Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor 'Wilfred Rubens (redactie)'

Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-11-2023 | Article Rating | (0) reacties

Impressie van de OEB-beurs #oeb23

De Online Educa heeft ook een uitgebreide beursvloer waar leveranciers van veel leertechnologieën een stand hebben. Het is onmogelijk om alle leertechnologieën de revue te laten passeren. Deze blogpost bevat een selectie. Normaal sla ik een sessieronde over om over de beurs te struinen. Dat heb ik dit keer niet

The post Impressie van de OEB-beurs #oeb23 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-11-2023 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kun je lerenden online erbij betrekken? #oeb23

Mijn laatste OEB-sessie van 2023 ging over het opbouwen van een leergemeenschap onder lerenden waarbij de kloof tussen online en on-campus lerenden overbrugd kan worden. De eerste sprekers gingen in op hoe je isolatie van studenten die online deelnemen kunt bestrijden. De betreffende universiteit had een sterke campuscultuur, die ook

The post Hoe kun je lerenden online erbij betrekken? #oeb23 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-11-2023 | Article Rating | (0) reacties

AI-tools voor het verminderen van de werkdruk en het verbeteren van leerresultaten #oeb23

Vandaag heb ik tijdens dag twee van de negenentwintigste editie van de OEB een presentatie gegeven over de vraag of ChatGPT een vloek of zegen is voor learning & development en onderwijs. Twee andere sprekers gingen in op hoe AI het leerproces kan versterken en op innovatieve projecten van het

The post AI-tools voor het verminderen van de werkdruk en het verbeteren van leerresultaten #oeb23 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-11-2023 | Article Rating | (0) reacties

The Big Reset: aanpassen aan een nieuw onderwijslandschap #oeb23

Vanochtend is dag twee van de negenentwintigste editie van de Online Educa in Berlijn van start gegaan met twee parallelle plenaire sessies. Ik heb de sessie bijgewoond over uitdagingen die generatieve AI voor het onderwijs met zich meebrengt. Volgens het OEB-programma staan recente ontwikkelingen, vooral op het gebied van conversatie

The post The Big Reset: aanpassen aan een nieuw onderwijslandschap #oeb23 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-11-2023 | Article Rating | (0) reacties

OEB Debat: gaat AI meer kwaad dan goed doen voor leren? #oeb23

Het jaarlijkse OEB Debat in Lagerhuisstijl ging dit keer over de stelling: Dit Huis is van mening dat de wijdverspreide toepassing van AI bij het leren meer kwaad dan goed zal doen. Oud-radiopresentator Maximilian Jarrett mocht dit jaar voorzitten. Normaliter deed Harold Elletson dat, die afgelopen zomer is overleden. Voorstander

The post OEB Debat: gaat AI meer kwaad dan goed doen voor leren? #oeb23 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-11-2023 | Article Rating | (0) reacties

Wat komt er op learning and development af? #oeb23

Tijdens deze sessie van de OEB gingen drie sprekers in op technologische ontwikkelingen die kunnen leiden tot transformatie van L&D. Jasper Schonenberg (IKEA) stond stil bij de mogelijke gevolgen van Web3 op L&D. Wat kunnen we leren van principes van Web3-omgevingen. Web3 is volgens Jasper een verzamelnaam van Metaverse, AI,

The post Wat komt er op learning and development af? #oeb23 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-11-2023 | Article Rating | (0) reacties

Een leertechnologie-tragedie? #oeb23

Unesco heeft recent een 650-pagina tellend rapport geschreven over wat er gebeurde toen technologie de ruggengraat van het onderwijs werd tijdens de Covid-19 lockdowns. Auteur Marc West werd hierover tijdens deze OEB-sessie geïnterviewd. West benadrukte de rol van Unesco als observator. Zij wilden kijken wat gebeurde toen scholen verplicht dicht

The post Een leertechnologie-tragedie? #oeb23 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-11-2023 | Article Rating | (0) reacties

Doorbreek weerstand om productiviteit te verhogen in het tijdperk van AI #oeb23

Deze sessie ging over het omarmen van AI-tools om menselijke bekwaamheden te vergroten, leren te versnellen en virtuele assistenten te integreren in workflows. En hoe ga je om met de weerstand die je daarbij kunt ontmoeten? Moderator Laura Overton begon met enkele vragen over het gebruik van generatieve AI door

The post Doorbreek weerstand om productiviteit te verhogen in het tijdperk van AI #oeb23 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-11-2023 | Article Rating | (0) reacties

Opening Online Educa 2023: The Learning Futures We Choose #oeb23

Vandaag is de negenentwintigste editie van de Online Educa officieel gestart gegaan, met ongeveer 2000 deelnemers uit veel landen van elk werelddeel (de Noord- en Zuidpool uitgezonderd). Nederland heeft weer de grootste vertegenwoordiging. Drie sprekers mochten onder leiding van Donald Taylor reflecteren op de toekomst van leren, opleiden en onderwijs.

The post Opening Online Educa 2023: The Learning Futures We Choose #oeb23 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-11-2023 | Article Rating | (0) reacties

Bevorderen hologrammen betrokkenheid bij lerenden?

Hologram-technologie bestaat een hele tijd. Je komt deze technologie m. i. nog niet echt vaak tegen op het gebied van leren, opleiden en onderwijs. Toch zijn er toepassingen bekend, schrijft Susan Fourtané. De University of South California (USC) gebruikt deze technologie om betrokkenheid van lerenden bij onderwijs te bevorderen. Volgens

The post Bevorderen hologrammen betrokkenheid bij lerenden? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-11-2023 | Article Rating | (0) reacties

Wat verwacht ik van de Online Educa 2023? #OEB23

Het is bijna traditie dat ik aan de vooravond van de Online Educa vooruitblik op dit evenement. Om na afloop te reflecteren op mijn verwachtingen. The Learning Futures We Choose De OEB heeft elk jaar een centraal thema. Dit keer gaat het over de vraag: geven we zelf vorm aan

The post Wat verwacht ik van de Online Educa 2023? #OEB23 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-11-2023 | Article Rating | (0) reacties

Blijf niet altijd in je ‘eigen baan’

Ik ben groot voorstander van het kijken over de schutting van de eigen sector waarin je werkt. Deze bijdrage van Laura Overton is dan ook uit mijn hart gegrepen. Overton betwist hierin de opvatting dat “in onze eigen baan blijven” altijd positief is. Zij schrijft dat een focus je eigen

The post Blijf niet altijd in je ‘eigen baan’ first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-11-2023 | Article Rating | (0) reacties

Digitale geletterdheid binnen het onderwijs integreren

De Digital Pedagogy Toolbox Series is een verzameling artikelen van het Canadese BCCampus over didactiek en digitale technologie. In Digital Pedagogy Toolbox: Integrating Digital Literacy Practices verkent Taruna Goel hoe docenten en lerenden digitale bekwaamheden en vaardigheden kunnen ontwikkelen met behulp van een raamwerk op dit terrein. Volgens Goel heeft

The post Digitale geletterdheid binnen het onderwijs integreren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-11-2023 | Article Rating | (0) reacties

Kansen en risico’s van generatieve AI (zoals ChatGPT)

Gisteravond heb ik op verzoek van Rotary Geleen in Kasteel Limbricht een presentatie verzorgd over positieve en minder positieve aspecten van (generatieve) AI-toepassingen, en dan met name van ChatGPT. Dat krijg je ervan als je tijdens een uitstapje met goede vrienden laat zien waar je ChatGPT voor kunt gebruiken, en

The post Kansen en risico’s van generatieve AI (zoals ChatGPT) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-11-2023 | Article Rating | (0) reacties

ChatGPT: vloek en/of zegen voor onderwijs en leren & ontwikkelen?

