Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
IT’ers zijn een onmisbare schakel geworden binnen organisaties die zich bezich houden met leren, onderwijs en opleiden. Toch krijgen ze lang niet altijd de waardering die ze verdienen. Meer inzicht in hun werk en het bevorderen van dialoog zijn m.i. van belang.
Foto: geralt, Pixabay
Ik heb ook wel eens gemopperd als een IT’er mij vroeg de computer opnieuw op te starten bij een probleem. En ik heb ook geklaagd over inflexibiliteit als ik iets wilde wat niet (op korte termijn) mogelijk was. Vaak vloeit die inflexibiliteit overigens voort uit procedures waar een IT’er zich aan te houden heeft. En vaak is er een goede reden om wat inflexibel te zijn (bijvoorbeeld security of privacy). Uiteraard kan daar beter over worden gecommuniceerd. Vaak ontstaan er overigens strubbelingen als managers zich met een issue gaan bemoeien.
Ik heb de afgelopen jaren echter ook heel veel positieve ervaringen opgedaan met IT’ers. Bij Gilde Opleidingen hadden we bijvoorbeeld een werkgroep ICT in het onderwijs waar mensen uit de sectoren samen met werknemers van de ICT-afdeling samen aan opdrachten werkten (zoals de selectie van een elektronische leeromgeving). In dat overleg ontstond wederzijds begrip voor elkaars positie, taken en verantwoordelijkheden. Zo moet de ICT-afdeling er in de eerste plaats voor zorgen dat de organisatie beschikt over stabiele en betrouwbare technologie. Bij de Open Universiteit heb ik nog nooit een ‘nee’ gekregen als er op onmogelijke tijden gereleased of getest moest worden.
Volgens mij is het voeren van een dialoog over elkaars werk van groot belang. Docenten, opleiders, leidinggevenden, lerenden en IT’ers zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor het soepel gebruik van ICT voor leren, opleiden en onderwijs.
De Standaard liet onlangs een IT’er aan het woord die vertelde over zijn ervaringen. Daar uit komt een beeld naar voren van betrekkelijk weinig waardering, terwijl gebruikers vaak zelf schuld zijn als er een probleem is:
Meer begrip en waardering voor het werk van de IT’er is wat mij betreft dan ook belangrijk. Zullen we eens beginnen met die dialoog?
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar