Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Als het gaat om een overzicht van leertheorieën, is Learning Theories.com vermoedelijk het meest uitgebreid. Gisteravond stuitte ik op een artikel met een samenvattend overzicht.
Het artikel geeft de volgende definitie van een leertheorie (van Ertmer en Newby uit 1993, de vertaling is van mijn hand).
Leertheorieën bieden educatieve ontwerpers geverifieerde instructiestrategieën en -technieken om het leren te faciliteren, alsook een basis voor intelligente strategieselectie.
Merk op dat deze definitie de term ‘geverifieerd’ bevat. Dat zou inhouden dat naar elke leertheorie onderzoek is gedaan waaruit zou blijken dat de betreffende theorie daadwerkelijk ‘werkt’ (doet wat ie beoogt te doen). Volgens mij is dat echter niet het geval. Er is een aantal gevallen eerder sprake van concepten, filosofieën en hypotheses.
De samensteller onderscheidt dan de volgende leertheorieën:
Je zou de indruk kunnen krijgen dat sprake is zes theorieën. Learningtheories.com en diverse boeken over leertheorieën laten echter zien dat het om typen leertheorieën gaat. Er zijn tientallen ‘leertheorieën’ (geverifieerd en niet geverifieerd).
Per theorie bespreekt de auteur kort de volgende vragen:
De uitwerkingen zijn summier en zouden soms baat hebben bij meer toelichting. De samensteller gaat de mist is als hij schrijft:
Instructional designers should consider different strategies when designing learning experiences to accommodate different learning styles.
Deze verschillende theorieën hebben echter niets te maken met ‘leerstijlen’. Als ik de verschillende uitwerkingen leest, dan krijg ik echter de indruk dat de samensteller eigenlijk van mening is dat de effectiviteit van bepaalde manieren van leren afhankelijk is van datgene wat je met het leren beoogt.
Als je de invalshoek van effectieve leerstrategieën neemt, dan zie je ook dat deze bij verschillende leertheorieën voorkomen. Daar ben ik het mee eens. Maar dat is wat anders dan rekening houden met verschillende ‘leerstijlen’ (dat blijkt een hardnekkige mythe te zijn).
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar