Asynchroon online leren: zorg voor een participatieve cultuur first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-02-2021 | Article Rating | (0) reacties

Microsoft Viva: over deze applicatie gaan we de komende tijd veel horen

Microsoft Viva is een nieuw platform van de bekende tech gigant uit Redmond. Het lijkt op een combinatie van een portal en een learning experience platform (LXP). Office 365 (inclusief MS Teams) wordt hiermee geïntegreerd, net als onder andere leermanagementsystemen. In eerste instantie lijkt Microsoft Viva vooral bedoeld voor het

The post Microsoft Viva: over deze applicatie gaan we de komende tijd veel horen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-02-2021 | Article Rating | (0) reacties

Reflecties op onderwijs geven via een beeldscherm

Sean Michael Morris heeft onlangs een keynote verzorgd met de titel Reflections on Teaching through the Screen. Wat is volgens mij de essentie van zijn boodschap? Morris heeft jarenlange ervaring met online leren. Toch werd ook hij overvallen door de pandemie. De grootste uitdaging daarbij was volgens hem oprecht verbonden

The post Reflecties op onderwijs geven via een beeldscherm first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-02-2021 | Article Rating | (0) reacties

Virtual reality sessies in plaats van virtuele klas-sessies?

Het afgelopen jaar zijn we massaal overgegaan op online conferenties, webinars en virtuele klas-sessies. We hebben echter gemerkt dat het complex is om echte menselijke connecties tot stand te brengen bij synchroon, live, online leren. Volgens Ali Shahbaz zou virtual reality weleens een alternatief kunnen vormen voor sessies via Zoom

The post Virtual reality sessies in plaats van virtuele klas-sessies? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-02-2021 | Article Rating | (0) reacties

De betekenis van AI voor het onderwijs van morgen

In Artificial intelligence and what it means for education tomorrow stelt Dirk Van Damme, hoofd van het OECD Centre for Educational Research and Innovation, dat artificiële -kunstmatige- intelligentie (AI) weleens kan leiden tot de meest ingrijpende en disruptieve verandering in de 21e eeuw. Volgens hem zijn de gevolgen voor toekomstige

The post De betekenis van AI voor het onderwijs van morgen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-02-2021 | Article Rating | (0) reacties

Editie 2021 van EDUCAUSE Horizon Report® over informatiebeveiliging

Het Horizon Report wordt sinds 2005 uitgegeven. Dit rapport beschrijft de belangrijkste trends en opkomende technologieën en praktijken die van invloed zijn op het (hoger) onderwijs. Ook schetst de publicatie een aantal scenario’s en implicaties voor die toekomst. Dit jaar is dit rapport aan één thema gewijd: informatiebeveiliging. Dit onderwerp

The post Editie 2021 van EDUCAUSE Horizon Report® over informatiebeveiliging first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-02-2021 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kun je als docent wegwijs worden in het gebruik van studiedata binnen je eigen onderwijs?

‘Learning analytics’ is sinds ongeveer 2008 een belangrijk thema op het gebied van ‘technology enhanced learning’. Zowel binnen het onderwijs als op het gebied van Learning & Development binnen arbeidsorganisaties wordt gekeken hoe we data over leren kunnen gebruiken voor het verbeteren van leerprocessen. De zone Docentprofessionalisering van het Versnellingsplan

The post Hoe kun je als docent wegwijs worden in het gebruik van studiedata binnen je eigen onderwijs? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-02-2021 | Article Rating | (0) reacties

Nog wat tips voor synchroon online leren

Making Zoom work: Tips on making the most of online learning bevat tips van enkele docenten, die gelukkig niet alleen toepasbaar zijn op Zoom maar op synchroon, live, online leren in het algemeen. Rode draad: de opzet van een live online sessie is anders dan die van een gewone les.

The post Nog wat tips voor synchroon online leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-02-2021 | Article Rating | (0) reacties

Het ‘Zwitserland’ van leertechnologie?

Op het gebied van technologie, inclusief leertechnologie, is al jaren een proces van ‘unbundling‘ aan de gang. We gebruiken in toenemende mate diverse applicaties die zich focussen op specifieke functionaliteiten (de zogenaamde ‘point solutions‘). Volgens David Pierce is nu echter ook een tegengestelde ontwikkeling gaande: ‘het Zwitserland van X’, dat

The post Het ‘Zwitserland’ van leertechnologie? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-02-2021 | Article Rating | (0) reacties

Wat is in de kern de belangrijkste uitdaging van online leren tijdens de Coronacrisis?

Psychologiestudente Emily Moore heeft een mooie analyse geschreven over hoe het komt dat lerenden tijdens ‘COVID-19’ moeite hebben met online leren. Zij baseert zich daarbij op onderzoek. In de kern komt haar bijdrage op het volgende neer: Onderzoek laat zien dat lerenden betere resultaten behalen als zij controle hebben over

The post Wat is in de kern de belangrijkste uitdaging van online leren tijdens de Coronacrisis? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-02-2021 | Article Rating | (0) reacties

Camera aan als norm tijdens live online leren?

Er is nog steeds veel discussie over de vraag of lerenden tijdens live online onderwijsbijeenkomsten verplicht moeten worden de webcam aan te zetten. Amerikaanse onderzoekers hebben onderzoek gedaan naar redenen van lerenden om hun camera niet aan te zetten. Het gebruik van een webcam bevordert een gevoel van aanwezigheid en

The post Camera aan als norm tijdens live online leren? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-02-2021 | Article Rating | (0) reacties

Moeten we blockchain technologie gebruiken voor het dissemineren van open educational resources?

Artikelen over blockchain technologie en onderwijs hebben meestal betrekking op het gebruik van deze technologie voor het op een veilige en betrouwbare manier registreren van certificaten en andere getuigschriften. Volgens Rory McGreal, hoogleraar Open Educational Resources aan de Athabasca University, kan blockchain technologie ook een rol spelen bij het vastleggen

The post Moeten we blockchain technologie gebruiken voor het dissemineren van open educational resources? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-02-2021 | Article Rating | (0) reacties

Lezenswaardige artikelen over synchroon online leren

Gisteren werd ik geattendeerd op een aantal artikelen over leren en doceren in een virtuele klas-setting. De artikelen beschrijven vanuit een neurowetenschappelijk perspectief waarom synchroon online leren vermoeiend kan zijn en hoe je deze manier van leren met meer succes kunt toepassen. In Just Talk: Creating Rewarding Videoconference Meetings vat

The post Lezenswaardige artikelen over synchroon online leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-02-2021 | Article Rating | (0) reacties

Wat kunnen we van gaming leren als het gaat om het verzorgen van virtuele klas-sessies?

Eén van de uitdagingen tijdens virtuele klas-sessies is het vasthouden van de aandacht van de lerende. Volgens universitair docent Kristopher Alexander zouden we meer moeten kijken wat we van gaming kunnen leren. Gamers hebben er immers geen enkele moeite mee om uren achter elkaar online te zijn. Alexander doceert zelf

The post Wat kunnen we van gaming leren als het gaat om het verzorgen van virtuele klas-sessies? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-02-2021 | Article Rating | (0) reacties

Hoe het landschap van leertechnologie zich ontwikkelt

RedThread Research voert regelmatig analyses uit naar ontwikkelingen op het gebied van leertechnologieën. In The Learning Tech Landscape: More – Just More (complimentary) beschrijven zij hoe dit landschap zich in twee jaar tijd heeft ontwikkeld. Wat valt op? RedThread Research doet onderzoek naar leertechnologie op het gebied van Learning &

The post Hoe het landschap van leertechnologie zich ontwikkelt first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-02-2021 | Article Rating | (0) reacties

Wat zeggen studies over onderwijsinnovaties en de invoering van blended learning over i-coaches?

Vandaag heb ik weer een bijdrage geleverd aan de masterclass ‘Bruggen bouwen’ van Kennisnet en saMBO-ICT. Deze keer vond deze masterclass online plaats. Binnen deze masterclass wordt het belang van i-coaches benadrukt. Ik heb daarbij een relatie gelegd met studies over onderwijsinnovaties en de invoering van blended learning. Twee belangrijke

The post Wat zeggen studies over onderwijsinnovaties en de invoering van blended learning over i-coaches? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-02-2021 | Article Rating | (0) reacties

Didactisch gebruik leertechnologie en bevorderen zelfregulering

Vandaag heb ik een online gastles verzorgd voor docenten informatietechnologie van ROC Friese Poort. Ik ben daarbij ingegaan op didactische richtlijnen en op manieren om bij online leren zelfregulering te bevorderen. Na het voorstellen en de introductie van didactische richtlijnen ben ik ingegaan op vijf van deze richtlijnen. Ik heb

The post Didactisch gebruik leertechnologie en bevorderen zelfregulering first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-02-2021 | Article Rating | (0) reacties

Online leren als sociaal proces

Leren is niet alleen een cognitief proces waarbij informatie wordt verwerkt, maar ook een sociaal proces waarbij je leert via interactie en samenwerking. Dit proces kan ook online plaatsvinden, ook al gaat dat niet altijd even gemakkelijk. Als ik verwijs naar de publicaties “Wijze lessen. Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek”

The post Online leren als sociaal proces first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-02-2021 | Article Rating | (0) reacties

Zeven geleerde lessen rond onderwijs tijdens de COVID-19-pandemie

Sally Reynolds van Media & Learning vroeg of ik een korte bijdrage wilde schrijven over geleerde lessen rond onderwijs tijdens de coronacrisis. In een vandaag gepubliceerde bijdrage onderscheid ik er zeven. Hieronder vind je deze Engelstalige bijdrage ook integraal. Seven lessons learnt from teaching and learning during the COVID-19 pandemic

The post Zeven geleerde lessen rond onderwijs tijdens de COVID-19-pandemie first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-02-2021 | Article Rating | (0) reacties

Betrokkenheid bij online en blended learning (online sessie)

Vandaag heb ik een online sessie verzorgd voor een groep docenten van de Hogeschool Rotterdam over hoe je betrokkenheid bij blended en online leren kunt bevorderen. Tijdens de voorstelronde heb ik de deelnemers o.a. gevraagd: Selecteer in de chat een GIF die illustreert hoe jij het verzorgen van onderwijs tijdens

The post Betrokkenheid bij online en blended learning (online sessie) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-02-2021 | Article Rating | (0) reacties

Pedagogisch-didactische richtlijnen voor technology enhanced learning

Bij het ontwerpen van blended learning en online leren is het belangrijk om uit te gaan van didactische richtlijnen. Een didactische richtlijn zegt iets over hoe docenten doceren en hoe lerenden leren, over hoe een docent ervoor zorgt dat lerenden effectief leren. Vervolgens kijk je hoe je die didactische richtlijnen

The post Pedagogisch-didactische richtlijnen voor technology enhanced learning first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-02-2021 | Article Rating | (0) reacties

Doe meer met studiedata

Studiedata is een verzamelnaam voor een breed scala aan gestructureerde gegevens die binnen onderwijsinstellingen en opleidingsinstituten benut kunnen worden voor het verbeteren van onderwijs en opleiden. Gisteren is de rijk geïllustreerde website ‘Doe meer met studiedata‘ gelanceerd. Een ‘must’ voor iedereen die betrokken is bij en belangstelling heeft voor studiedata.

The post Doe meer met studiedata first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-02-2021 | Article Rating | (0) reacties

Wat je moet weten over microcredentials?

Staan werkgevers te wachten op microcredentials? Wat is het verschil tussen een badge en een microcredential? Deze en andere vragen komen aan de orde in de bijdrage Ten Facts You Need to Know About Micro-Credentials. Er is nog geen alom geaccepteerde definitie van een microcredential. Kort door de bocht geformuleerd

The post Wat je moet weten over microcredentials? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-02-2021 | Article Rating | (0) reacties

Je camera uit tijdens synchrone online sessies is beter voor het milieu

Binnen het onderwijs wordt gediscussieerd over de vraag of je lerenden moet verplichten tijdens live online sessies de camera aan te zetten. Vanochtend las ik een artikel met argumenten waar ik tot dusver niet aan had gedacht: de camera uitzetten verkleint de ecologische voetafdruk en is daarmee beter voor het

The post Je camera uit tijdens synchrone online sessies is beter voor het milieu first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-02-2021 | Article Rating | (0) reacties

Online database met activerende werkvormen (online en face-to-face)

De Active Learning Design Tool is een fraaie database met een scala aan werkvormen die je kunt gebruiken binnen je onderwijs. Of je nu online onderwijs verzorgt, een combinatie van online en ‘fysiek’ onderwijs of als je volledig face-to-face onderwijs geeft. Er is sprake van ‘actief leren’ als een lerende

The post Online database met activerende werkvormen (online en face-to-face) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-02-2021 | Article Rating | (0) reacties

Kunnen we op basis van de ervaringen met ‘coronaonderwijs’ concluderen dat online leren de hooggespannen verwachtingen niet waarmaakt?

Het huidige ‘coronaonderwijs’ is m.i. niet te vergelijken met de wijze waarop blended learning normaliter -mits zorgvuldig ingevoerd- wordt toegepast. Bovendien pas je leertechnologie normaal gesproken ook heel verschillend toe, mede afhankelijk van je doelgroep. Afgelopen vrijdag kreeg ik een mail met de volgende strekking: we hebben al vele jaren

The post Kunnen we op basis van de ervaringen met ‘coronaonderwijs’ concluderen dat online leren de hooggespannen verwachtingen niet waarmaakt? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-01-2021 | Article Rating | (0) reacties

MS Teams: veel gebruikt, weinig gewaardeerd

De Fosway Group heeft onlangs samen met Barco onderzoek gedaan naar de impact van virtual classrooms op L&D, en naar eventuele verbeterpunten op dit gebied. Wat zijn de belangrijkste bevindingen? Fosway Group is een Brits analist die marktonderzoek doet naar technologie op het gebied van HR, inclusief leren en ontwikkelen.

The post MS Teams: veel gebruikt, weinig gewaardeerd first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-01-2021 | Article Rating | (0) reacties

Uitgebreide Amerikaanse website met bronnen voor lerenden, docenten en ouders/verzorgers over online leren tijdens de pandemie

Wide Open School is een uitgebreide Amerikaanse website met zeer veel bronnen die gezinnen en docenten kunnen helpen met (verplicht) online leren op afstand, als men dankzij COVID-19 niet fysiek naar school kan gaan. Meer dan 80 organisaties en fondsen ondersteunen dit initiatief, waaronder bedrijven als Google of Zoom en

The post Uitgebreide Amerikaanse website met bronnen voor lerenden, docenten en ouders/verzorgers over online leren tijdens de pandemie first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-01-2021 | Article Rating | (0) reacties

Geleerde lessen over onderwijs tijdens de Coronacrisis

Vandaag heb ik een workshop verzorgd tijdens een online studieochtend van de sector Zorg & Welzijn van Rijn IJssel. De organisatie had mij gevraagd in te gaan op geleerde lessen ten aanzien van het onderwijs dat tijdens de Coronacrisis is uitgevoerd, en om vervolgens tips te geven ten aanzien van

The post Geleerde lessen over onderwijs tijdens de Coronacrisis first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-01-2021 | Article Rating | (0) reacties

Tips om cognitieve overbelasting bij online leren te voorkomen

How to Mitigate Cognitive Load in Online Learning staat al een tijd op mijn leeslijst. Matthew Lynch vat hierin vijf tips samen die helpen om cognitieve overbelasting bij online leren te vermijden. Ik voeg er ook opmerkingen aan toe. De tips zijn: Presenteer content in afgebakende eenheden met een beperkte

The post Tips om cognitieve overbelasting bij online leren te voorkomen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-01-2021 | Article Rating | (0) reacties

Kan blockchain e-learning meer effectief maken?

Blockchain technologie kan worden gebruikt om alles dat van waarde is vast te leggen en transacties bij te houden. Daarbij gaat het lang niet alleen maar om digitaal geld, maar bijvoorbeeld ook om medische data en certificaten van kunst. De makers van de website CodeCondo suggereren dat blockchain technologie e-learning

The post Kan blockchain e-learning meer effectief maken? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-01-2021 | Article Rating | (0) reacties

Hoe AI kan helpen om lerenden meer persoonlijk te begeleiden

Lerenden beschikken niet altijd over dezelfde kennisbasis. Als docent zou je eigenlijk moeten weten over welke kennisbasis lerenden beschikken, om vervolgens daar op in te spelen. Bij de Duke University experimenteert men met artificiële intelligentie (AI) om in kaart te brengen over welke kennisbasis lerenden al beschikken. Vervolgens vertaalt men

The post Hoe AI kan helpen om lerenden meer persoonlijk te begeleiden first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-01-2021 | Article Rating | (0) reacties

Waarom je normaliter het niet in je hoofd moet halen om online leren in basisonderwijs en voortgezet onderwijs in te zetten

Nu scholen voor een groot deel niet toegankelijk zijn voor lerenden, wordt online leren op afstand op grote schaal ingezet. Met instemming haal ik in deze blogpost Tony Bates aan die duidelijk maakt waarom je daar normaliter niet voor zou moeten kiezen. Ik houd me al meer dan vijfentwintig jaar

The post Waarom je normaliter het niet in je hoofd moet halen om online leren in basisonderwijs en voortgezet onderwijs in te zetten first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-01-2021 | Article Rating | (0) reacties

Virtuele klas-sessie activerende didactiek en leertechnologie

Gisteravond, 21 januari 2021, heb ik in het kader van de postbachelor opleiding over e-learning weer een virtuele klas-sessie verzorgd over activerende didactiek en leertechnologie. Ik had deelnemers vooraf gevraagd een ‘beeld’ mee te nemen dat zij hebben van activerende didactiek. Dat beeld kon een voorwerp zijn of een foto.

The post Virtuele klas-sessie activerende didactiek en leertechnologie first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-01-2021 | Article Rating | (0) reacties

Identiteitsontwikkeling en online leren

Het onderwijs draagt normaliter bij aan de identiteitsontwikkeling van leerlingen en studenten. Volgens Ashley A. Adams is het ook belangrijk om daar online aandacht aan te besteden. Het risico bestaat dat we dat nu onvoldoende doen. Leerlingen en studenten spreken met elkaar en op school ook over zaken als sociale

The post Identiteitsontwikkeling en online leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-01-2021 | Article Rating | (0) reacties

Digitalisering, flexibilisering en geleerde lessen van de Coronacrisis

Vandaag heb ik bij CINOP in het kader van hun Flexlab een online sessie verzorgd over de rol van digitalisering bij flexibilisering, en de effecten van de Covid-19 op het gebruik van leertechnologie voor leren, opleiden en onderwijs. In het FlexLab werken professionals uit het (voornamelijk middelbaar) beroepsonderwijs samen werken

The post Digitalisering, flexibilisering en geleerde lessen van de Coronacrisis first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-01-2021 | Article Rating | (0) reacties

Moeten scholen fors investeren in klaslokalen met meerdere beeldschermen?

Het is bijzonder lastig om simultaan onderwijs op een goede manier te verzorgen zonder investeringen in nieuwe technologie. Het is echter de vraag of scholen daartoe op grote schaal moeten overgaan. Bob Wudeck stelt in eSchool News dat simultaan onderwijs -onderwijs waarbij de helft van de lerenden face-to-face en de

The post Moeten scholen fors investeren in klaslokalen met meerdere beeldschermen? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-01-2021 | Article Rating | (0) reacties

Verschillende publicaties over online en blended learning

Als je je wilt verdiepen in blended en online learning, dan hoef je je deze dagen niet te vervelen. In deze blogpost vat ik een aantal recente publicaties over dit onderwerp samen, op basis waarvan je zelf kunt kiezen welke je uitgebreider wilt bestuderen. Welke factoren dragen bij aan effectief

The post Verschillende publicaties over online en blended learning first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-01-2021 | Article Rating | (0) reacties

Leidt het gebruik van VR ook tot betere leerresultaten?

Naar aanleiding van mijn blogpost over virtual reality voor het ontwikkelen van ’soft skills’ van werknemers, vroeg Mirjam Neelen (@MirjamN) via Twitter naar onderzoek dat ook naar resultaten kijkt, en niet alleen naar opvattingen van lerenden over de manier van leren. Hans Luyckx (@luyckxh) mailde me daarop twee artikelen over

The post Leidt het gebruik van VR ook tot betere leerresultaten? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-01-2021 | Article Rating | (0) reacties

Virtual reality voor het ontwikkelen van ’soft skills’ van werknemers

Arbeidsorganisaties investeren normaliter fors in zogenaamde ’soft skills’, zoals kunnen samenwerken, gespreksvaardigheden of conflicten kunnen oplossen. Normaliter worden hiervoor face-to-face trainingen georganiseerd. Als het echter lastig of onmogelijk is om fysiek bij elkaar te komen, dan biedt virtual reality (VR) hiervoor ook de nodige mogelijkheden. Wellicht zijn VR-trainingen ook effectief

The post Virtual reality voor het ontwikkelen van ’soft skills’ van werknemers first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-01-2021 | Article Rating | (0) reacties

Digitale vaardigheden blijven achter bij AI-ontwikkelingen

De invloed van artificiële, kunstmatige, intelligentie (AI) op arbeid zal steeds verder toenemen. De verwachting is dat banen zullen verdwijnen, nieuwe banen zullen ontstaan en dat bestaand werk zal veranderen. Een recent Brits rapport laat zien dat veel meer moet gebeuren om werknemers hierop voor te bereiden. Professionalisering en leiderschap

The post Digitale vaardigheden blijven achter bij AI-ontwikkelingen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-01-2021 | Article Rating | (0) reacties

Lid worden van de Productschool?

Ik vind de Productschool een sympathiek, Nederlands, initiatief. Je leert er zonder technische kennis van je idee een product te maken. Dat kan een app zijn of een podcast, een marktplaats, een nieuwsbrief, een community of webshop. Je leert ook hoe je de behoefte bij een publiek onderzoekt, hoe je

The post Lid worden van de Productschool? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-01-2021 | Article Rating | (0) reacties

Negen manieren om betrokkenheid van lerenden bij online leren te bevorderen

Er komt best wel wat kijken bij het bevorderen van betrokkenheid van lerenden bij online leren. Volgens Terry Heick zijn er negen principes en strategieën die je kunt toepassen om lerenden meer te betrekken bij online leren. Betrokkenheid, engagement, is net als motivatie een complex fenomeen bij leren, opleiden en

The post Negen manieren om betrokkenheid van lerenden bij online leren te bevorderen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-01-2021 | Article Rating | (0) reacties

Learning analytics voor het doen van voorspellingen kan leiden tot meer inschrijvingen en het voorkomen van voortijdige uitval van lerenden

Ik zie de nodige voordelen in het gebruik van learning analytics voor het analyseren van verbeterpunten ten aanzien van onderwijs en leren (diagnostic analytics). Vanwege het risico van ‘selffulfilling prophecy’ heb ik meer aarzelingen ten aanzien van het gebruik van learning analytics voor het doen van voorspellingen over zaken als

The post Learning analytics voor het doen van voorspellingen kan leiden tot meer inschrijvingen en het voorkomen van voortijdige uitval van lerenden first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Pagina 1 van 48Eerste   Vorige   [1]  2  3  4  5  6  7  8  9  10  Volgende   Laatste