Volgende week vindt in Berlijn de Online Educa plaats. Generatieve AI is daar een belangrijk thema. Ik verzorg daar een presentatie met als titel. ChatGPT: Curse and/or Blessing for Education and Learning & Development? De organisatie heeft mij gevraagd om in een online artikel in te gaan om dit onderwerp.

The post ChatGPT: vloek en/of zegen voor onderwijs en leren & ontwikkelen? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-11-2023 | Article Rating | (0) reacties

Teken de toekomst: impressie dag 2 SURF Onderwijsdagen 2023

Vandaag was dag 2 van de 25ste editie van de SURF Onderwijsdagen, met als thema: het bouwen van bruggen tussen mens en technologie en het gezamenlijk vormgeven van de toekomst. Hier is mijn impressie van deze tweede dag. Rudy van Belkom van Stichting Toekomstbeeld der Techniek heeft onder meer een

The post Teken de toekomst: impressie dag 2 SURF Onderwijsdagen 2023 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-11-2023 | Article Rating | (0) reacties

Teken de toekomst: impressie dag 1 SURF Onderwijsdagen 2023

Vandaag en morgen vindt de 25ste editie van de SURF Onderwijsdagen plaats. Het thema van deze Onderwijsdagen is: het bouwen van bruggen tussen mens en technologie en het gezamenlijk vormgeven van de toekomst. Ik zal elke dag een impressie schrijven. Dit is de impressie van dag 1. Na de opening

The post Teken de toekomst: impressie dag 1 SURF Onderwijsdagen 2023 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-11-2023 | Article Rating | (0) reacties

Misinformatie en virtual reality

Bij mis- en desinformatie in relatie tot digitale technologie denk je waarschijnlijk vooral aan sociale media en (generatieve) AI. De immersieve eigenschappen van virtual reality kunnen hier ook echter voor worden gebruikt. Virtual reality (VR) wordt in toenemende mate gebruikt, onder meer voor educatieve doeleinden. Volgens de auteurs van de

The post Misinformatie en virtual reality first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-11-2023 | Article Rating | (0) reacties

De mythe van leerstijlen kan zelfs schadelijk zijn

‘Leerstijlen’ zijn een hardnekkige onderwijsmythe. Onderzoek laat zelfs zien dat deze mythe schadelijk kan zijn. Het concept van leerstijlen gaat ervan uit dat onderwijs, dat rekening houdt met leerstijlen van lerenden, leidt tot betere prestaties. Er is echter geen empirisch bewijs dat deze aanpak effectief is voor het leren. Carolina

The post De mythe van leerstijlen kan zelfs schadelijk zijn first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-11-2023 | Article Rating | (0) reacties

Generatieve AI verantwoord inzetten: welke afspraken maken we?

Ik heb gisteren tijdens de conferentie AI: De Creatieve (R)evolutie in het Onderwijs van SinLucas en Grafisch Lyceum Rotterdam twee keer een sessie verzorgd over het maken van afspraken, regels en richtlijnen binnen onderwijsinstellingen, om op een verantwoorde manier gebruik te maken van generatieve AI-toepassingen zoals ChatGPT, GPT’s, Claude en

The post Generatieve AI verantwoord inzetten: welke afspraken maken we? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-11-2023 | Article Rating | (0) reacties

Vernieuwde post-bachelor opleiding e-learning start januari 2024

Vanaf 23 januari 2024 biedt de Foundation for Corporate Education (FCe) de postbachelor opleiding e-learning aan. Deze opleiding is recent vernieuwd en geeft een diverse kijk op e-learning.  Marcel de Leeuwe coördineert de opleiding weer en is hoofddocent. Ik lever weer een bijdrage als gastdocent van drie onderdelen. De opleiding

The post Vernieuwde post-bachelor opleiding e-learning start januari 2024 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-11-2023 | Article Rating | (0) reacties

Vijfendertigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)

Er is binnen een week weer veel geschreven over en gebeurd ten aanzien van generatieve AI-toepassingen. Elon Musk heeft bijvoorbeeld ‘Grok’ aangekondigd, als een concurrent van ChatGPT, Google Bard of Claude. In Nederland gaat onder meer SURF aan de slag met het ontwikkelen van een eigen taalmodel. Er heeft zelfs

The post Vijfendertigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-11-2023 | Article Rating | (0) reacties

Lerenden ondersteunen om met succes microcertificaten te behalen

Microcredentials zijn volgens Kristin Franklin een belangrijke manier voor volwassen lerenden om hun bekwaamheden op specifieke vakgebieden aan te tonen. Zij stelt echter dat het met succes behalen van microcredentials veel ondersteuning vereist waarbij rekening wordt gehouden met de specifieke behoeften van volwassen lerenden. Een effectief ondersteuningssysteem kan microcredentials volgens

The post Lerenden ondersteunen om met succes microcertificaten te behalen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-11-2023 | Article Rating | (0) reacties

Heroverweging van het onderwijs als gevolg van digitalisering

Karen MacGregor doet verslag van het UN Higher Education Sustainability Initiative (HESI) Global Forum dat in juli plaatsvond. Daar stelde professor Tshilidzi Marwala, rector van de United Nations University, onder meer dat digitalisering en toenemende mondiale ongelijkheid zou moeten leiden tot een “fundamentele heroverweging” van het (hoger) onderwijs. Volgens Marwala

The post Heroverweging van het onderwijs als gevolg van digitalisering first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-11-2023 | Article Rating | (0) reacties

Vijf manieren om lerenden betrokken te houden bij online leren

In Sparking online joy: five ways to keep students engaged beschrijven Andrés Ordorica, Marcello Crolla en Lizzy Garner-Foy van de Universiteit van Edinburgh vijf ‘leidende principes’ voor het ontwerpen van korte online cursussen waarbij lerenden betrokken blijven. Het eerste principe is het belang van ‘bitesize’ leermateriaal. Door de leerstof in

The post Vijf manieren om lerenden betrokken te houden bij online leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-11-2023 | Article Rating | (0) reacties

Interessante samenvattingen van onderwijskundig onderzoek

Ik volg al jaren met plezier de Onderwijswetenschappen blog. De afgelopen week verschenen hier drie boeiende samenvattingen van onderwijskundig onderzoek. Meta-analyse bevestigt de relatie tussen autonomieondersteuning en leeruitkomsten Een recente meta-analyse toont aan dat sprake is van een significante correlatie tussen autonomieondersteuning en leeruitkomsten. Dus: als lerenden meer autonomieondersteuning ervaren

The post Interessante samenvattingen van onderwijskundig onderzoek first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-11-2023 | Article Rating | (0) reacties

Vierendertigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)

Ik wil me op voorhand excuseren voor deze vierendertigste bloemlezing over generatieve AI. Deze blogpost bevat namelijk maar liefst zeven langere samenvattingen van bijdragen. De bijdragen gaan bovendien niet over generatieve AI en leren, opleiden en onderwijs. Maar elke bijdrage heeft wel invloed op leren, opleiden en onderwijs. Lees dus

The post Vierendertigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-11-2023 | Article Rating | (0) reacties

Afspraken over het gebruik van ChatGPT (en aanverwante technologieën) binnen jouw organisatie

Ik heb gisteren tijdens AI-deas for learning van SBO een sessie verzorgd over het maken van afspraken, regels en richtlijnen binnen organisaties om op een verantwoorde manier gebruik te maken van generatieve AI-toepassingen zoals ChatGPT, Google Bard en MidJourney. (Generatieve) AI-toepassingen kunnen fungeren als persoonlijk assistent van professionals en kan

The post Afspraken over het gebruik van ChatGPT (en aanverwante technologieën) binnen jouw organisatie first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-10-2023 | Article Rating | (0) reacties

Introductie ‘bimodale’ flexibele onderwijsmodel

De bijdrage “Introducing ByFlex Course Design: A Bimodal Flexible Course Model” van Kerrie Shields bespreekt het ‘bimodale’ flexibele onderwijsmodel (ByFlex). Deze bijdrage verkent hoe ‘ByFlex’ voordelen biedt voor zowel lerenden als docenten, voornamelijk door (relatieve) eenvoud en flexibiliteit. Desondanks kleven m.i. ook beperkingen aan  dit model. Volgens de auteur biedt

The post Introductie ‘bimodale’ flexibele onderwijsmodel first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-10-2023 | Article Rating | (0) reacties

Serious gaming interventie over ‘verlies van autonomie, door ongevraagde hulp’

Mensen in een rolstoel ervaren regelmatig dat anderen hen (goedbedoeld) willen helpen. Maar wat doet dat met het gevoel voor zelfstandigheid en onafhankelijkheid? Daarover heeft Jeroen de Graauw een Serious Gaming interventietraject ontworpen. Jeroen heeft dit interventietraject gemaakt als ‘Masterpiece’ voor de Master Serious Gaming bij NHL Stenden. Op de

The post Serious gaming interventie over ‘verlies van autonomie, door ongevraagde hulp’ first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-10-2023 | Article Rating | (0) reacties

MOOC over Skill Based Learning

Next Learning Valley organiseert vanaf 31 oktober 2023 een massive open online course over Skill Based Learning. Deze online cursus is gratis te volgen. Ik lever er een bescheiden bijdrage aan. Hieronder een overzicht van wat je kunt verwachten: Inleiding tot Skill Based Learning. Verken de basisprincipes van skill based

The post MOOC over Skill Based Learning first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-10-2023 | Article Rating | (0) reacties

Belangstelling om te spreken tijdens de IPON 2024?

Ik ben sinds kort lid van de IPON programmacommissie. De 12de editie van de IPON beurs vindt plaats op 28 en 29 februari 2024 in de Jaarbeurs Utrecht. Interesse om hier een bijdrage aan te leveren in de vorm van een presentatie of workshop? Lees dan verder. IPON is al

The post Belangstelling om te spreken tijdens de IPON 2024? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-10-2023 | Article Rating | (0) reacties

AI en ethiek (presentatie)

Gisteren heb ik bij Bronkhorst een presentatie verzorgd over AI en ethiek. Welke risico’s kleven er aan (generatieve) AI en hoe kun je daar verstandig mee omgaan? Geraldine Voost, Global Learning & Development Manager bij Bronkhorst, had mij gevraagd om over dit onderwerp een bijdrage te leveren tijdens een interne

The post AI en ethiek (presentatie) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-10-2023 | Article Rating | (0) reacties

Drieëndertigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)

Bloemlezing drieëndertig over generatieve AI-toepassingen, zoals ChatGPT, bevat zes uitgebreide samenvattingen van artikelen. Daarin wordt onder meer vooruitgeblikt op de doorontwikkeling van generatieve AI. Een andere bijdrage gaat over een studie waarin wordt onderbouwd dat generatieve AI het werk van docenten vooral zal versterken. Weer een andere bijdrage betreft een

The post Drieëndertigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-10-2023 | Article Rating | (0) reacties

Podcast “Blended, online en hybride leren”

Op 22 november verschijnt Het Tweede Ontwerpboek van Kessels & Smit. Dit is een bundel met praktijkvoorbeelden en reflecties over het ontwerpen van leertrajecten. In het kader hiervan heeft Kessels & Smit ook een podcastserie gemaakt. In aflevering vijf praten Nynke de Jong en Josianne Savonije met Joitske Hulsebosch en

The post Podcast “Blended, online en hybride leren” first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-10-2023 | Article Rating | (0) reacties

Mijn weblog bestaat vandaag twintig jaar

Vandaag is het twintig geleden dat ik gestart ben met bloggen. Inclusief dit bericht heb ik in die periode 8.499 berichten geschreven over ’technology enhanced learning’. Wat zijn volgens mij in deze periode de belangrijkste ontwikkelingen geweest op dit terrein? Meer aandacht voor ‘evidence informed’ didactiek. Er is in toenemende

The post Mijn weblog bestaat vandaag twintig jaar first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-10-2023 | Article Rating | (0) reacties

ChatGPT: vloek en/of zegen voor onderwijs en L&D (mijn bijdrage aan de Online Educa 2023) #oeb23

Over zo’n vijf weken vindt de Online Educa in Berlijn plaats. Op vrijdag 24 november 2023 werk ik om 12 uur mee aan een sessie met als titel AI Tools for Reducing Teaching Workload and Enhancing Learning Outcomes. Artificiële intelligentie staat al jaren op de agenda van de OEB. Dat

The post ChatGPT: vloek en/of zegen voor onderwijs en L&D (mijn bijdrage aan de Online Educa 2023) #oeb23 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-10-2023 | Article Rating | (0) reacties

Minecraft en Roblox vanuit onderwijsperspectief bekeken

Luke Edwards verkent in deze bijdrage welk gameplatform volgens hem het meest geschikt is voor het onderwijs: Minecraft of Roblox. Hij velt niet echt een oordeel. Minecraft en Roblox zijn allebei onder jongeren populaire platforms waarmee je kunt gamen. Je kunt deze platforms ook gebruiken om mee te leren. Vooropgesteld:

The post Minecraft en Roblox vanuit onderwijsperspectief bekeken first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-10-2023 | Article Rating | (0) reacties

De poging van Mark Zuckerberg om het onderwijs te veranderen is niet volgens plan verlopen

Tech miljardairs zoals Bill Gates en Mark Zuckerberg betalen weinig belasting, maar besteden wel een deel van hun vermogen aan goede doelen. Het onderwijs kan daarbij vaak op hun warme belangstelling rekenen. De tech-miljardairs hebben daarbij vaak ook de ambitie om het onderwijs te veranderen. Matt Barnum laat zien dat

The post De poging van Mark Zuckerberg om het onderwijs te veranderen is niet volgens plan verlopen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-10-2023 | Article Rating | (0) reacties

Een terugblik op tien jaar massive open online courses

Ongeveer tien jaar geleden was er veel aandacht voor massive open online courses (MOOCs). Aan deze vrij toegankelijke online cursussen namen grote aantallen mensen over de hele wereld aan deel. Melissa Highton van de Universiteit van Edinburgh blikt in A look back over 10 years of Moocs terug op deze

The post Een terugblik op tien jaar massive open online courses first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-10-2023 | Article Rating | (0) reacties

Tweeëndertigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)

Deze tweeëndertigste bloemlezing over generatieve AI-toepassingen, zoals ChatGPT, bevat zes uitgebreide samenvattingen van artikelen. Twee bijdragen zijn bijzonder kritisch op het gebruik van ChatGPT en aanverwante technologieën. De vraag is echter of deze kritiek terecht is. Bijdrage één is wel zorgwekkend, een andere bijdrage positief, terwijl de andere twee samenvattingen

The post Tweeëndertigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-10-2023 | Article Rating | (0) reacties

Verandert podcasting onderwijs en onderzoek?

Jeffrey Young laat hoogleraar Ian Cook aan het woord die toelicht hoe podcasten het traditionele onderwijs en onderzoek aan het veranderen is. Sociaal antropoloog Ian Cook beschrijft zijn eerste ervaring met een academische podcast en hoe dat de traditionele academische gesprekken meer ontspannen en kwetsbaarder maakte. Er was bovendien sprake

The post Verandert podcasting onderwijs en onderzoek? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-10-2023 | Article Rating | (0) reacties

Twintig cognitieve vooroordelen die beslissingen ondermijnen

‘Cognitive bias’ oftewel cognitieve vooroordelen kunnen ons danig in de weg zitten bij het nemen van beslissingen. Databases die gebruikt worden voor AI of learning analytics kunnen ook cognitieve vooroordelen bevatten. Via LinkedIn kwam ik een infographic tegen met maar liefst twintig soorten ‘cognitive bias’. Het origineel lijkt afkomstig te

The post Twintig cognitieve vooroordelen die beslissingen ondermijnen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-10-2023 | Article Rating | (0) reacties

Voorbeeld van een ambitieus microcredential programma

De University of Texas System heeft in samenwerking met Coursera een uitgebreid microcredential-programma gelanceerd. Hiermee willen de initiatiefnemers lerenden, docenten en overige medewerkers en alumni van de UT voorbereiden op de arbeidsmarktbehoeften van Texas, zonder dat dit de lerenden geld kost. Als onderdeel van de Texas Credentials for the Future-initiatief

The post Voorbeeld van een ambitieus microcredential programma first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-10-2023 | Article Rating | (0) reacties

Over de verkeerde opvatting dat technologie neutraal is

Tijdens de Online Educa 2023 is Luciano Floridi één van de keynote sprekers. De organisatie van de OEB heeft hem gevraagd alvast te reflecteren op de vraag of technologie niet eigenlijk ‘neutraal’ is en dat er menselijke perversiteit voor nodig is om het te veranderen in een kracht die kwaad

The post Over de verkeerde opvatting dat technologie neutraal is first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-10-2023 | Article Rating | (0) reacties

Is een leven lang leren vaak ‘bullshit’?

NRC-columnist Japke-d. Bouma heeft recent een vernietigende column geschreven over het concept van ‘een leven lang leren’. Zij bekritiseert het concept en de invulling ervan. Heeft zij een punt? Het concept van een leven lang leren (of een leven lang ontwikkelen) wordt volgens Bouma gerechtvaardigd door het idee dat technologische

The post Is een leven lang leren vaak ‘bullshit’? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-10-2023 | Article Rating | (0) reacties

Eenendertigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)

Hierbij de eenendertigste bloemlezing over ChatGPT en andere generatieve AI-toepassingen. Ik heb besloten de bloemlezingen een wat ander karakter te geven. Dat zal ik eerst toelichten. Er wordt nog steeds zeer veel gepubliceerd over generatieve AI, zoals ChatGPT, in relatie tot leren, opleiden en onderwijs. Veel bijdragen lijken echter sterk

The post Eenendertigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-10-2023 | Article Rating | (0) reacties

Kick-off sleutelteams Npuls

Gisteren vond in Amersfoort de kick-off bijeenkomst plaats van de sleutelteams van het Npuls-programma. De bijeenkomst bestond uit een plenaire opening, een presentatie door Derk Loorbach, en drie workshops. Als lid van het sleutelteam van Hogeschool voor de Kunsten Utrecht -onderdeel van één van mijn opdrachten- was ik hierbij. Hieronder

The post Kick-off sleutelteams Npuls first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-10-2023 | Article Rating | (0) reacties

Meer levensechte interactie in de Metaverse

Terwijl ontwikkelingen op het gebied van generatieve AI bepaald niet stilstaan, illustreert een interview met Meta’s CEO Mark Zuckerberg een belangrijke evolutie van de Metaverse die op termijn ook gevolgen kan hebben voor leren, opleiden en onderwijs. In een recent interview met podcastmaker Lex Fridman liet Zuckerberg zien dat we

The post Meer levensechte interactie in de Metaverse first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-10-2023 | Article Rating | (0) reacties

Digitale bedreigingen bij online onderwijs hanteerbaar maken

Charlie Sander beschrijft de zijns inziens voornaamste online bedreigingen waarmee jonge lerenden geconfronteerd worden. Hoe kunnen scholen volgens hem deze risico’s beperken? Lerenden lopen het risico om afgeleid te worden door digitale verleidingen zoals games en sociale media, wat ten koste kan gaan van leerprestaties. Daarnaast kunnen ze worden blootgesteld

The post Digitale bedreigingen bij online onderwijs hanteerbaar maken first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Pagina 3 van 65Eerste   Vorige   1  2  [3]  4  5  6  7  8  9  10  Volgende   Laatste